تاريخ:سی و يکم فروردين 1395 ساعت 13:28
کد : 4530

اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی

اقتصاد مقاومتی و فضای مجازی
ویژگی های متمایز فضای مجازی از قبیل فرا مکانی و فرا زمانی بودن، تعامل و اشتراک گذاری، دسترسی آزاد به اطلاعات و امکان تمرکز زدایی و همچنین مولفه ها و عناصر تشکیل دهنده فضای مجازی شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوا در همه دنیا به عنوان پیش برنده توسعه اقتصادی محسوب می شود.
ایران هشدار-
سال 95 توسط رهبر معظم انقلاب اسلامی سال اقتصاد مقاومتی، اقدام وعمل نام گذاری شده است. با توجه به وضع تحریم های اقتصادی از سوی کشور های غربی وتحمیل آن بر ملت وکشور ایران و همچنین معضلات اقتصادی که کشور در این چند ساله اخیر با آن مواجه بوده است، معظم له همواره بر اقتصاد مقاومتی تاکید داشته اند. ابلاغ سیاست های کلی اقتصاد مقاومتی از جانب ایشان در تاریخ 29 بهمن سال 1392 در همین راستا صورت پذیرفت.
در اقتصاد مقاومتی وابستگی ها به خارج از کشور کاهش و بر اتکا به داخل تاکید می گردد. لزوم اهمیت بر اقتصاد دانش بنیان، پیاده سازی و اجرای نقشه جامع علمی کشور و سامان دهی نظام ملی نوآوری به منظور ارتقاء جایگاه جهانی کشور و تحقق رشد اقتصادی بدون وابستگی به نفت، از اصولی است که در این سیاست ها مورد توجه ایشان قرار گرفته است. ویژگی های متمایز فضای مجازی از قبیل فرا مکانی و فرا زمانی بودن، تعامل و اشتراک گذاری، دسترسی آزاد به اطلاعات و امکان تمرکز زدایی و همچنین مولفه ها و عناصر تشکیل دهنده فضای مجازی شامل فناوری اطلاعات و ارتباطات و محتوا در همه دنیا به عنوان پیش برنده توسعه اقتصادی محسوب می شود. فضای مجازی به عنوان یک عامل مهم، قادر است نقش کلیدی در جهت تولید ناخالص داخلی و افزایش نرخ رشد اقتصادی به صورت مستقیم داشته باشد. به صورت غیر مستقیم نیز می تواند باعث تسهیل کارکرد و افزایش کارآیی و بهره وری سایر مراکز صنعتی و خدماتی شود. انجام مطالعات تطبیقی بر روی برخی از کشور های در حال توسعه از لحاظ اقتصادی مانند سنگاپور، هنگ کنگ، مالزی و کره جنوبی این ادعا را ثابت می کند. به نظر نگارنده توجه به دو مقوله تولید محتوا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی و گسترش کسب و کار در فضای مجازی می تواند تحقق اهداف اقتصاد مقاوتی را تسریع نماید.
الف) تولید محتوا در راستای اهداف اقتصاد مقاومتی: ویژگی های منحصربه فرد فضای مجازی و کثرت استفاده آز آن در سال های اخیر می تواند فرصتی برای فرهنگ سازی در راستای مدیریت مصرف با تاکید بر اجرای سیاست های کلی اصلاح الگوی مصرف و ترویج مصرف کالای داخلی باشد. تقویت فرهنگ جهادی در مدیریت اقتصادی کشور تفسیر و تبیین اهمییت کسب و کار در فضای مجازی می تواند در این زمینه کمک شایانی نماید. تولید محتوا در زمینه های انجام معاملات در فضای مجازی طبق موازین شرعی و اسلامی، اهمیت پرداختن به سبک زندگی اسلامی و ایرانی، پرهیز از تجمل و اسراف گرایی لزوم انجام کار و تلاش مضاعف باید صورت پذیرد.
ب) گسترش و ترویج کسب و کار در فضای مجازی: توسعه مدل های جدید کسب و کار در فضای مجازی موجب خواهد شد که موانع ورود به بازار برداشته شود و هر بنگاه اقتصادی به راحتی و از طریق شبکه اینترنت وارد فضای جهانی شود. حمایت از حقوق مصرف کننده از طریق مقایسه قیمت ها، کیفیت ها و دسترسی به اطلاعات امکان پذیر می شود. با راه اندازی کسب و کار های اینترنتی اندازه شرکت ها کوچک شده و طیف وسیعی از واحد های تجاری به یکدیگر متصل می شوند و از این طریق هزینه مبادلات کاهش پیدا می کند.

 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/4530
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی