چگونگی تأسیس یک شرکت بازاریابی شبکه ای موفق(قسمت دوم)
در مقاله قبلی به پنج مورد از عواملی که در تأسیس موفقیت آمیز یک شرکت بازاریابی شبکه ای باید مورد توجه قرار بگیرند، اشاره کردیم. در این مقاله به بررسی پنج عامل بعدی می پردازیم.
تاريخ : نوزدهم آبان 1394 ساعت 14:45   کد : 3751
ایران هشدار-  در مقاله قبلی به پنج مورد از عواملی که در تأسیس موفقیت آمیز یک شرکت بازاریابی شبکه ای باید مورد توجه قرار بگیرند، اشاره کردیم. در این مقاله به بررسی پنج عامل بعدی می پردازیم.

نرم افزار و تکنولوژی مورد استفاده


دارا بودن یک نرم افزار به تنهایی برای شما توزیع کننده جذب نخواهد کرد اما بدون شک یک نرم افزار مخرب و پشتیبانی نامناسب به کسب و کار شما صدمه خواهد زد. این کسب و کار، یک کسب و کار عددی است. نرم افزار به کار گرفته شده توسط شما برای عضوگیری، پرداخت ها به هزاران لایه، گزارشات سلسله مراتبی به هزاران بازاریاب، محاسبه به موع و پرداخت چک های کمیسیون به شبکه عظیمی الز فروشندگان، کاربرد دارد. زمانی که شما از ناحیه تکنولوژی و یا نرم افزارتان دچار مشکل شوید و یا شکست بخورید، اعتبارتان در برابر بازاریابانتان را از دست خواهید داد. خودتان را برای نظارت بر فروش، عضوگیری، حفظ اعضاء و در کلا شیرجه با سرعت در اقیانوس بازاریابی شبکه ای آماده کنید. ممکن است هیچوقت نتوانید شکستتان را جبران کنید؛ پس در به کارگیری نرم افزار و تکنولوژی مورد نیازتان دقت کافی داشته باشید.
به خاطر داشته باشید، ارزان بودن یک فن آوری نشانه خوبی نیست. باارزش بودن خوب است نه ارزان بودن. شما هر چقدر که پرداخت کنید به میزان آن بدست خواهید آورد. واقعیت این است که نرم افزارهای ارزان قیمت نقص دارند و هیچ سرویس خدمات پشتیبانی برای آن ها وجود ندارد. این نرم افزار باید کارا و مقیاس پذیر باشد و با ارائه بهترین راه حل ها در ردیابی داده ها، فروش انلاین و از طریق وب، به روز رسانی گزارشات شما به رشد کسب و کار شما کمک کند. اظهاراتی که در مورد برخی از نرم افزارها با عنوان کار 24 ساعته فقط با صد دلار می شود همانند ادعای درآمد 1000 دلاری در هفته برای بازاریابی شبکه ای، بی اعتبار است. البته یک نرم افزار گران قیمت هم الزاماً به این معنی نیست که خیلی خوب است.
برای تهیه نرم افزار مناسب به دنبال تولیدکنندگانی باشید که سابقه همکاری با شرکت های باسابقه و قدیمی را دارند، اما این بدین معنی نیست که پا در عرصه رقابتی نگذارید. شرکت های نرم افزاری بازاریابی شبکه ای که دارای سابقه هستند دستاوردهای متفاوتی دارند اما مهمترین مسأاله نقاط قوتی است که آن ها روی میز می گذارند. اکثر تولید کنندگان می توانند راه حل های طراحی شده ای را به شروع کنندگان حرفه بازاریابی شبکه ای ارائه دهند که مشتمل بر حمایت های نرم افزاری وب محور است و کمک به رشد فن آوری شرکت تازه تأسیس شما خواهد کرد.

محصول مناسب را عرضه کنید

علاوه بر نرم افزار و تکنولوژی که شما در شرکتتان به کار می گیرید، محصولات و خدمات هم مهمترین عامل برای موفقیت و ماندگاری کسب و کار شماست. اگر نگاهی به تاریخچه این صنعت بیندازیم، می بینیم که محصولات در این کسب و کار یک عامل مهم برای شروع کسب و کار است. شرکت های اون، ماری کی، هوم اینتریرز و چند شرکت دیگر تجربه بازاریابی محصولات متفاوت با محصولات ارائه شده توسط شرکت های دیگر را داشتند و در نهایت توانستند محصولی منحصر به فرد را ارائه دهند. شرکت های دیگری همانند نیکن، آمازون هربس و شاکلی ادعای منحصر به فرد ترین محصولات را به بازار دارند. تاریخچه این صنعت نشان داده محصولات آرایشی – بهداشتی و محصولات مصرفی بیشترین محصولات ارائه شده در این صنعت بوده اند. شما نیز بهتر است یکی از این دو رسته را انتخاب کنید اما اینکه کدام را انتخاب کنید بهتر است رسته ای را انتخاب کنید که درآن زمینه اطلاعات کافی داشته باشید و بتوانید با علاقه آن را بازاریابی کنیدئ. فقط باید مطمئن شوید که این محصول منحصر به فرد است و شرکت های دیگر همانند آن محصول را ارائه نمی کنند و فرمول ساخت آن نیز منحصراً در اختیار شرکت شماست. اگر این محصولات عام و مصرفی هستند همانند خدمات تلفن برای بازاریابی آن نیاز است که خدمات منحصر به فرد دیگری که سایر ارئه کنندگان این خدمات ارائه نمی دهند ارائه دهید. بهترین محصولات، محصولاتی هستند که حاشیه سود بالایی دارند و این نتیجه از ارائه محصولات منحصر به فرد در بازار منتج می شود. در پایان، یک شرکت تنها زمانی موفق خواهد بود که محصولات با کیفیت را با قیمت مناسب به بازار عرضه کند و این محصولات نیز به علت شایستگی شان در بازا مورد تقاضا قرار خواهند گرفت. محصولات گران قیمت آینده روشنی نخواهند داشت. ناقوس مرگ زمانی به صدا در می آید که بازاریابان در جلسات اطلاع رسانی متوجه شوند که این محصولات بی ربط هستند و صرفاً بهانه ای برای قانونی جلوه دادن طرح هستند که در اصطلاح هرمی بودن را یادآور شوند. یعنی ارزش محصولات شما به قدری پائین است که توزیع کنندگان تصور کنند این محصولات صرفاض برای مشروع نشان دادن کسب و کار است. اهمیت دادن به انتخاب یک محصول مناسب این اطمینان را ایجاد می کند که شرکت بازاریابی شما با یک برنامه ریزی ضعیف صدمه نخواهد خورد. توافقاتی که با فروشندگان اولیه محصولات می کنید باید توسط وکلا و مشاورین حقوقی تان پیش نویس و مورد بازبینی قرار گیرد تا شما بدون محصول نمانید و خودتان را در رقابت با تولید کنندگان نبینید. اگر شما اهمیت به محصولات بدهید، می توانید مطمئن باشید که محصولات شما توقیف نخواهند شد و مانعی برای توزیع آن ها ایجاد نخواهد شد. و این هم روشن است که می توانید مطمئن باشید که مشتریان و بازاریابان عرضه بدون وقفه کالا خواهند داشت به این دلیل که شما ظرفیت کافی برای تولید محصولات و خدمات دارید.

طرح بازپرداخت شما باید بهترین باشد

آیا طرح بازپرداخت عامل موفقیت و یا شکست در راه اندازی یک شرکت بازاریابی شبکه ای است؟ تاریخ نشان می دهد که یک طرح بازپرداخت خوب بسیار کمک کننده اس. آیا این طرح ها تنها عاملی هستند که ما را به سمت موفقیت هدایت می کنند؟ احتمالاً نه. آیا یک طرح بد به شکست شرکت کمک می کند؟ به همراه عوامل دیگر بله ، یک طرح بازپرداخت نامناسب عاملی در جهت شکست ناگوار شرکت خواهد بود چنانچه کارشناس این صنعت با نام میشائیل شفلد در مورد یک طرح بازپرداخت خوب می گوید:« نبودنش بیشتر از بودنش احساس می شود.»
آیا عامل دیگری وجود دارد که جبران خسارت های ناشی از نبودن یک طرح بازپرداخت مناسب را نماید؟ جواب خیر است. با اینکه طرح های یونی لول، باینری، طرح گردهمایی یا پاداش های بی نهایت و برنامه ریزی شده همه هدفشان یکی استاما رفتارهای متفاوتی را در توزیع کنندگان برمی انگیزاند، از افزایش سطح گرفته تا افزایش عمق و حمایت سطوح پائین و به حداکثر رساندن حجم فروش و نگهداری آن. مهمترین کلید این است که این طرح باید توضیحش به اعضای جدید راحت باشد و اینکه منصفانه و متعادل به نظر بیاید.
طرح های معمولی ممکن است بیش از 30 تا 50 درصد حجم فروششان را به عنوان پاداش به توزیع کنندگانشان پرداخت کنند. طرح های خاص هم به ندرت تقسیم بندی متفاوت با این را ندارند. با اینکه برداشت کلی این است این طرح ها عامل ایجاد رقابت در صنعت و پویایی بازاریابان هستند اما در واقع ضمانت نامه محصولات، مدیریت، رهبران ارشد(لیدرها)، فلسفه و هدف شرکت و ارتباطات سازمانی نیروی محرکه برای اعضاء جدید الورود و توزیع کنندگان می باشد.در واقع، شرکت هایی که روی طرح بازپرداختشان خیلی مانور می دهند، فقط می خواهند نقاط ضعفشان در سایر مؤلفه های کلیدی همانند کیفیت محصولات و ثبات مدیریت را پنهان کنند. در طراحی طرح ها، مشاوران برجسته مدیریت شرکت بازاریابی شبکه ای، نقش ایجاد تعادل در بین همه این عوامل دارد. این مشخص است که مواد قانونی در ارزیابی و اجرای طرح های بازپرداخت بسیار مهم هستند. مشاوره گرفتن از وکلای حقوقی آگاه به بازاریابی شبکه ای ضروری است.

توافقات شفاف بین مالکان

این یکی از عواملی است که منجر به شکست کسب و کار بازاریابی شبکه ای خواهد شد به دلیل چالش های قانونی یا حتی چالش های مالی که وجود دارد. در فواصل زمانی معین، این صنعت مات شکست های شرکت های بازاریابی شبکه ای به دلیل اختلافات میان مالکان آن ها شده است. متأسفانه چنین وقایعی اتفاق افتاده است. دلایل زیادی برای وقوع چنین شکست هایی وجود دارد. اغلب این شکست ها به این دلیل اتفاق می افتد که مالکان این کسب و کار، در زمان آغاز کارشان، توجه کافی به حقوق و مسئولیت های مربوطه شان نداشته اند. این می تواند یک موضوع قانونی باشد اما جز آن انتظارات متفاوتی را در مورد آینده این کسب و کار ایجاد می نماید. این انتظارات برای ایجاد تغییرات پویا در همان آغاز کار می بایست پیش بینی شود. بدترین اتفاقی که ممکن است در کار بیفتد این است که به دلیل بحث مالکان بر روی اهداف کسب و کار، وقفه در کار ایجاد شود. زمانی که یک مالک اصلی وجود داشته باشد این اتفاق نمی افتد حتی زمانی که دو مالک وجود داشته باشد باز هم این اتفاق به وقوع نخواهد پیوست. زمانی که سه مالک وجود دارد اتحاد دو به یک به وجود می آید و در زمان وجود بیش از سه مالک ، انتظار ایجاد منازعات برای آینده وجود دارد . این انتظارات مدیریتی از منزل و در آغاز کسب و کار شروع می شود .

نگرش، سه عامل مهم اشتیاق ، صبر و پشتکار

مربیان موفق و سخنرانان با انگیزه اغلب می گویند: اگر شما فکر می کنید که می توانید کاری را انجام دهید، حق با شماست اگر هم فکر می کنید نمی توانید، باز هم حق با شماست. این صرفاً یک دارو برای تسکین نیست. دلیلی برای این توصیه وجود دارد : نگرش است که همه تفاوت ها را در در ابقاء و موفقیت شروع کار یک شرکت بازاریابی شبکه ای ایجاد می کند. هر کدام از شرکت های موفق بازاریابی شبکه ای به وسیله رهبرانی هدایت شده اند که علاقه به محصولات و این فرصت داشته اند. گیرایی یک رهبر بدون علاقه او، با موفقیت انتقال پیدا نمی کند. حس شما باید همان چیزی باشد که فیلسوف بزرگ اریک هافر به آن معتقد واقعی می گوید. یک معتقد واقعی است که می تواند یک جنبش مذهبی ، فرهنگی و یک کسب و کار موفق را راه اندازی کند. فقط با علاقه است که صبر و پشتکار در کار به وجود می آید. تنها با این دو ویژگی است که یک فرد در آغاز کار شرکت بازاریابی شبکه ای موفق خواهد بود. امروزه این اتفاق نادر است که یک شرکت بازاریابی شبکه ای یک شبه موفق شود. برخی از شرکت ها تبدیل به داستان های موفقیت یک شبه شدند به این دلیل که هزاران توزیع کننده دوره ای در نتیجه ایجاد تشنج و یا سقوط دیگر شبکه های بزرگ و شرکت های بازاریابی شبکه ای، به آنجا مهاجرت کرده اند. این واقعه یک استثناء در قانون کار است. در پایان، اغلب شرکت ها این روند سریع را تجربه نخواهند کرد مگر اینکه دو یا سه سال از سابقه کارشان بگذرد. این اتفاق زمانی می افتد که ترکیبی از ثبات و وقایع تصادفی در بازار اتفاق بیفتد که باعث کشف شرکت توسط گروهی از مشتریان و توزیع کنندگان احتمالی شود.
نگرش یعنی بالاترین حد علاقه ، صبر و پشتکار ، عوامل تعیین کننده در آغاز موفقیت آمیز کار یک شرکت بازاریابی شبکه ای است .


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.