آیا شما هم از قیمت محصولات شکایت دارید؟
قیمت یکی از متغیرهای مهمی است که تصمیمات خرید مصرف کنندگان براساس آن صورت می گیرد. قیمت یک محصول باید به گونه ای باشد که سودی متناسب با ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد را ایجاد کرده و جایگاه آن محصول را در بین مشتریان، رقبا، محصولات جدید و کالاهای مکمل حفظ نماید.
تاريخ : سوم ارديبهشت 1396 ساعت 11:39   کد : 7139
ایران هشدار- قیمت یکی از متغیرهای مهمی است که تصمیمات خرید مصرف کنندگان براساس آن صورت می گیرد. قیمت یک محصول باید به گونه ای باشد که سودی متناسب با ارزشی که به مشتریان ارائه می دهد را ایجاد کرده و جایگاه آن محصول را در بین مشتریان، رقبا، محصولات جدید و کالاهای مکمل حفظ نماید. این متغیر مهم علاوه بر آنکه در دنیای تجارت جایگاه ویژه ای را به خود اختصاص داده، در بازاریابی شبکه ای هم عاملی تعیین کننده در تعیین موفقیت یک شرکت و بازاریابان آن است.
در بازار رقابتی که با گسترش تعداد شرکت های دارای مجوز بازاریابی شبکه ای ایجاد شده است، قیمتی که متناسب با ارزش و کیفیت کالا باشد مقیاس تعیین کننده سودآوری یک شرکت است. با توضیحات داده شده به اهمیت و جایگاه قیمت گذاری صحیح محصولات پی می بریم. اما بسیاری از روند قیمت گذاری محصولات چه در بازاریابی شبکه ای و چه در سایر کسب و کار ها اطلاعات دقیقی ندارند، در بخش زیر این روند را به صورت کامل شرح می دهیم.
در فرایند قیمت گذاری، متولی اصلی، بنگاهِ عرضه کننده آن محصول است که بر حسب عواملی همانند قیمت تمام شده کالا، چرخه عمر محصول، منافع‌ و ارزش های‌ مدنظر مشتری، تقاضای‌ ایجاد شده‌ یا ذاتی‌، محیط‌ و رقابت،‌ قیمت محصول را تعیین می کند. اما در اقتصادهایی که در برخی حوزه های آن تعادل در عرضه و تقاضا وجود ندارد و یا شرایط رقابتی در آن حاکم نيست، قيمـت کالاها و خـدمات می توانـد غيـر واقعی شده و نارضایتی مصرف کنندگان را در پی داشته باشد. بنابراین، ضرورت دارد نهادهای دولتی با اتخاذ تدابير مناسـب و استفاده از توان فنی و کارشناسی تشکل های صنفی نسبت به تعيين قيمت و ایجاد تعادل در آن بازار و یا ایجاد ضوابط و چارچوب متناسب با شرایط جامعه و بازار برای نحوه قيمت گذاری برخی از کالاها و خدمات حسـاس و اساسی اقدام نمایند. در اقتصاد کشور ما که برخی از کالا و خدمات دارای نسبت مساوی در عرضه و تقاضا نیستند، ضرورت ایجاد تعادل با افزایش توليد از یک سو و هم زمان دخالت در قيمت گذاری از سوی دیگر احساس می گردد. به منظور برآورده کردن این هدف در ماده 51 قانون نظام صنفی کشور مقرر شده است که کمیسیون های نظارت شهرستان ها انواع کالا و خدمات صنفی را که تعيين نرخ برای آن ها ضرورت دارد، مشخص و نرخ آن ها را برای مدت معين تعيين نموده و به مجمع امور صنفی ذیربط اعلام کنند و مجمع امور صنفی نيز مکلف اسـت مراتـب را از طریق رسانه های گروهی برای اطلاع مردم، آگهی و از طریق اتحادیه ها به افراد و واحدهای صنفی اعلام کنند؛ متعاقباً کليـه افـراد و واحدهای صنفی ملزم به نصب نرخ تعیین شده بر روی کالاهای مورد ارائه شان هستند. در صورت ارتکاب تخلف و عرضه کالا با قیمتی بیشتر از قیمت تعیین شده مطابق ماده 2 قانون تعزیرات حکومتی با آنان برخورد خواهد شد. در این قانون گران فروشی به این صورت تعریف شده است:
عرضه کالا یا خدمات به بهای بیش از نرخ‌های تعیین‌شده توسط مراجع رسمی به‌طور علی‌الحساب یا قطعی و عدم اجرای مقررات و ضوابط قیمت‌گذاری و انجام هر نوع اقدامات دیگر که منجر به افزایش بهای کالا یا خدمات برای خریدار شود.
مجازات های تعیین شده بر حسب مقدار گران فروشی در قانون مذکور شرح و توضیح داده شده است که کاربران محترم در صورت علاقه به آگاهی از جزئیات آن می تواند به قانون نامبرده رجوع نمایند.
در توضیحات بالا قوانین قیمت گذاری واحدهای صنفی را به صورت کلی شرح دادیم. شرکت های بازاریابی شبکه ای نیز به عنوان واحدی صنفی که تابع قانون نظام صنفی کشور هستند و آیین نامه اجرایی فعالیت شان براساس ماده 87 این قانون تدوین شده است، موظفند شرایط قیمت گذاری کالاهای مورد عرضه شان را رعایت کنند. در ماده 10این آیین نامه مقرر شده شرکت ها محصولاتشان را براساس ضوابط و قیمت متعارف بازار عرضه نمایند؛ در صورتی که تخطی از این بند آیین نامه صورت پذیرد با صدور حکم تعزیرات مطابق با مقررات مشمول مجازات(اخطار، تعلیق، ابطال مجوز) خواهند شد.
حال سؤال ما این است با وجود خطی مشی های دقیقی که در رابطه با قیمت گذاری کالاها مشخص شده، دلایل نارضایتی بازاریابان و مشتریان آن ها از قیمت بالای محصولات و گرانفروشی برخی شرکت ها چیست؟ وقتی شکایات بازاریابان از شرکت ها مورد بازنگری قرار می گیرد، یک مورد به وفور مشاهده می شود؛ قیمت محصولات نسبت به قیمت کالاهای مشابه موجود در بازار بسیار بالاتر است!!!!!!!
از این موضوع به سادگی نمی توان عبور کرد چراکه پایه گذار معضلات بسیاری در بازاریابی شبکه ای شده است. وقتی قیمت محصولی بالاست طبیعتاً تقاضا برای آن کمتر است؛ پس در نتیجه قدرت فروش بازاریابان کاهش یافته و آن ها با انباری از کالاهای فروش نرفته مواجه می شوند، این یعنی کاهش درآمد و هدر رفت سرمایه بازاریابان. در این میان توجه به بازار فروش محصولات قبل از سفارش کالا توسط بازاریابان اهمیت ویژه ای دارد.
به نظر می رسد نظارت بر اجرای مقررات قیمت گذاری به خوبی صورت نمی گیرد و مسئله ای با عنوانرقابت بین واحدهای صنفی در فروش کالاها منجر به ارائه قیمت های نامتعارف و بعضاً سلیقه ای شده است. این موضوع در صورت مرتفع نشدن مشکلات زیادی را بر سر راه آینده بازاریابی شبکه ای در کشور قرار خواهد داد. امید است در این زمینه تمهیدات جدی تری اندیشیده شود. 

منبع: mlmbook.ir

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.