دریافت مجوز شعب؛ آسان یا سخت؟

شعب شرکت های بازاریابی شبکه ای یکی از موضوعاتی است که همواره توجه ویژه ای توسط مراجع قانون گذار به آن شده است. از دلایل این توجه کنترل فعالیت بازاریابی شبکه ای و پیشگیری از حرکت آن به سمت فعالیت های هرمی است. همان طور که می دانیم شعب شرکت ها مقر اصلی برای فعالیت شرکت ها محسوب شده و با عنوان نماینده شرکت شناخته می شوند.

تاريخ : نهم خرداد 1396 ساعت 15:30   کد : 7290

اختصاصی ایران هشدار، شعب شرکت های بازاریابی شبکه ای یکی از موضوعاتی است که همواره توجه ویژه ای توسط مراجع قانون گذار به آن شده است. از دلایل این توجه کنترل فعالیت بازاریابی شبکه ای و پیشگیری از حرکت آن به سمت فعالیت های هرمی است. همان طور که می دانیم شعب شرکت ها مقر اصلی برای فعالیت شرکت ها محسوب شده و با عنوان نماینده شرکت شناخته می شوند. شرکت ها به عنوان مرجع پاسخگویی عملکرد این شرکت ها شناخته شده و موظف هستند نظارت مستقیم بر عملکرد آن داشته باشند. نکاتی در رابطه با این نمایندگان شرکت ها وجود دارد که برخی از بازاریابان از آن مطلع نبوده  و این کم اطلاعی منجر به ایجاد دامنه ای از تخلفات شده است.

یکی از مواردی که لازم است بازاریابان از آن اطلاع داشته باشند در رابطه با جایگاه و سمت مسئولین شعب است. این افراد بر حسب مقررات نمی توانند بازاریاب باشند و هرگونه فعالیت بازاریابی برای آنان ممنوع است؛ در واقع مسئولین شعب به نوعی کارمند شرکت محسوب می شوند. از دلایل این تصمیم پیشگیری از سوءاستفاده مسئولین شعب از ذینفع بودنشان در فعالیت های بازاریابی و منع وارد آوردن فشار بر بازاریابان در جهت منافع این افراد است.

  همچنین قابل ذکر است تأمین هزینه های شعبه با شرکت بوده و دریافت وجه از بازاریابان برای تأمین اجاره شعبه اقدامی غیرقانونی محسوب می گردد.

مسئله دوم در رابطه  با نحوه دریافت مجوز شعبه است. یکی از تصورات غلطی که در این رابطه وجود دارد این است که بازاریابان به اشتباه تصور می کنند که خودشان به صورت مستقیم می بایست درخواست مجوز را از اصناف داشته باشند؛ در صورتی که بر طبق مصوبات کمیته نظارت شرکت ها مسئول ارائه درخواست صدور مجوز شعب  هستند. مراحل کار نیز مطابق با بخشنامه شماره 60/155422 مورخ 94/07/14 دبیرخانه کمیته نظارت بر فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای و در اجرای تبصره ذیل بند 6 ماده 7 آیین‌نامه اجرایی تبصره ماده 87 قانون نظام صنفی به این صورت است که قبل از شروع فعالیت می بایست مدارک و اطلاعات مطابق فرم الگوی قرار داده شده در سایت http://www.networkmarketing.mimt.gov.ir  به نشانی تهران، ضلع شمال شرقی میدان ولیعصر، ساختمان شماره 3 وزارت صنعت، معدن و تجارت- مرکز اصناف و بازرگانان ایران- دبیرخانه کمیته نظارت بر فعالیت‌های بازاریابی شبکه‌ای و فروشگاه‌های مجازی ارسال شود.

در صورت تکمیل بودن مدارک مطابق مقررات حداکثر ظرف سه روز کاری مجوز فوق (با اعتبار دو ماه) صادر و به شماره دورنگار و یا نشانی الکترونیکی شرکت‌ها جهت فعالیت شعبه ارسال می‌گردد.

در صورت عدم ثبت رسمی شعب پس از اتمام مهلت مقرر هرگونه فعالیت در محل مذکور غیرموجه بوده و هرگونه انحلال و جابجایی مکان و تغییر مسئول شعبه حسب مورد با رعایت مراتب فوق انجام می شود.

همان طور که می بینیم اهمیت جایگاه شعب قانونی تا به جایی است که مراجع رسمی در کوتاه ترین زمان یعنی 3 روز کاری نسبت به صدور مجوز اقدام می نمایند.

لازم است شرکت ها نیز به منظور تسهیل عملکرد بازاریابان و چارچوب بندی فعالیت آنان در شهرستان ها اقدامات لازم در جهت کسب مجوز را به عمل آورند. همچنین بازاریابانی که احساس می کنند نیاز به تأسیس شعبه در شهر آنان ضروری است مراتب را مستقیماً از طریق شرکت خود پی گیری نمایند تا امکان فعالیت در چارچوب قانون در شهر آنان فراهم شود.

 

 

 

 

 

 

 


دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.