پیگیری شکایات؛ حق مسلم بازاریابان
یکی دیگر از حقوق مصرف کنندگان و بازاریابان که بر عهده شرکت های بازاریابی شبکه ای قرار دارد، رسیدگی به نارضایتی و شکایت های مطرح شده توسط آنان است. اهمیت این مسئله به گونه ای است که در تمامی دستورالعمل های مصوب کشور های فعال در عرصه این صنعت، آن را مورد توجه و تأکید قرار داده اند.
تاريخ : هشتم شهريور 1395 ساعت 16:15   کد : 5178
ایران هشدار- یکی دیگر از حقوق مصرف کنندگان و بازاریابان که بر عهده شرکت های بازاریابی شبکه ای قرار دارد، رسیدگی به نارضایتی و شکایت های مطرح شده توسط آنان است. اهمیت این مسئله به گونه ای است که در تمامی دستورالعمل های مصوب کشور های فعال در عرصه این صنعت، آن را مورد توجه و تأکید قرار داده اند و خط مشی هایی را برای شرکت ها تعیین کرده اند. برای مثال در آیین نامه مصوب ایالات متحده در بخشی عنوان شده است: اگر مصرف کنندگان و توزیع کنندگان نا رضایتی در ارتباط با فروش محصولات و معرفی فرصت درآمدی شرکت را گزارش کردند، شرکت می بایست فوراً در این زمینه تحقیقات لازم را انجام داده و پاسخ مناسب را به آنان ارائه دهد و اگر نیاز به جبران خسارت وجود داشت، اقدامات لازم در جهت جبران خسارت وارده آمده را به عمل آورد. نوع این خسارت ها در جریان تحقیقاتی که شرکت انجام می دهد، مشخص می شود.
در بند "ز" ماده 26 آیین نامه چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی، شرکت ها موظف به رسیدگی به شکایات و نارضایتی بازاریابان و مصرف کنندگان شده اند. بر طبق این ماده هر شرکت بازاریابی شبکه ای ملزم است به صورت حضوری و بر خط، به نارضایتی های مصرف کنندگان و توزیع کنندگان رسیدگی کرده و در اسرع وقت پاسخ آنان را ارائه دهند.
از دلایل توجه و تأکید به این موضوع این است که با رسیدگی به موقع و پاسخگویی شرکت نه تنها احتمال بروز تخلفات توسط بازاریابان به حداقل می رسد؛ بلکه شرکت می تواند از حقوق مصرف کنندگان و بازاریابان خود حمایت کند. در بسیاری از نارضایتی های مطرح شده گزارش تخلفاتی است که بازاریابان در حق بازاریابان دیگر مرتکب شده اند. با پاسخگویی به موقع و انجام پیگیری های لازم توسط شرکت نه تنها حمایت از بازاریابان به عمل خواهد امد بلکه با برخورد با تخلفات به حفظ اعتبار شرکت و جایگاه آن در نزد مصرف کنندگان و بازاریابان آن کمک خواهد شد.
متأسفانه با وجود ضرورت این رسیدگی و تاکیدات قانونی در مورد آن، شرکت ها این مسئله را نادیده گرفته و موجب دلسردی و بی اعتمادی بازاربابان شان شده اند. در بسیاری از گزارشات دریافتی، بازاریابان از نحوه پاسخگویی شرکت ها به شکایات اعلام نارضایتی کرده و حتی بسیاری از آنان، این عدم توجه را عاملی برای خروج خود از شرکت اعلام کرده اند. شاید یکی از دلایلی که میزان جابجایی افراد در شرکت ها زیاد است عدم توجه لازم مدیران آن ها برای رسیدگی به شکایات و نارضایتی بازاریابان خود است و این امر موجب خروج طیف عظیمی از افراد از یک شرکت به شرکت دیگر شده است. جابجایی بیش از مقدار معمول و متعارف در حال حاضر باعث شده که تمرکز لیدر ها برهم خورد و به جای آنکه تمرکز خود را معطوف گسترش سازمان و آموزش آنان کنند، وارد مسائل حاشیه ای شده و زحماتی را که برای سازمان فروش خود کشیده اند با جابجایی افراد به هدر رود.
لازم است شرکت ها به منظور حفظ اعتبار خود و این صنعت نو پا، در نحوه پاسخگویی هایشان تجدید نظر کرده و تمهیدات ویژه ای را به منظور احقاق حقوق مسلم بازاریابان و مصرف کنندگان شان در نظر بگیرند.

 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.