تاريخ:بيست و ششم فروردين 1396 ساعت 11:32
کد : 7077

دکتر عبدالصمد خرم آبادی در گفتگوی اختصاصی با ایران هشدار:

دکتر عبدالصمد خرم آبادی در گفتگوی اختصاصی با ایران هشدار:
دبیرکارگروه تعیین مصادیق مجرمانه و معاون حقوقی دادستان کل کشور در گفتگوی اختصاصی با ایران هشدار بر لزوم تولید محتوای منطبق بر الگوی ایرانی_اسلامی پیشرفت در فضای مجازی تأکید کرد.
1- با توجه به اينكه فضاي مجازي يكي از محورهايي است كه توسعه كشورها مي تواند بر مبناي آن تعريف شود، لطفاً توضيحاتي در خصوص لزوم توليد محتوا مطابق با الگوي ایرانی_ اسلامی پيشرفت ارائه فرماييد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی و گسترش فضای مجازی، موضوع تولید اطلاعات و داده ها اهمیت بسزایی یافته است؛چراکه در دنیای امروز، اطلاعات با سرعت بسیار زیادی نه تنها بین شهروندان یک کشور بلکه بین شهروندان کشورهای مختلف با یکدیگر مبادله می شود و اثرات عمیق خود را بر روی طرفین برجای می گذارد. بنابراین، هرچه در تولید محتوای منطبق با ارزش های انقلاب اسلامی موفقیت بیشتری داشته باشیم، قطعاً در رشد و ارتقاء فرهنگ عمومی کشور و جهان، تأثیر بیشتر خواهیم داشت و مؤثرتر واقع خواهیم شد. در جهان امروز کشورهای قدرتمند تلاش می کنند با شیوه های گوناگون حجم عظیمی از محتواهای هدفمند را که شهروندان سایر کشورها را به سوی سبک زندگی موردنظر آنها سوق می دهد تولید کنند و با بمباران فکری افکار و اعتقادات آنها را به نحوی که با منافعشان سازگار باشد تغییر دهند. این امر همان موضوعی است که مقام معظم رهبری از آن با عنوان "جنگ نرم" یادکردند. جنگ نرم در فضای مجازی، جنگ افزارها، مهمات و گلوله خاص خود را دارد. محتوا، موشک قاره پیما و مهمات جنگیِ جنگ نرم است . هر کس محتوای بیشتر و با کیفیت تری تولید کند، موفق تر است. در جنگ نرم کیفیت محتوا بسیار مهم است . نباید صرفاً به دنبال تولید حجم انبوه محتوا باشیم ودلمان را به تولید انبوه خوش کنیم. باید کیفیت محتوا هم مد نظر باشد. اگر در تولید محتوا معیارهای انسانی تؤام با ارزشهای الهی مدنظر باشد، محتوا تبدیل به محتوایی با الگوی اسلامی می شود. محتوای با الگوی اسلامی محتوای کشنده نیست، محتوای احیا کننده است. در جنگ نرم دشمن با محتوای مسموم و آلوده سعی در کشتن روح و هویت انسانی انسان ها دارد. در حالی که محتوایی با الگوی اسلامی سعی در احیاء انسان ها دارد. اگر کسی از محتوایی با الگوی اسلامی بهره مند شده باشد، هرگز بمب های محتوایی در ظاهر زیبا و در باطن آلوده دشمن در او تأثیری ندارد. محتوای با الگوی اسلامی نه تنها خاصیت واکسینه کردن دارد، بلکه بعنوان یک ترمیم است و ترمیم می تواند افرادی را که روح شان و فکرشان آسیب دیده و مجروح شده است، درمان کند. حتی اگر افراد روح شان مرده باشد، اگر بتوانیم محتوای دارای ارزش الهی را به نحوی به آنها تزریق نمائیم، این محتوا که قدرت احیاء کنندگی و زندگی بخشی دارد، آنها را احیا خواهد کرد. آن چیزی که احیاگر است، محتوای اسلامی است که در قالب کلمه در زبان مبارک رسول خدا و وحی الهی تأثیر گذار است. آری، خداوند صراحتاً می فرماید محتوایی که از جانب خدا و رسولش باشد مرده را زنده می کند. محتوای اسلامی چنین خاصیتی دارد. در عمل نیز ثابت شده است که این خاصیت محتوای اسلامی آنچنان ملت ایران اسلامی را واکسینه کرده است که تمام توطئه های دشمنان و ابرقدرت ها را باتمام دبدبه و کبکبه شان در طول 38 سال عمر نظام اسلامی خنثی نموده است. ما اگر ریزشی در نیروهای انقلاب هم داشته ایم، به خاطر این بوده است که نتوانسته ایم برخی از افراد را به درستی با محتوای دارای الگوی ایرانی_ اسلامی آشنا کنیم. البته همان گونه که رهبر معظم انقلاب هم فرمودند، رویش ها بسیار بیشتر از ریزش ها بوده و ریزشها در مقایسه با رویشها بسیار ناچیز است. بنابراین تولید محتوا با الگوی ایرانی و اسلامی پیشرفت، وظیفه ای است که نه تنها حیات مردم و کشور در گرو آن است، بلکه تضمین کننده حیات بشریت است.
خداوند متعال در آیه 24 سوره انفال می فرماید: « استَجيبوا لِلَّهِ وَلِلرَّسولِ إِذا دَعاكُم لِما يُحييكُم » .
«چون خدا و رسول شما را به چیزی می خوانند که شما را احیاء می کند و زندگی می بخشد، شما دعوتشان را اجابت کنید.»


2- شناخت تهديد ها و پايش مستمر معضلات فضاي مجازي يكي از مواردي است كه در سطح كشور مغفول مانده است. راجع به اهميت اين موضوع توضيحاتي بيان بفرماييد؟

فاصله بین فضای سایبری و فضای فیزیکی فاصله بسیار اندکی است به نحوی که امروزه کوچکترین تحولات و تغییراتی که در فضای مجازی اتفاق می افتد، در فضای فیزیکی اثر می گذارد و بالعکس. بنابراین بدیهی است همانطوری که همه ما نسبت به فضای فیزیکی کشور حساس هستیم و سعی می کنیم تهدیدات و آسیب های آن راشناسایی و با آنها مقابله کنیم، ضرورتاً باید نسبت به فضای مجازی کشورمان نیز همین حساسیت و دقت را داشته باشیم. مضافاً اینکه اکثر مخاطبین فضای مجازی کشور را قشر جوان و نوجوان جامعه تشکیل می دهند که به مراتب نسبت به سایر اقشار آسیب پذیرتر هستند. امروزه با عنایت به گستره و عمق تأثیر فضای مجازی وظیفه پایش و رصد فضای مجازی وظیفه ای همگانی است و هر شخص و هر نهادی باید در حدود وظایف و اختیاراتی که دارد در خصوص فضای مجازی و پایش آن احساس مسئولیت و ایفای مسئولیت نماید. متأسفانه مسئولیت پایش مستمر فضای مجازی در بسیاری از موارد توسط نهاد هایی که این وظیفه قانونی را بر عهده دارند به درستی احساس و ایفاء نمی شود. بعنوان مثال بموجب ماده 22 قانون جرائم رایانه ای وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم تحقیقات و فناوری که با نوجوانان و جوانان سروکار دارند بعنوان عضو کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه تعیین شده اند. یکی از وظایف کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه پایش فضای مجازی و شناخت تهدیدهایی است که نوجوانان و جوانان را در معرض تهدید قرار می دهد. ولی این دو وزارتخانه از سال 1392 تاکنون هیچ گونه همکاری در این زمینه با دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق و دادستانی کل کشور که ریاست این کارگروه را برعهده دارد نداشته اند و صرفاً به شرکت معاون وزیر در جلسات کارگروه اکتفا می نمایند. حتی تذکرات دادستان محترم کل کشور در این خصوص نتوانسته است مؤثر واقع شود. وزارت ارشاد نیز که بر اساس وظایف ذاتی خود مسئولیت سنگینی در قبال مسایل فرهنگی جامعه دارد، در زمینه رصد تهدیدهای فرهنگی فضای مجازی نتوانسته است به وظیفه ای که قانون جرائم رایانه ای به این نهاد محول کرده است، به درستی عمل کند. وزارت آموزش و پرورش و وزارت علوم عملکردشان در زمینه همکاری با دبیرخانه کارگروه تعیین مصادیق برای پایش و رصد فضای مجازی در سه سال گذشته صفر بوده و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز عملکرد بسیار ضعیف و در حد یک درصد ظرفیت است و از 99 درصد ظرفیت و امکاناتی که دارد برای پایش تهدیدات فضای مجازی استفاده نکرده است. تذکرات لازم از سوی دادستان محترم کل کشور به معاون وزیر ارشاد که نماینده وزارت ارشاد در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه است داده شده، ولی مؤثر واقع نشده است.

