تاريخ:هفدهم بهمن 1395 ساعت 08:30
کد : 6531

چگونه در بازاریابی شبکه ای فرهنگ سازی کنیم؟

چگونه در بازاریابی شبکه ای فرهنگ سازی کنیم؟
امروز با گذشت چند سال از صدور مجوز قانونی برای فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای باز هم شاهد وجود دیدگاه منفی نسبت به این فعالیت در سطح جامعه و یکسان تلقی کردن آن با فعالیت های هرمی هستیم. به راستی دلیل این دیدگاه منفی و مشابه سازی چیست؟
ایران هشدار- در سال های گذشته وقتی نام بازاریابی شبکه ای آورده می شد، برخی آن را با دسیسه های هرمی یکسان می دانستند و تصور می کردند همان طرح های هرمی با سوء استفاده از نام قانون است. این تصور به دلیل عدم آشنایی با اصول و مبانی فعالیت بازاریابی شبکه ای بود؛ اما امروز با گذشت چند سال از صدور مجوز قانونی برای فعالیت شرکت های بازاریابی شبکه ای باز هم شاهد وجود دیدگاه منفی نسبت به این فعالیت در سطح جامعه و یکسان تلقی کردن آن با فعالیت های هرمی هستیم. به راستی دلیل این دیدگاه منفی و مشابه سازی چیست؟ آن چیزی که مسلم است این است که دیگر نمی توان عدم آکاهی را برای آن بیان کنیم؛ چرا که در طول سال های پس از صدور مجوز شرکت ها تلاش زیادی در راستای فرهنگ سازی و تعریف اصول و مبانی صحیح و قانونی این حرفه صورت گرفته است و هنوز هم در حال انجام است؛ پس دلیل اصلی در یک موضوع است و آن هم عملکرد نادرست برخی شرکت ها و حتی بازاریابان فعال است.
وقتی شکایت های ثبت شده از شرکت ها را مورد بازبینی قرار می دهیم به یک نکته برمی خوریم و آن شباهت فعالیت برخی از بازاریابان به فعالان شرکت های هرمی است.
برخی از موارد این شباهت ها عبارتند از:
ادعاهای درآمدی کذب و ارائه مستندات جعلی در این رابطه، تمرکز بر افزایش اعضاء به جای تمرکز بر خرده فروشی، تعیین میزان خرید ماهیانه مشخص و بالا برای بازاریابان، برگزاری جلسات پرزنت مشابه با جلسات برگزار شده در شرکت های هرمی یعنی به جای معرفی کار و محصول تمرکز بر روی اغوای افراد صورت گرفته و برای این کار از هر ترفندی استفاده می نمایند.
علاوه بر موارد ذکر شده که در مطالب متعدد به تفضیل به آن ها پرداخته شده است، مورد دیگری نیز وجود دارد که دامنه وقوع آن در حال گسترش است و منجر به شکل گیری فرهنگی غلط و دامن زدن به تصورات نادرست در زمینه این حرفه شده است.
این موضوع استفاده از عناوین و اصطلاحات نامتعارف برای فروش و تبلیغات عضویت در گروه است. در بررسی اصطلاحات به کار رفته توسط برخی بازاریابان و لیدرها می بینیم که بسیاری از این اصطلاحات در شرکت های هرمی مرسوم بوده و توسط فعالان این شرکت ها به وفور مورد استفاده قرار می گرفته است. برای مثال انقلاب پاک، ارتش نتورک، ویژن خودرو و ...، شیفت مجموعه، استفاده از عناوین ژنرال و سلطان برای لیدرهای مجموعه و مواردی از این قبیل.
همه اصطلاحات نام برده شده تداعی کننده عملکرد شرکت های هرمی و زمینه ساز شکل گیری فرهنگی غلط در حرفه نوپای بازاریابی شبکه ای در کشور است. اگر بخواهیم فعالیتی صحیح و در خورد شأن یک فعالیت تجاری داشته باشیم می بایست شبهات در زمینه این حرفه را از بین ببریم و فرهنگی صحیح را جا بیندازیم. استفاده از کلماتی نامأنوس که یادآور فعالیتی غیرقانونی است شایسته افراد علاقه مند و فعالان در این حرفه نیست.
هرکدام از شرکت ها و بازاریابان سهام دار فرهنگ سازی این فعالیت قانون مدار در کشور هستند و می بایست با رعایت موازین اخلاقی وظیفه خود را به عنوان فردی دلسوز و علاقه مند ایفا نمایند. البته نهادهای قانونی تمهیداتی را برای اصلاح این موضوع اندیشیده اند و مستقیماً شرکت ها را مسئول و موظف نظارت بر این گونه عملکرد بازاریابان دانسته اند، اما آیا تنها تذکرات قانونی و برخوردهای قهری می تواند چهره ای مثبت از این صنعت نوپا در کشور برجای بگذارد و فرهنگ غنی در رابطه با این فعالیت تجاری ایجاد نماید؟ یا اینکه عملکرد دلسوزانه علاقه مندان و فعالان نیز مورد نیاز است؟
پاسخ با شما..........
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/6531
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
سعید
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 08:43
 
توضيحات: عملکرد علاقه مندان و فعالان باید به مانند یک انسان با رفتاری خداپسندانه باشد
qqqq

پیمان گرجی پور
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 09:47
 
توضيحات: سلااام.خدا قوت. 2 راهکار من بعنوان فعال این صنعت ددست دارم پیشنهاد بدن.1)گذاشتن قوانینی که بعضی از لیدرها و تیمها خودمختارانه پیش نرن بعنوان مثال داشتن خرید اجبار با مبلغهای مختلف از 300هزار تومن تا 3 میلیون.که واقعا گناه این کار.و قوانینی همانند این مثل نداشتن جلسات تخصصی فروش و ... و 2) اگاه سازی و فرهنگ سازی از طریق رسانه ملی سپاس
qqqq

محسن
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 10:07
 
توضيحات: باسلام و خداقوت یه گزینه میتونه همسانسازی از طرف ارگان های نظارتی از طریق برنامه تلویزیونی مثلا یه برنانه ای به نام این صنعت که در اون این گونه مسایل مطرح بشه و نحوه صحیح فعالیت گفته بشه و خیلی مباحث دیگه تا این صنعت نوپا که هم برای مردم و هم برای دولت رشد اقتصادی بسیار بالایی داره رو بشه با اصول پیشبرد ... با تشکر محسن قانع
qqqq

محمد حسن
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 11:30
 
توضيحات: سلام,یکی از دلایلش هم اینه چون سیستم زود ده نیست مردم فکر میکنن نمیده,الان کسی با قانونی بودن مشکل نداره,با اینکه میشه یا نمیشه از این سیستم پول در آورد مشکل دارن,شمام میتونین با همکاری صدا و سیما یه برنامه درست کنین در جهت آگاه سازی نه تخریب بازاریابی شبکه ای.
qqqq

حسين
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 12:27
 
توضيحات: با سلام و تشکر از اطلاعات مفيد و آموزنده، دقيقا نياز به فرهنگ سازي داريم و صد البته قانوني که بند و تبصره نداشته باشه و براي همه يکسان باشه...!
qqqq

Hamed
 
تاريخ: هفدهم بهمن 1395 ساعت 12:49
 
توضيحات: متاسفانه برخي افراد كه سن پاييني دارن و ميخوان يه شغل پردرآمد رو تجربه كنن در دام افراد سودجو و شبه ليدر ميافتن و برخي استراتژي هاي كذب رو پيش ميگيرن نتورك ماركتينگ خرده فروشي نيست !!!!اين فرهنگ سازي نيست،،، متاسفانه اين موضوع رو ايران هشدار متذكر شده كه نتورك بر پايه خرده فروشي پيش ميره و فرد نبايد دنبال اعضا باشيد !!!! يا برعكس ، . نتورك از دو كلمه شبكه و فروش تشكيل شده اگر من صرفا فروشنده باشم پس ادعاي حذف واسطه چي ميشه و اگر صرفا شبكه ساز باشم هميشه به دنبال جذب نفراد جديد بايد باشم !!! پس هر دو كلمه با هم معنا پيدا ميكنه . خود شركت ها هم به اين موضوع پي بردند و به همين دليل تخفيف خرده فروشي رو كم كردن كه فرد دستفروشي نكنه و تو مترو محصول نفروشه و افراد سودجو نفرات خود رو وادار به فروشندگي نكنه . يه فرهنگ درست و با آموزش ميتونه تو جامعه پيش برن كه اون هم طبق نظرات دوستان اقتصاد دان و با تجربه است كه با استفاده از آموزش صحيح افراد جذب اين محصولات بشن و با استفاده از معرفي به دوستان و آشنايان آنها هم از محصولات و هم از پلن درآمدزايي شركت هم استفاده كنند و با دو قانون اهرم و تصاعد بتونن كسب درآمد كنند . يعني با شبكه سازي و فرهنگ مصرف محصولات با كيفيت و سلامت خانواده ، دو كلمه شبكه و فروش در كنار هم معنايي خوب پيدا ميكنند . بازاريابي شبكه اي كلمه اي است كه به دليل فقر در فرهنگ لغات به اشتباه معني شده در اصل بايد بازار رسان شبكه اي معني شود چون خود بازاريابي حرفه اي جدا و تخصصي است اينگونه افراد كه به صورت شبكه اي فعاليت ميكنند بازار رسان هستند كه دست به دست اين بازار و محصولات رو به يكديگر ميرسانند . در آخر تنها خواهش اين است كه اين كلمه خرده فروشي رو در اذهان جا نندازيد چون خود اين يه فرهنگ اشتباه در نتورك است . ممنون
qqqq

بهرام
 
تاريخ: بيست و يکم بهمن 1395 ساعت 11:11
 
توضيحات: سلام وقتتون بخیر بنظر بنده تا وقتی از طریق رسانه ملی این شغل بسیارعالی آموزش و نهادینه نشه نتیجه میشه همینی که هست! هر لیدری ساز خودش میزنه البته در راستای زود پرشدن جیب مبارکشون من به شخصه به مراجعی که درباره نتورک گارد مخالفت دارن حق میدم تا وقتی لیدرهای سیستم های هرمی تو راس کار و بدون نظارت شرکت ها فعالیت می‌کنند اوضاع بهتر نمیشه
qqqq

داریوش
 
تاريخ: بيست و يکم بهمن 1395 ساعت 18:01
 
توضيحات: با سلام ، همه دوستان میدونن اگر اجناس شرکت ها همان اجناس فروشگاهی و مصرفی باشه و قیمت ها هم مناسب ، مشکلی در بازاریابی شبکه ای وجود نداره ، یعنی افراد با درخواست خودشون وارد این تجارت میشن
qqqq


سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی