تاريخ:دوم خرداد 1396 ساعت 15:50
کد : 7271

اخلاق در فضای مجازی

اخلاق در فضای مجازی
بارها این جمله را شنیده ایم که عصر، عصر ارتباطات است. در این عصر دیوارهای میان مردم و مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و همگان می توانند از راه های گوناگون در فضای مجازی به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. اما این تکنولوژی هم نیاز به آسیب شناسی دارد.
اختصاصی ایران هشدار؛ بارها این جمله را شنیده ایم که عصر، عصر ارتباطات است. در این عصر دیوارهای میان مردم و مرزهای جغرافیایی از بین رفته اند و همگان می توانند از راه های گوناگون در فضای مجازی به طور مستقیم با یکدیگر در ارتباط باشند. جزئی ترین خبرها در کم ترین زمان ممکن دورترین مسافت ها را طی می کنند و در میان مردم انتشار می یابند. پیشرفت و رشد رسانه ها نیز سرعت و دامنه انتقال پیام را چندین برابر کرده است. اما این تکنولوژی هم نیاز به آسیب شناسی دارد. از مهم ترین این آسیب ها عواقب ناشی از عدم آموزش فرهنگ استفاده از این رسانه ها در کشور ماست. این فقدان آموزشی در حیطه های گوناگون نتایج خسارت بار عظیمی تا کنون بر جای گذاشته است. به طور مثال توده مردم از خطراتی که ممکن است آنها را تهدید کند خبر ندارند و یا در صورت گرفتار شدن در تله مجرمان سایبری، به علت عدم آشنایی با حقوق خود و عدم شناخت سازمان های مربوط معمولاً راهکار درستی انتخاب نمی کنند و یا گاهی متأسفانه به دلیل عدم آگاهی شایعات را اشاعه می دهند.
ایران هشدار در راستای وظیفه آموزشی و آگاهی بخشی خود چندی پیش مقاله ای با عنوان«ایسنتاگرام یا اینستافریب» منتشر کرد و به یک آسیب شناسی اجمالی از ایسنتاگرام پرداخت که مورد استقبال مخاطبان قرار گرفت.
اما دغدغه ای که در این گزارش به آن می پردازیم، عدم رعایت اخلاق و آداب اجتماعی در فضای مجازی است. مشکلی که سال هاست فکر و ذهن متخصصان جامعه شناسی را به شدت به خود مشغول کرده است؛ مثلاً حمله به صفحات شخصی افراد معروف در عرصه بین المللی، انتشار فیلم و یا تصاویر تأسف بار از تصادفات افراد مشهور یا لحظه جان دادن آنها، و ...حکایت از وجود بیماری در کالبد کاربران رسانه های اجتماعی است. درانتشار این خبرها و واکنش های مربوط به آن، در بیشتر مواقع این اخلاق است که ذبح می شود.
بنابراین، اهمیت موضوع ما را بر آن داشت تا برای روشن تر شدن بحث برای عموم مردم، مقاله ای بسیار مفید و ثمربخش مربوط به این حوزه با نام «تقابلات اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه های اجتماعی: مطالعه موردی تعاملات پیرامون شش رویداد در یوتیوب، فیس بوک و اینستاگرام» را به پیوست در سایت انتشار دهیم.
امید است با خواندن این مطالب هم آگاهی خود را افزایش دهیم و هم در انتقال این آگاهی به دیگران سهیم باشیم تا بتوانیم دست در دست هم به جایگاهی والا در اخلاق که مناسب نام ایرانی است، برسیم.
 برای دریافت pdf  بر روی متن رو به رو کلیک کنید:تقابلات اخلاقی در تعاملات کاربران ایرانی رسانه های اجتماعی

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/7271
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی