در راستای مطالب پیرامون تبلیغات کلیکی در مطلب زیر قصد داریم، مصاحبهای را که با مدیر سلامت و امنیت محصولات تجاری گوگل در مورد تبلیغات کلیکی صورت گرقته است، ارائه نماییم:
کلاهبرداری کلیکی و کلیک غیر واقعی چیست ؟
کلمه کلاهبرداری به معنی فریب دادن به صورت تعمدی است. هدف از مبارزه با کلاهبرداریهای کلیکی بسیار وسیع میباشد و شامل تمام کلیکهای مشکوک میشود. ما حتی تبلیغاتی را که به صورت تصادفی دو بار بر روی آنها کلیک شده باشد را مورد بررسی قرار میدهیم. استفاده از کلمه "Fraud یا کلاهبرداری" در این زمینه باعث شده است سردرگمی بسیاری به وجود آید؛ زیرا از نظر عملی ثابت کردن این مسئله که یک کلیک یا اثرات ناشی از آن در نتیجه یک کار تعمدی برای فریب دادن است، کار سختی میباشد. سرورهای ما میتوانند به صورت دقیق تعداد کلیکهای صورت گرفته بر روی تبلیغات را محاسبه کنند؛ اما ما نمیتوانیم بفهمیم که زمانی که کاربر کلیک میکند، هدف او از این کار چه چیزی بوده است. وقتی که ما یک کلیک را غیر واقعی میدانیم برای آن هزینه ای دریافت نمیکنیم تا بهترین نرخ بازده نصیب تبلیغ دهندگان شود.
چرا توضیحات بیشتری در مورد روش های خاصی که از آنها برای شناسایی کلیک های غیر واقعی استفاده میشوند، ارائه نمیدهید؟
ما اقدامات بسیاری را برای شناسایی کلیکهای غیر واقعی انجام میدهیم. از جمله جستجو در IPهای همانند سازی شده اینترنت، اطلاعات مربوط به مدت حضور و فعالیت کاربر در اینترنت، اطلاعات مربوط به شبکه، سایت های مورد نظر او و اطلاعات مربوط به مرورگر را مورد بررسی قرار میدهیم. اینها همه علایم مهم برای شناسایی کلیک های غیر واقعی میباشند. تکنولوژی که ما از آن برای شناسایی کلیک های غیر واقعی استفاده میکنیم، بسیار پیچیده است و عملکرد آن توسط برخی از نخبگان جهانی که دارای مدارک دکترا در زمینه هوش مصنوعی، آموزش ماشین و آمار هستند، بهبود یافته است. ما تمایلی به اشتراک گذاشتن اطلاعات بیشتر در مورد دست آوردهای جدید خود نداریم؛ زیرا در صورت انجام این عمل، کار را برای افراد متقلب که قصد نفوذ در سیستمهای ما و ضربه زدن به آنها را دارند، آسان تر نمودهایم.
مسئله کلیک های غیر واقعی چقدر جدی است؟
ما به این مسئله به صورت بسیار جدی نگاه میکنیم و منابع مهمی را نیز به آن اختصاص دادهایم همچنین برخی از بهترین نیروهایمان را برای این منظور در نظر گرفتهایم. بسیاری از کلیکهای غیر واقعی حتی قبل از آن که در سیستم های تبلیغ دهندگان اعمال شوند و به حساب بیایند، توسط سیستم های فیلترینگ ما به صوت خودکار شناسایی و خنثی میشوند. زمانی که تبلیغ دهنده در حال نظارت بر فعالیتهای کلیکی میباشد، کلیکهایی که به طور خودکار فیلتر شدهاند، ممکن است در گزارش کار تبلیغ دهنده ثبت شود؛ اما بابت آن پولی پرداخت نمیکند. وقتی که بعد از دریافت هزینه تبلیغ از تبلیغ دهنده کلیک های غیر واقعی شناسایی شدند، ما هزینه اخذ شده بابت کلیک های غیر واقعی را برمی گردانیم. به دلیل تلاشهایی که برای شناسایی این کلیک ها داریم، زیانهایی که تبلیغ دهندگان از طرف کلیک های غیر واقعی دیدهاند، بسیار کم میباشد.
آیا تبلیغ دهندگان کلیکهای غیر واقعی که توسط این سیستم ها کشف نشده اند، را به گوگل گزارش میکنند؟
ما از تبلیغ دهندگان گزارش های بسیاری دریافت میکنیم و خیلی به دقت آنها را مورد مطالعه و بررسی قرار خواهیم داد. زمانی که مشخص شود این کلیکها غیر واقعی میباشند، هزینه اخذ شده بابت کلیک های غیر واقعی را به تبلیغ دهنده باز میگردانیم. با این حال بعضی از کلیکها از سد سیستم فیلترینگ ما عبور میکنند، اما کل مبلغ زیان حاصل از این کلیکها بسیار کم میباشد. در بعضی موارد که کلیکها به ظاهر مشروع و قانونی به نظر میرسند، دلایل انجام آنها غیرمنطقی میباشد مانند اهداف خاصی که تبلیغ دهنده برای کارزار تبلیغاتی خود در نظر گرفته است. همان طور که قبلاً هم گفتم، برخی از کلیکهای واقعی که تبلیغ دهندگان در گزارش های مربوط به تبلیغات خود میبینند، همان کلیکهایی هستند که ما کشف و خنثی نمودهایم حتی بابت آن نیز پولی دریافت نکردهایم. بسیاری از بررسیهایی که ما در ارتباط با کلیک های غیر واقعی انجام دادهایم، را بعد از آن که منبع افزایش حجم ترافیک را به تبلیغ دهنده نشان دادیم و یا زمانی که برای آنها مشخص نمودیم که بابت کلیکهای غیر واقعی هزینه ای از آنها دریافت نکردهایم، از بین خواهیم برد.
آیا گوگل به دلیل کسب درآمد بیشتر می تواند انگیزه کمتری برای مقابله با این نوع کلاهبرداری داشته باشد ؟
در واقع این برخلاف کاری است که ما انجام میدهیم. انگیزههای ما برای جلوگیری از وقوع این نوع کلاهبرداریها از رقیبانمان بیشتر میباشد. برخورد سخت با کلیکهای غیر واقعی از جمله مهمترین اهداف مورد نظر گوگل است و انجام این کار برای اینکه بتوانیم تعداد شغلها و شرکتهای ماندگار و پویا را محاسبه کنیم، لازم است. علاوه بر این ما ابزارهایی را به رایگان در اختیار تبلیغ دهندگان میگذاریم تا آنها بتوانند بر میزان بازدهی سرمایهگذاری خود نظارت داشته باشند. این روشی موثر و مفید است که مشخص میکند، آیا کلیک های بسیار زیادی که انجام میشوند، منجر به افزایش فروش خواهند شد یا نه؟ این ابزارهای رایگان به تبلیغ دهندگان کمک میکند تا با استفاده از یک خط که نشان دهنده حداقل ارزش تبلیغات است، آگهیهای خود را مدیریت کنند.
بعضی از مردم میگویند که حجم ترافیک کلیکهای غیر واقعی بیش از 30 درصد از حجم کلیک ها را به خود اختصاص داده است، شما به آنها چه پاسخی میدهید؟
ما معتقدیم روش به کار گرفته شده که در پس این برآورد نهفته است، نادرست است و آن دسته از افراد با تعبیر وتفسیری متفاوت از آن گزارش، عمل غیر مسئولانه ای را با استناد به این اعداد مرتکب شدهاند. در اینجا گزارش آماری را که مشخص میکند،منشا این اعداد از کجا آمده است را ارائه میکنم. در این گزارش نکاتی وجود دارد که در صورت توجه به آن میتوانید از هر گونه تبلیغ نادرست افراد سود جو از این برآورد، جلوگیری نمایید.
این گزارش بیان میکند که مجموع کلیکهای غیر واقعی 30 درصد از کل کلیکها نیست. آن چیزی که این گزارش بیان میکند این است که از سه کارزار تبلیغاتی (در این تحقیق تنها سه کارزار تبلیغاتی مورد بررسی قرار گرفتند)، تعداد کلیک های مشکوک در یک مورد 8 درصد، در دیگری 10 درصد و در سومی 30 درصد بود. عدد 30 درصد، که از آن برای معرفی کردن وضعیت کلیکهای غیر واقعی برای کل تحقیق و کل صنعت تبلیغات استفاده شده است، مربوط به تجزیه و تحلیل یکی از کارزارهای تبلیغاتی است که به مدت 10 روز مورد بررسی قرار گرفته بود. حتی در آن کارزار تبلیغاتی نیز مشخص نیست که از چه روشهایی برای مشخص کردن اینکه کدام کلیک ها بد و مشکوک هستند، استفاده شده است و این احتمال نیز وجود دارد که آنها کلیکهای قانونی و بدون مشکل را نیز محاسبه کرده باشند.
علاوه بر این، در این تحقیق مشخص نشده است که آیا از تبلیغ دهنده واقعاً بابت هر کلیک پول دریافت شده است. فقط تجزیه و تحلیل حجم کلیکها نشان می دهد که ممکن است کلیکها غیر واقعی بوده باشند. همانطور که من قبلاً هم گفتم، احتمال بسیار وجود دارد که کلیک هایی که در حساب کاربری و گزارش کار تبلیغ دهنده ثبت شدهاند، توسط سیستمهای شناسایی گوگل یافت شده باشند؛ اما هزینهای بابت آنها دریافت نشده باشد. (من همچنین باید ذکر کنم که در زمانی که کلیکهای غیر واقعی شناسایی و خنثی شوند، قبل از آن که هزینه این کلیک ها به پای آگهی دهنده ثبت شوند، به عنوان درآمد شرکت ناشر آگهی نیز ثبت نمیشوند.)
کسانی که بیشترین سود را از این مسئله میبرند. افرادی هستند که در رابطه با این عدد تبلیغات زیادی راه انداختهاند، آنها این کار را در راستای بازاریابی محصولاتی انجام میدهند که ادعا میکنند، توانایی شناسایی کلیک های غیر واقعی را دارند. هر چقدر که آنها بیشتر بتوانند نگرانیهای دیگران را نسبت به مسئله تبلیغات کلیکی افزایش دهند، بازار فروش محصولات شان بیشتر میشود. به عبارت دیگر، این شرکت ها از محرک های مالی بسیار قوی استفاده میکنند تا مردم باور کنند که مشکل کلیکهای غیر واقعی بسیار بزرگتر از آن چیزی است که در واقعیت وجود دارد.
در مورد این مسئله، ما باید از چه موارد دیگری آگاه باشیم؟
تبلیغات ما چه در دنیای واقعی و چه در دنیای اینترنت باید بر مبنای بازدهی سرمایه گذاری در تبلیغات و نتایج حاصل از آن باشد. هدف ما این است که در جهت تحقق منافع تبلیغ دهندگان فعالیت کنیم و این به معنای بالا بردن نرخ بازدهی سرمایه گذاری در تبلیغات است. تلاشهای ما برای برخورد با کلیکهای غیر واقعی بخشی جدایی ناپذیر از این مسئله می باشد. آن چه که ما تا قبل از این مشاهده میکردیم این است که تبلیغ دهندگان به طور پیوسته مبلغی که در این مورد هزینه میکردند، را افزایش میدادند و این موضوع نشان میداد که آنها از نرخ بازدهی که به واسطه تبلیغات نصیب آنها میشد، راضی بودند. ما تبلیغ دهندگان را تشویق میکنیم که بازده سرمایه گذاری خود را ردیابی کنند، بر آن نظارت داشته باشند و وقتی که آنها میبینند که سودی از بابت تبلیغات نصیب آنها نمیشود، باید پیگیر موضوع بوده تا از معرض تبلیغات کلیکی غیر واقعی در امان باشند.