تاريخ:دوازدهم مهر 1395 ساعت 15:34
کد : 5524

روند نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای

روند نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای
نظارت و کنترل به معنی بازدید و مراقبت از طرز پیشرفت امور و به دنبال آن تغییر عملیات به منظور جلوگیری از انحراف در تحقق اهداف پیش بینی شده سازمان است.
ایران هشدار- در تمامی سازمان های تجاری و اداری نظارت و کنترل از اجزای اصلی وظایف مدیریت است. بدون توجه به این جزء سایر اجزاء ناقص بوده و تضمینی برای اجرای درست آن ها وجود ندارد.
نظارت و کنترل به معنی بازدید و مراقبت از طرز پیشرفت امور و به دنبال آن تغییر عملیات به منظور جلوگیری از انحراف در تحقق اهداف پیش بینی شده سازمان است.
هدف و فلسفه وجودی نظارت و کنترل، اصلاح و بهبود است و اگر این ویژگی در نظام کنترلی موجود نباشد، سیستم دوام چندانی نخواهد داشت. نظارت و کنترل نه تنها منجر به شناسایی به موقع انحرافات عملکرد و تحقق اهداف سازمانی است؛ بلکه موجب انگیزش کارکنان آن سازمان نیز می گردد. در چنین شرایطی افراد خود را در سازمان منسجمی احساس می کنند که با جدیت دنبال کننده اهداف است؛ آنان می دانند در چنین سازمانی نه تنها می توانند به اهداف مورد نظرشان دست پیدا کنند؛ بلکه حقوق آنان محفوظ مانده و کوتاهی در مورد آن صورت نمی گیرد.
در صنعت بازاریابی شبکه ای نیز شرکت ها به عنوان سازمان های منسجم و نظام مند از این امر مهم مستثنی نیستند و نظارت و کنترل جزئی مهم از عملکرد مدیران آن ها است.
وقتی نگاهی به آیین نامه های مصوب کشورهای مطرح در زمینه بازاریابی شبکه ای می اندازیم، می توانیم اهمیت نظارت و کنترل را مشاهده کنیم؛ چرا که در بخش های مجزا وظایف شرکت ها در این زمینه مشخص شده و مورد تأکید قرار گرفته است.
در کشور ما نیز در آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت دو نوع نظارت برای عملکرد شرکت ها تعیین شده است؛ اول سیستم نظارت بیرونی که بر طبق ماده 15 آیین نامه توسط کمیته نظارت قابل اجراست و دوم سیستم نظارت درونی یا نظام خودکنترلی که توسط شرکت لازم الاجراست.
بر طبق ماده 15 آیین نامه به منظور نظارت بر عملکرد شرکت های بازاریابی شبکه ای و فروشگاه های مجازی از حیث مقررات قانون نظام صنفی، کمیته ای مرکب از نمایندگان مرکز اصناف و بازرگانان ایران، مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، وزارت خانه های اطلاعات، ارتباطات و فناوری اطلاعات، نیروی انتظامی، اتاق اصناف ایران و اتحادیه صنفی مربوط تشکیل می شود. این کمیته دارای دبیرخانه ای است که در مرکز اصناف و بازرگانان ایران مستقر شده و مسئولیت هماهنگی و انجام مکتوبات مورد نیاز را داراست.
این کمیته بر طبق آیین نامه مصوب بررسی عملکرد فروشگاه های مجازی و شرکت های بازاریابی شبکه ای را به طور کامل داراست و در صورت مواجهه با تخلفات اقدام به رسیدگی و اعلام آن به مراجع زیربط خواهد نمود.
اما جدا از تشکیل این کمیته به عنوان ناظر بیرونی، مسئولیت خودنظارتی در آیین نامه مصوب برعهده شرکت های بازاریابی شبکه ای گذاشته شده است. وظایف خودنظارتی تعیین شده برای شرکت ها به صورت زیر است:
• ایجاد واحد بازرسی، نظارت و رسیدگی به شکایات؛
• حل اختلاف بین بازاریابان(مطابق مقررات داخلی شرکت)؛
• ترتیب اثر به موقع نارضایتی ها.
متأسفانه در شکایات دریافتی از شرکت ها می توانیم کوتاهی شرکت ها از این وظیفه مهم را مشاهده نماییم. عدم پاسخگویی به موقع شرکت ها به نارضایتی بازاریابان منجر به انصراف آنان از پیگیری حق شان و از سوی دیگر گسترش تخلفات در شرکت های مزبور شده است. باید به این شرکت ها یادآوری کرد تلاش های نظارتی آنان منجر به ریشه یابی دقیق مشکلات و موانع فعالیت آنان خواهد شد و همچنین اعتماد بازاریابان و افراد جامعه را به این صنعت افزایش خواهد داد و این اعتماد منجر به مستحکم تر شدن پایه های این صنعت و به دنبال آن موفقیت بلند مدت شرکت های فعال در این عرصه خواهد شد.

 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/5524
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
حامد
 
تاريخ: سيزدهم مهر 1395 ساعت 22:47
 
توضيحات: ⚖ بند (ز) ماده ی 1 قانون مجازات اخلال گران: 📎 تاسیس، قبول نمایندگی و عضوگیری در بنگاه، مؤسسه، شرکت یا گروه به منظور کسب درآمد ناشی از افزایش اعضا به نحوی که اعضای جدید جهت کسب منفعت، افراد دیگری را جذب نموده و توسعه ی زنجیره یا شبکه ی انسانی تداوم یابد
qqqq

قاسمی
 
تاريخ: چهاردهم مهر 1395 ساعت 16:26
 
توضيحات: با سلام با یک نگاه سطحی و کوتاه به عملکرد تیمی همه شرکتها تنها چیزی که به وضوح دیده میشه قانون گریزی و قانون شکنی هست. و اما یک سوال نحوه نظارت به چه معنا تعریف میشه آیا باید منتظر شکایات و در واقع وقوع جرم بنشینم. وبعد توسط دستگاه قضا منتظر رسیدگی..؟؟! بهتر نیست برای پیشگیری از بزه و وقوع جرم بیشتر ارزش بگذاریم . دستگاه اجرایی فقط وظیفه صدور مجوز تکلیف داره پس در نظارت چرا کوتاهی میکنه.... عدم رعایت ماده 1 و 13 در واقع مفاهیم و اصول راهبردی در هیچ شرکتی رعایت نمیشه. برای مشاهده نظارت فیزیکی هم نیاز نیست کافی فقط دید حتی از دور....
qqqq


سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی