تاريخ:دوم شهريور 1395 ساعت 15:46
کد : 5123

رعایت حق بازخرید؛ یکی از وظایف مهم شرکت ها

رعایت حق بازخرید؛ یکی از وظایف مهم شرکت ها
یکی از مهم ترین حقوق بازاریابان، حق بازخرید کالاهای خریداری شده توسط آنان است. اگر مقررات بازخرید اجرا نشود، انباری از کالاها در نزد این بازاریابان تشکیل شده و خسارات مالی را بر آنان وارد می آورد.
ایران هشدار- یکی از مهم ترین حقوق بازاریابان، حق بازخرید کالاهای خریداری شده توسط آنان است. بر طبق بند"ط" ماده 9 آیین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی، شرکت ها موظف به بازپس گیری محصولات فروخته شده طی 12 ماه منتهی به تاریخ فسخ قراداد بازاریابان و استرداد مبلغ دریافتی کالای مرجوعی منهای هزینه ارسال و بازپس فرستادن کالا و سود خرده فروشی تعلق گرفته به آن هستند.
قانون بازخرید یکی از قوانینی است که در تمامی کشورهای باسابقه در زمینه بازاریابی شبکه ای مورد تأیید و اجرا قرار گرفته است. از دلایل وجود و اجرای این قانون، جلوگیری از تشکیل انبار کالا در نزد بازاریابان است. برخی از بازاریابان سفارش خرید با حجم بالایی را با انگیزه کسب درآمد ثبت کرده و به دلایلی از جمله قیمت و کیفیت نامناسب قادر به فروش آن ها نیستند. اگر مقررات بازخرید اجرا نشود، انباری از کالاها در نزد این بازاریابان تشکیل شده و خسارات مالی را بر آنان وارد می آورد.
برخی از شرایط بازخرید که شرکت ها در مورد قانون بازخرید ملزم به رعایت آن هستند، عبارتند از:
1- امکان ثبت درخواست بازخرید در دفتر کاری مجازی موجود و مشخص باشد.
2- اگر کالایی قابل بازخرید نیست با ذکر عناوین و دلایل مربوطه در زمان خرید کالا و سپس قسمت ثبت درخواست بازخرید اطلاع رسانی شود.
3- نحوه و زمان استرداد مبلغ به حساب بازاریاب متقاضی بازخرید شرح داده شود.
4- شرایط بازخرید در تمامی جزوات، بنرهای آموزشی و قراداد مابین بازاریاب و شرکت توضیح داده شود.
با وجود این که انجام بازخرید توسط شرکت ها یکی از الزامات فعالیت بازاریابی شبکه ای است، اما سلایق متفاوت شرکت ها ابهاماتی را در زمینه اجرای آن به وجود آورده است. برای مثال برخی از شرکت ها از بازخرید نمونه کالاهای آرایشی – بهداشتی حتی در صورت نو بودن و دارای اعتبار مصرف بودن، خودداری می نمایند.
برخی از شرکت ها نیز اطلاع رسانی درست و مناسبی در این زمینه انجام نمی دهند و یا اینکه هنگام مواجهه با درخواست بازاریابان جهت انجام بازخرید؛ با مانع تراشی و قرار دادن شرایطی که با مقررات مصوب در آیین نامه فاصله زیادی دارد، آن ها را از پیگیری حق شان دلزده می نمایند.
کوتاهی شرکت ها در این زمینه نه تنها بازاریابان را با خسارات مالی مواجه خواهد کرد بلکه چالش هایی را پیش روی شرکت و در سطح کلی تر، در مقابل این صنعت در داخل کشور قرار خواهد داد.
شرکت ها باید بدانند این قانون وضع شده فقط به نفع بازاریابان نیست، بلکه مانع از وارد آمدن خسارات در ابعاد مختلف به آنان خواهد شد. مواجه با درخواست بازخرید یعنی این که کالای عرضه شده توسط شرکت به دلایلی از جمله گران بودن و کیفیت پایین، قابل فروش توسط بازاریابان نبوده است و یا اینکه تخلف خرید اجباری در گروه های فعال شرکت در حال وقوع است. هر دو این موارد در بلند مدت به اعتبار و دوام شرکت صدمه خواهد زد. پس اگر شرکت خواهان تضمین بقاء خود و پرداخت خسارات مالی کمتر است، لازم است کنترل بیشتری بر روی فعالیت گروه های فعال و همچنین محصولات عرضه شده اش داشته باشد.
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/5123
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی