وضعیت مصرف شخصی در بازاریابی شبکه ای
توزیع کنندگان در ازای فروش محصولات شرکت پورسانت دریافت می کنند. مسأله ای مهم و در عین حال دقیق مطرح است و آن اینکه در صورتی که یک توزیع کننده مقداری از این کالاها را خود مصرف کند یا توسط خانوادۀ او مورد مصرف واقع شود، آیا این مصرف شخصی، یک خرده فروشی و یا فروش به مصرف کنندۀ نهایی محسوب می شود؟
تاريخ : سيزدهم دی 1390 ساعت 00:00   کد : 445

در یک سیستم بازاریابی شبکه ای قانونی، توزیع کنندگان به طور متوسط هر ماه مقداری کالا به صورت عمده جهت خرده فروشی از شرکت دریافت می دارند. توزیع کنندگان در ازای فروش محصولات شرکت پورسانت دریافت می کنند. مسأله ای مهم و در عین حال دقیق مطرح است و آن اینکه در صورتی که یک توزیع کننده مقداری از این کالاها را خود مصرف کند یا توسط خانوادۀ او مورد مصرف واقع شود، آیا این مصرف شخصی، یک خرده فروشی و یا فروش به مصرف کنندۀ نهایی محسوب می شود؟ و این مصرف شخصی می بایست جزء حجم فروش توزیع کننده محسوب گردد؟

این موضوعی است که اولین بار به صورت جدی در جریان دادگاه شرکت « اُمنیتریشن » در آمریکا مطرح گردید. جریان به این صورت است که دادگاه بدوی با توجه به اینکه این شرکت مصرف شخصی را یک خرده فروشی محسوب می کرده است، حکم جنجالی و بحث برانگیزی، مبنی بر هرمی بودن این شرکت صادر نمود.

آیا این طور نیست که هر توزیع کننده ای، قبل از آنکه یک توزیع کننده شود، یک مصرف کننده بوده و پس از مصرف کالاهای یک شرکت و رضایتمندی از آن و در جهت کسب درآمد به عنوان توزیع کننده به این شرکت پیوسته است. اگر ما مصرف شخصی را یک خرده فروشی محسوب نکنیم شرکتهای زیادی دچار مشکل می شوند و متهم به هرمی بودن می گردند.

البته این موضوع نباید موجب شود که شرکتها خرید اجباری ماهانه، برای توزیع کنندگان در نظر گیرند. چرا که این مساله موجب می گردد تا کالاهای مصرف نشده نزد توزیع کنندگان انبار شود و این اساسا موضوعی است که یک  شرکت را در ردیف شرکتهای هرمی قرار می دهد.

شرکت « اُمنیتریشن » در خصوص این حکم، تجدید نظر خواهی کرد و پروندۀ آن به دادگاه تجدید نظر رفت. در آنجا « انجمن فروش مستقیم » آمریکا و نیز مسئولین شرکت مطالبی را در جهت دفاع از خود ارائه نمودند و در نتیجه دادگاه تجدید نظر، پرونده را برای بررسی بیشتر به دادگاه بدوی ارجاع داد.

 به نظر می رسد که این موضوعی است که جای بحث و تحقیق دارد و می بایست ابعاد مختلف آن مورد بررسی واقع شود.


دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.