3- چه اقداماتي در خصوص رفع دغدغه هاي فرهنگي مقام معظم رهبري در حوزه فضاي مجازي صورت پذيرفته است؟

مقام معظم رهبری دغدغه هایشان را نسبت به فضای مجازی هم در سخنرانی های عمومی و هم در ماموریت هایی که برای شورای عالی فضای مجازی تعیین فرموده اند، به صراحت اعلام کرده اند. معظم له همواره به استفاده حداکثری از مزیت های فضای مجازی و فرصت های بزرگی که این فضا برای فرهنگ سازی و نشر اندیشه های اسلام ناب محمدی تاکید داشته اند و از سوی دیگر بر شناخت تهدید ها و آسیب های فضای مجازی، تحقق شبکه ملی اطلاعات، حفظ سلامت و امنیت همه جانبه این فضا و جلوگیری از تسلط، نفوذ و دست اندازی بیگانگان مکرراً تاکید فرموده اند. بنابر این، هر یک از دستگاه ها به تناسب مسئولیت ها و وظایف ذاتی که برعهده دارند، باید نقش خود را در تحقق این اهداف ایفا نمایند. دستگاه هایی که در کشور مسئولیت تولید و ارتقاء محتوا را برعهده دارند نظیر وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات وسازمان صداوسیما باید در زمینه تولید محتوا تلاش کرده و به وظایف خود در فضای مجازی عمل نمایند. دستگاه هایی نظیر قوه قضائیه، ناجا، وزارت اطلاعات و سپاه که مسئولیت حفظ امنیت و سلامت این فضا را برعهده دارند، باید به وظایف خود عمل نمایند. وزارت ارتباطات باید با فراهم کردن زمینه تولید شبکه های اجتماعی وطنی و سایر خدمات بومی از نفوذ بیگانگان واشغال فضای مجازی کشور توسط بیگانگان جلوگیری کند تا قانون و فرمان مقام معظم رهبری بلا اجرا باقی نماند. به نظر می رسد که اکثر دستگاه های مسئول، آن طور که شایسته است نتوانسته اند به وظایفی که در رابطه با فضای مجازی به عهده دارند، عمل نمایند. مثلاً در موضوع تحقق شبکه ملی اطلاعات و قطع وابستگی به بیگانگان، ضعف های بسیاری دیده می شود؛ همین طور از نظر حفظ سلامتِ محتوای فضای مجازی با وضعیت مطلوب فاصله بسیاری داریم. درحال حاضر بیش از نیمی از فضای مجازی کشور در سیطره و اشغال سرویس های بیگانه قرار گرفته و وزارت ارتباطات و سایر دستگاه های مسئول نتوانسته فضای مجازی کشور را در مقابل انواع محتواهای آلوده و مخربی که در این فضا منتشر می شود حفظ کنند.

4- آيا در خصوص توليد و طراحي شبكه پيام رسان بومي اقداماتی انجام شده و آیا این اقدامات را كافي و مناسب مي دانيد؟

از سه، چهار سال قبل دادستانی کل کشور که مسئولیت کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه را برعهده دارد، به وزارت ارتباطات و مرکز ملی فضای مجازی اعلام نمود که موضوع راه اندازی و تقویت شبکه های پیام رسان اجتماعی را بطور جدی در دستور کار خود قرار دهند تا در یک زمان بندی کوتاه مدت (حداکثر شش ماهه) شبکه های پیام رسان داخلی، ظرفیت های رقابتی لازم را بدست آورند و بتوانند جایگزین نمونه های خارجی شوند. اما دستگاه های اجرایی ذی ربط آن طور که شایسته بود اهمیت این موضوع را درک نکردند و آن چنان که لازم بود امکانات خود را برای تقویت و حمایت از تولیدات داخلی در این عرصه به کار نگرفتند. در مقابل شاهد این بودیم که شبکه های اجتماعی بیگانه بدون مجوز و بدون اینکه به رعایت قوانین و مقررات کشور پایبند باشند، فعالیت خود را در فضای مجازی کشورمان گسترش دادند و برخی از مسئولین نیز بجای حمایت از شبکه های بومی، به شبکه های خارجی پیوستند و با فراهم کردن زمینه کار شبکه های خارجی و تأخیر و وقت کشی در کمک به شبکه های داخلی در عمل مردم را به سمت شبکه های بیگانه هدایت کردند.

5- با توجه به آسيب هاي جدي جسمي و روحي استفاده بيش از حد كودكان از فضاي مجازي چه توصيه هايي به والدين براي مصون ماندن از اينگونه آسيب ها داريد؟

باتوجه به اینکه در حال حاضر دستگاه های مسئول نتوانسته اند آنگونه که شایسته است فضای مجازی کشور را برای فعالیت کودکان و نوجوانان سالم سازی نماید، لازم است خانواده ها با احساس مسئولیت و حساسیت بیشتری فعالیت فرزندانشان در فضای مجازی را تحت نظر داشته باشند. بعلاوه، روان شناسان و کارشناسان علوم اجتماعی معتقدند استفاده بیش از حد از اینترنت، حتی اگر فضا سالم باشد، بخودی خود موجب ایجاد فاصله مابین اعضاء خانواده شده و هم از نظر جسمی و هم از نظر روحی مشکلات بسیاری را برای کودکان و حتی بزرگسالان ایجاد خواهد کرد. بنابراین، والدین باید علاوه بر نظارت بر محتوای اینترنت فرزندان خود حتماً زمان بندی و حد و مرز مشخصی را برای دسترسی فرزندانشان به فضای مجازی درنظر بگیرند.

6- افزايش روز افزون استفاده از برنامه هاي كاربردي موبايلي در برخي از موارد زمينه مناسبي براي ارتكاب جرم فراهم كرده است. چه اقداماتي توسط كميته محترم تعیین مصادیق براي سامان دهي اين كسب و كار ها صورت پذيرفته است؟

کمیته تعیین مصادیق محتوای مجرمانه سعی کرده است که اپلیکیشن های موبایلی را نیز همانند فضای وب در معرض رصد و پایش قرار دهد و چنانچه با نرم افزارهای آسیب زا در فضای مجازی مواجه شود دستورحذف یا مسدودسازی و پالایش آن و برخورد با صاحبان آنها را صادر می نماید. البته در برخی از موارد به دلیل عدم هماهنگی و همراهی برخی از اعضاء، کارگروه تعیین مصادیق نتوانسته است به مسئولیت خود در این رابطه بطور کامل عمل کند. با این وجود، دستگاه قضایی و ضابطین با حساسیت بالایی فضای مجازی کشور را تحت نظر دارند و بر عملکرد شرکت های ارائه دهنده نرم افزارهای موبایلی، نظیر بازار نظارت می کنند تا حتی المقدور از انتشار بدافزارها و نرم افزارهایی که دارای کاربرد مجرمانه و آسیب زا هستند جلوگیری شود. بنابراین، پیشنهاد می کنم حتما مردم به اپ استورهای معتبر داخلی مراجعه کنند و حتی المقدور از دریافت و نصب نرم افزارهایی که از طریق منابع خارجی و سایر اشخاص ناشناخته پیشنهاد می شوند، خودداری نمایند و اگر با موارد مجرمانه و یا آسیب زا مواجه شدند حتماً از طریق سایت اینترنت دات آی آر (internet.ir) مراتب را به دادستانی کل کشور گزارش کنند. در حال حاضر مردم شریف متعهد وانقلابی کشور روزانه بیش از یک هزار گزارش از تخلف سایت ها وشبکه های اجتماعی را گزارش می کنند واین گزارش ها به دقت توسط همکاران دلسوز و متعهد دادستانی کل مورد بررسی قرار می گیرد واین پایش مردمی بسیار مؤثر است.

7- نقش واسطه هاي اينترنتي اعم از ارائه دهندگان خدمات دسترسي و ميزباني را در زمينه كشف جرم چگونه ارزيابي مي كنيد و چه اقداماتي به منظور بهبود اين موضوع به اجرا گذاشته اید؟

بر اساس قانون، ارائه دهندگان خدمات میزبانی که بخشی از امکانات و فضای خود را برای تولید، پردازش یا انتشار محتوا به کاربران اجاره می دهند، وظیفه دارند بر محتوای منتشرشده نظارت نمایند و چنانچه از وقوع و ارتکاب جرمی مطلع شدند، بلافاصله مراتب را به کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه و مقامات قضایی اعلام کنند. دادستانی کل کشور با همکاری دادسراهای سراسر کشور برنامه منظمی برای بازرسی ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی و نظارت بر اجرای دقیق قانون تدوین نموده است. بنابراین، ارائه دهندگان خدمات مکلف هستند در کنار منافع و درآمدهایی که از فروش خدمات خود می برند، با تهیه امکانات و سامانه های نظارتی تا حد امکان سلامت و امنیت سرویس خود را تضمین کنند.کارگروه تعیین مصادیق نیز بر عملکرد آنها نظارت دارد و اگر با سرویس دهنده ای مواجه شود که نسبت به محتوای منتشرشده در سامانه خود بی توجه است و خدمات وی زمینه انتشار محتوای مجرمانه را فراهم کرده است، از ادامه فعالیت آن جلوگیری خواهد نمود. یکی از وظایف ارائه دهندگان خدمات دسترسی و میزبانی، نگهداری داده ترافیک و اطلاعات کاربرانی است که از خدمات آنها استفاده می کنند. مواد 32 الی 35 قانون جرائم رایانه ای و مواد 667 الی 670 قانون آئین دادرسی کیفری وظایفی را برای ارائه دهندگان خدمات اینترنتی تعیین کرده است که اگر این وظایف به درستی انجام شوند کشف جرم و تحقیقات مقدماتی جرائم، به آسانی امکان پذیر است. در اینجا به مجرمینِ بالقوة جرائم رایانه ای هم اخطار می دهم که اقدامات آنها در فضای مجازی ثبت می شود و با تخصص ومهارتی که ضابطین و همکاران قضایی دارند به راحتی می توانند آنها را شناسایی و مجازات کنند .

8- با توجه به فضاي متنوع مجازي، آيا قانون جرايم رايانه اي در جهت جلوگيري و مجازات مرتكبين از پيشرفت لازم برخوردار است؟در صورت لزوم چه اصلاحاتي در زمينه هاي موضوعي و حكمي در خصوص قانون مذكور لازم است؟

جمهوری اسلامی ایران در زمینه تصویب قانون جرائم رایانه ای و در زمینه برخورد با جرائم رایانه ای جزء کشورهای پیشرفته وپیشرو می باشد و در این زمینه حتی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا جلوتر است . قانون جرائم رایانه ای جمهوری اسلامی ایران در زمان خود جزء قوانین پیشرفته دنیا بوده است، ولی اکنون که 8 سال از تصویب این قانون گذشته است نیاز به اصلاح و بازنگری دارد .یکی از ضعف های این قانون این است که برخی مجازات هایی که برای بعضی از جرائم در نظر گرفته شده با شدت جرم تناسب ندارد؛ بعضاً مجازات ها خفیف هستند و موجبات سوءاستفاده مجرمین را فراهم کرده است. اشکال دیگر عدم جرم انگاری برخی از اقدامات خطرناک است؛ بنابراین، برخی از امور که جرم انگاری نشده اند باید جرم انگاری شوند . اشکالات دیگری نیز وجود دارد که در این گفتگو مجال پرداختن به آنها فراهم نیست.
 

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای