وظایف شرکت ها نسبت به بازاریابان در کدهای مصوبSeldia
seldia (انجمن فروش مستقیم اروپا) اقدام به تدوین کدهایی در جهت هدایت عملکرد فعالان در بازاریابی شبکه ای به سمت استانداردهای این صنعت نموده است. در مقالات گذشته راهنمای فعالیت بازاریابان و مسئولیت آنان در قبال مصرف کنندگان منتشر شد، در این مقاله به وظایف شرکت ها در قبال بازاریابان پرداخته شده است.
تاريخ : ششم آبان 1394 ساعت 10:42   کد : 3648
ایران هشدار -seldia (انجمن فروش مستقیم اروپا) اقدام به تدوین کدهایی در جهت هدایت عملکرد فعالان در بازاریابی شبکه ای به سمت استانداردهای این صنعت نموده است. در مقالات گذشته راهنمای فعالیت بازاریابان و مسئولیت آنان در قبال مصرف کنندگان منتشر شد، در این مقاله به وظایف شرکت ها در قبال بازاریابان پرداخته شده است.

پذیرش فروشندگان مستقیم

شرکت ها موظف هستند محتوای کدهای تصویب شده را برای تمام بازاریابان مکاتبه کنند و بازاریابانشان را الزام کنند شرایط عضویت تعیین شده در سیستم های توزیع شرکت را رعایت کنند؛ زیرا پیروی از این کدها و قوانین تعیین شده در این کدها، استانداردهای مورد نظر شرکت را تأمین خواهد کرد.

عضوگیری

شرکت ها و بازاریابان نباید اقدامات عضوگیری غیر منصفانه، کلاهبردارانه و گمراهانه درمقابل بازاریابان موجود یا احتمالی داشته باشند.

اطلاعات کاری

اطلاعاتی که شرکت برای بازاریابان و فروشندگان احتمالیش فراهم می کند باید به این فرصت ، حقوق مرتبط با آن، تعهدات، هزینه های عمومی آن و هزینه های دیگر دقت کافی داشته باشد و به صورت کامل به آن پرداخته باشد.
طرح های بازاریابی شبکه ای می بایست شفاف و قابل درک باشد و گمراه کننده نباشند. شرکت ها نباید شواهدی را به اعضای احتمالی ارائه بدهند که تأیید شده نیست و یا وعده ای دهند که نمی توانند آن ها را اجرا کنند. شرکت ها نباید مزایای کسب شده از فرصت های فروش را به مشتریان احتمالی به صورت دروغین و فریبنده ارائه دهند.

درآمدها

درآمدهای فروشندگان مستقیم به غیر از پرداخت های ثابت باید مرتبط با فروش شخصی آنان به مصرف کنندگان و فروش بازاریابانی که او مسئولیت حمایت و ایجاد انگیزه در آنان را به عهده دارد، باشد. خریدی که توسط بازاریابان به منظور استفاده شخصی یا مصرف صورت می گیرد باید به میزان منطقی باشد. شرکت ها و بازاریابان آن ها نباید نمایش غیر واقعی از فروش بالقوه یا واقعی و یا درآمدهای بازاریابانشان داشته باشند. هرگونه ارائه از فروش و درآمدها باید بر مبنای واقعیت های مستند باشد و نباید تنها رجوع به موفقیت های فردی شود.

روابط

شرکت ها می بایست در زمان شروع فعالیتشان قرارداد مکتوب و یا اظهارنامه ای را به امضاء برسانند. در این قرارداد و یا اظهارنامه می بایست به نکات ریز رابطه بین بازاریاب و شرکت اشاره شود. شرکت ها می بایست بازاریابانشان را از تعهدات قانونی شان آگاه کنند، این تعهدات شامل هرگونه مجوز کاری، ثبت نامی و مالیاتی می باشد.
شرکت ها و بازاریابانشان نباید از حوزه خصوصی بازاریابان تازه وارد و یا قدیمی، حساسیت های احساسی، روحی و اجتماعی آن ها سوءاستفاده کنند زیرا نتیجه آن چیزی جز بهره کشی نیست.

دستمزدها

شرکت ها و بازاریابان نباید بازاریابان دیگر و یا بازاریابان احتمالی را الزام به قبول هزینه های ورودی بالا و غیر منطقی، هزینه برای مواد تبلیغاتی و دیگر هزینه هایی که منحصر به حق مشارکت در طرح است، کنند.
هر هزینه ای باید براساس مبنای منطقی ارائه شود. شرکت ها و بازاریابان آن ها نباید مجوز فعالیتی را بدهند که به موجب آن توزیع کننده ملزم به پرداخت هزینه برای مشارکت در سیستم توزیع شرکت شود و همچنین درآمدهای بازاریابان نباید براساس هزینه های پرداختی توسط بازاریابان اضافه شده به طرح تعیین شود. هر هزینه ای که برای فروشنده مستقیم شدن مطالبه می شود باید ارتباط با ارزش مواد، محصولات یا خدمات داشته باشد.

حق فسخ

بازاریابان باید حداقل یک دوره 7 روزه برای برگرداندن کالاها از زمان امضای قراردادشان بدون الزام به پرداخت هیچ گونه جریمه و ارائه دلیل داشته باشند. دوره اعمال این حق از روز عقد قرارداد است. توزیع کنندگان می بایست شرکت را به صورت مکتوب از تصمیمشان برای فسخ قرارداد و بازگرداندن کالا آگاه کنند. زمانی که حق بازپس گیری توسط توزیع کننده اعمال می شود، شرکت می بایست همه محصولات و وسایل کمکی کار را که توزیع کنندگان در ابتدای شروع فعالیتشان تهیه کردند پس بگیرند. شرکت می بایست تمام پرداختی های بازاریابان را پرداخت کند. اما شرکت متعهد به بازپس گیری محصولات و اقلام کمکی که شکل اولیه شان را ندارند و تاریخ مصرفشان گذشته است، نیست.

سیاست بازپس گیری

علی رغم حق فسخ قرارداد، زمانی که بازاریابان تصمیم می گیرند رابطه شان را با شرکت خاتمه دهند، شرکت می بایست همه محصولات خریداری شده توسط بازاریابان در طول 12 ماه گذشته را بازخرید کند. در بازپس گیری بازاریابان حداقل 90 درصد از قیمت خرید را پس خواهند گرفت. شرکت متعهد به بازپس گیری کالاهایی نیست که شکل اولیه شان را ندارند و غیرقابل استفاده هستند.

موجودی محصولات

شرکت ها نباید توزیع کنندگان را الزام و تشویق به خرید موجودی محصول در یک میزان غیر منطقی که احتمالا در یک دوره زمانی منطقی قابل مصرف و فروخته شدن نیست، کنند. موارد زیر می بایست در تعیین مناسب بودن میزان محصول لحاظ شود: روابط میزان موجودی با احتمالات فروش واقعی، ماهیت رقابتی محصولات و محیط بازار، سیاست های بازگشت محصولات و بازیابی مجدد.

حساب ها

شرکت ها باید برای بازاریابانشان حساب های دوره ای در رابطه با فروش، خریدها، جزئیات درآمد، کمیسیون ها، پاداش ها، تخفیفات ، مرسولات و دیگر داده های مرتبط، فراهم کنند. تمام پرداختی ها باید پرداخت شود و همه کسورات باید بر یک مبنای منطقی صورت گیرد.

آموزش

شرکت ها می بایست دوره های آموزشی را برای بازاریابانشان فراهم کنند تا آنان را به سمت عملکرد اخلاقی هدایت کنند.این آموزش ها باید ارائه اطلاعات در مورد کدهای کاربردی اخلاقی، محصولات و بازار را در خودش داشته باشد. آموزش ممکن است به وسیله جلسات آموزشی، جزوات مکتوب، ارائه بروشور، ابزارهای دیداری – شنیداری که با قیمت معقول و یا به صورت رایگان تهیه می گردد، صورت گیرد.

موارد مهم دیگر

شرکت ها می بایست بازاریابانشان را از بازاریابی و اجبار خرید و یا هر مورد دیگری که ناسازگار با سیاست ها و روش های کاری شرکت است، منع کنند.
بازاریابانی که کار فروش برای شرکت را انجام می دهند و جزوات آموزشی و تبلیغاتی شرکت را خواه به صورت کپی و خواه در شکل الکترونیک تهیه کرده اند می بایست نکات زیر را رعایت کنند:
1- مواردی را که به کار می گیرند مطابق با استانداردهایی باشد که شرکت به آن ها وفادار است.
2- از الزام خرید وسایل کمکی برای فروش به بازاریابان سطوح پائین تر خودداری کنید.
3- لوازم کمکی فروش را با قیمت مناسب و منطقی تهیه کنند که برابر با موارد مشابه که به طور عمومی در بازار در دسترس است، باشد.
4- سیاست های بازپس گیری را به صورت مکتوب ارائه کنند که مشابه با همان سیاست های بازپس گیری ارائه شده توسط شرکت به بازاریابانش است.
شرکت ها باید تلاش مجدانه ای داشته باشند و گام های منطقی را برای اطمینان از تطابق اقلام کمکی فروش ارائه شده توسط بازاریابان با اصول این کدها و عدم گمراه کننده و فریبنده بودن آن ها بردارند.

 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.