چه افرادی مناسب کار بازاریابی شبکه ای هستند
یکی از ادعاهایی که در مورد حرفه بازاریابی شبکه ای مطرح می شود این است که هرکسی می تواند کار بازاریابی را انجام دهد و به درآمد بالایی دست پیدا کند، این ادعا نیمی از حقیقت را بیان می کند و به طور کامل صحیح نمی باشد. ادعای مطرح شده بسیار گمراه کننده است
تاريخ : سوم شهريور 1395 ساعت 15:13   کد : 5136
ایران هشدار- یکی از ادعاهایی که در مورد حرفه بازاریابی شبکه ای مطرح می شود این است که هرکسی می تواند کار بازاریابی را انجام دهد و به درآمد بالایی دست پیدا کند، این ادعا نیمی از حقیقت را بیان می کند و به طور کامل صحیح نمی باشد. ادعای مطرح شده بسیار گمراه کننده است؛ به این خاطر که اولاً همه افراد توانایی انجام فروش و بازاریابی را ندارند و در ثانی هیچ کدام از بازاریابان نمی توانند به تولید درآمد یکسانی برسند.
افرادی که وارد این حرفه می شوند ویژگی های متفاوتی دارند؛ برخی از افراد فرصت های بهتری از نظر مهارت، پول و زمان نسبت به دیگران دارند و قادر هستند کسب و کار پرسودی را در طول 24 ماه برای خودشان بسازند اما این موضوع به این معنی نیست که افراد بعدی هم قادر خواهند بود به همین جایگاه دست پیدا کنند. ایرادی که به این ادعا وارد است در این است که عنوان شده همه افراد با سرعت هرچه تمام تر می توانند به درآمد و نتایج مشابه با افراد کهنه کار شرکت دست پیدا کنند؛ در صورتی که این یک ادعا بیشتر نیست.
فرض کنید فردی که مدیر فروش یا تبلیغات یک شرکت بین المللی بوده به عنوان یک نماینده فروش در شرکتی مشغول به کار شود آیا سرعت پیشرفت و دست یابی به درآمد او همانند یک فرد خانه دار، منشی، معلم، مهندس برق یا کارمند بانکی است که وارد این حرفه شده است.
مسلماً جواب به این سوال نه است. به دو دلیل:
1-اولاً تجربه کاری فردی که مدیر فروش بوده بسیار متفاوت از افراد معمولی است و بحران های مالی و استرس های کاری که افراد دیگر برای بازاریابی و فروش با آن مواجه هستند را او ندارد.
2- این فرد با فراغ بال بیشتری قادر به سرمایه گذاری در این کار بوده و بدون مواجه با مشکل می تواند سرمایه گذاری در این کار را انجام دهد.
این حرفه مانند یک پازل است. عوامل متفاوتی در رسیدن به موفقیت در آن نقش دارند که این عوامل همان قطعات پازل هستند که باید به درستی کنار هم چیده شوند و درستی چیده شدن آن ها تعیین کننده است که با چه سرعتی و چه میزان راحتی می توان به درآمد دست پیدا کرد.
یکی از قطعات پازل سطح مهارت افراد است.
بازاریابی چند سطحی کسب و کار فروش است و میزان مهارت های فروشندگی که یک فرد در آغاز کار با خود به همراه دارد بر روی موفقیت های او تاثیر دارد.
البته این قطعه را می توان با آموزش توسعه داد؛ یعنی هرکس که بخواهد می تواند مهارت های فروش را یاد بگیرد و حتی آن ها را توسعه دهد اما در این مورد بین افراد تفاوت وجود دارد، برای مثال فردی که چندین سال سابقه فروشندگی را داراست متفاوت از کسی است که هیچ پیش زمینه ای نداشته و مهارت های ارتباطی او بسیار ضعیف است.
البته سطح مهارت عاملی است که نیاز به کنترل ندارد یعنی وقتی می خواهید تیم فروش جذب کنید لازم نیست حتما از بین افراد با مهارت باشد؛ چرا که افراد به راحتی می توانند این مهارت ها را با صرف وقت یاد بگیرند، اما سه عامل بسیار مهم دیگر وجود دارد که باید در جذب افراد به آن توجه داشته باشید و آن ها را کنترل کنید:
1. زمان
2. علاقه
3. نقدینگی داشتن
وقتی مصاحبه با افراد انجام می دهید، مطمئن شوید که آن ها علاقه به ساختن یک کسب و کار بلند مدت دارند و به دنبال یک جهش سریع و یک شبه ثروت مند شدن نیستند.
افراد می توانند کارشان را با 10-8 ساعت کار در هفته بسازند اما اگر می خواهند به عنوان یک شغل تمام وقت به آن نگاه کنند و در آن جدی باشند، حداقل نیاز به 15 ساعت کار در هفته دارند. برای دست یابی به درآمد 8 تا 10 ساعت زمان در هفته لازم است؛ این زمان به جز زمانی است که برای آموزش و سایر فعالیت های حمایتی مورد نیاز است. برای دست یابی به درآمد مناسب باید وقت آزاد بیشتری برای انجام این کار بگذارید.
عامل دوم دارا بودن نقدینگی است. افراد برای انجام کار لازم است بودجه بازاریابی ماهیانه داشته باشند و این بودجه را برای انجام امور دیگر صرف نکنند. این را شرکت و یا بالاسری ها به شما نمی گویند اما برای اجرای کار با پتانسیل کامل لازم است.
عامل سوم داشتن علاقه و انگیزه است. اگر همه عوامل نامبرده را داشته باشید ولی علاقه نداشته باشید موفق نخواهید بود. برخی از افراد هستند علاقه به کار و فروش محصول دارند سعی کنید حتماً این افراد را جذب کنید و بر روی آن ها سرمایه گذاری انجام دهید؛ چرا که قسمت اعظم درآمد شما از طریق این افراد به دست می آید.
ممکن است افرادی باشند که زمان و پول را داشته باشند ولی علاقه به کار و محصولات شما نداشته باشند؛ از جذب این افراد دوری کنید، به کارگیری این افراد به زیان شما به ارمغان می آورد. بهتر است افرادی که علاقه ندارند در زمان بهتری فعالیت شان را آغاز کنند؛ چرا که شروع کار بدون آمادگی منجر به دلسرد و شکست و نهایتاً ترک حرفه خواهد شد.
مالکان کسب و کارهای موفق سازمان شان را با افرادی می سازند که بتوانند بهترین نتیجه را برای آنان به ارمغان بیاورند.
با توجه به نکات ذکر شده در بالا می توانید افراد مناسب را به کار گرفته و به موفقیت مورد انتظارتان در این کسب و کار دست پیدا کنید. 

منبع: mlmbook

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.