تاريخ:سی ام تير 1395 ساعت 13:27
کد : 4888

بی اخلاقی؛ روش سریع کسب موفقیت در بازاریابی شبکه ای

بی اخلاقی؛ روش سریع کسب موفقیت در بازاریابی شبکه ای

در مقالات متعدد، حقوقی که شرکت ها نسبت به بازاریابان و مصرف کنندگان خود دارا هستند مورد بررسی قرار گرفته است، اما کمتر به حقوقی که شرکت ها نسبت به یکدیگر دارا هستند پرداخته شده است. شاید از دلایل کم توجهی به این موضوع، نبودن بخشی در آیین نامه مصوب داخلی است که در این زمینه مسئولیت شرکت ها را مشخص کرده باشد.

ایران هشدار- در مقالات متعدد، حقوقی که شرکت ها نسبت به بازاریابان و مصرف کنندگان خود دارا هستند مورد بررسی قرار گرفته است، اما کمتر به حقوقی که شرکت ها نسبت به یکدیگر دارا هستند پرداخته شده است. شاید از دلایل کم توجهی به این موضوع، نبودن بخشی در آیین نامه مصوب داخلی است که در این زمینه مسئولیت شرکت ها را مشخص کرده باشد. وقتی نگاهی به قوانین سایر کشورها می اندازیم، می بینیم که در اکثر این کشورها به طور مفصل به این موضوع پرداخته شده و حقوق شرکت ها نسبت به یکدیگر را مشخص کرده اند. برای مثال، در قوانین مصوب ایالات متحده عنوان شده است:
شرکت های آمریکایی دارای مجوز نباید به صورت غیرواقع بینانه و گمراه کننده محصولات، خدمات و فرصت درآمدی دیگر شرکت ها را مقایسه کنند. تمامی مقایسه ها باید براساس حقایق و مدارک مستند باشد. شرکت ها نباید به صورت مستقیم یا غیر مستقیم محصولات، خدمات و رویکردهای تجاری سایر شرکت های دارای مجوز را بد جلوه دهند و همچنین آن ها نباید از نام و نشان تجاری یک شرکت دیگر و محصولات و خدمات آن شرکت در راستای منافع غیرعادلانه خود استفاده کنند.
در دستورالعمل مصوب انجمن فروش مستقیم اروپا بخشی به نام رفتار بین شرکت ها اختصاص داده شده است؛ در این بخش 3 وظیفه برای شرکت ها مشخص شده است:

1- شرکت ها می بایست در رابطه با دیگر شرکت های عضو با انصاف رفتار کنند.
2- شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید هیچ فروشنده مستقیمی را به طور سازمان دهی شده به نفع فروشندگان مستقیم شرکت های دیگر وسوسه کرده یا فریب دهند.
3- شرکت ها نباید ناعادلانه به بدنام کردن شرکت های دیگر بپردازند یا نباید به فروشندگان مستقیم خود اجازه دهند که ناعادلانه به بدنام کردن محصولات شرکت های دیگر، فروش و طرح بازاریابی ان ها یا هر ویژگی ان شرکت بپردازند.
در مقررات مصوب تمامی کشورها، شرکت ها ملزم به رعایت انصاف و فعالیت در یک جو رقابتی سالم با سایر شرکت ها شده اند.
متأسفانه در آیین نامه داخلی مصوب کشور ما به این موضوع پرداخته نشده و همین موضوع منجر به کوتاهی برخی از شرکت ها از رعایت این وظیفه اخلاقی شان شده است.
در بسیاری از گزارشات دریافتی مشاهده شده که برخی از شرکت ها و بازاریابان آن ها در جلسات پرزنت خود به تخریب وجهه سایر شرکت ها پرداخته و اقدام به شیفت زدن بازاریابان سایر شرکت ها نموده اند. این موضوع منجر به ایجاد جو رقابتی ناسالم در این صنعت نوپا در داخل کشور و تخریب چهره آن در سطح عموم جامعه خواهد شد و  ضربه اصلی این بی اخلاقی  بر شرکت ها و نمایندگان آن ها وارد خواهد آمد.
در هر حرفه ای جدای از چارچوب قانونی که در انجام آن وجود دارد، مباحث اخلاقی نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ به طوری که همه مشاغل دارای منشور اخلاقی مدون می باشند. شاید این منشور نسبت به قوانین مصوب از رسمیت کمتری برخوردار باشد اما رعایت موازین آن در ایجاد جو کاری سالم، آرامش روانی کارکنان، موفقیت و بهره وری سازمان نقش مؤثری را ایفاء می نماید.
 
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/4888
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی