تاريخ:سوم اسفند 1394 ساعت 14:46
کد : 4300

بازخرید؛ حق مسلم بازاریاب

بازخرید؛ حق مسلم بازاریاب
یکی از حقوق بازاریابان که بر عهده شرکت های بازاریابی شبکه ای قرار دارد، موضوع بازخرید کالاهای خریداری شده توسط بازاریابان است. درآئین نامه مصوب جدید، تغییرات جزئی در شرایط انجام بازخرید صورت گرفته است که به شرح زیر ارائه می گردد.
ایران هشدار-یکی از حقوق بازاریابان که بر عهده شرکت های بازاریابی شبکه ای قرار دارد، موضوع بازخرید کالاهای خریداری شده توسط بازاریابان است. طبق بند ط ماده 9 آئین نامه اجرایی چگونگی صدور و تمدید پروانه کسب و نحوه نظارت بر افراد صنفی در فضای مجازی، بازخرید کالاها در صورت فسخ قرارداد بازاریاب با شرکت صورت می پذیرد و تنها کالاهایی که در طول 12 ماه گذشته خریداری شده اند و شرایط بازپس گیری را دارا هستند توسط شرکت بازخرید می شوند. در این ماده شرایط بازخرید به صورت زیر عنوان شده است:
1- فسخ قرارداد بازاریاب
2-بازپس گیری محصولاتی که قابل فروش مجدد است؛ یعنی اینکه تاریخ مصرف کالا نگذشته باشد، بسته بندی کالا باز نشده باشد و ممنوعیتی برای فروش مجدد آن وجود نداشته باشد. اگر کالا شرایط فوق را داشته باشد، شرکت نمی تواند دلایلی همانند تغییر نیاز بازار و تغییر برچسب قیمت کالا را برای بازخرید نکردن، مطرح نماید.
3-استرداد مبلغ دریافتی کالا منهای هزینه ارسال و بازپس فرستادن کالا، سود خرده فروشی تعلق گرفته به بازاریاب، مالیات بر ارزش افزوده دریافت شده از کالا. بعد از کسر مبالغ فوق مابقی مبلغ می بایست به بازاریاب مسترد گردد.
4-شرکت می تواند کمیسیون پرداخت شده در ازای کالای مرجوعی را از کمیسیون بعدی بازاریابان سطوح بالاتر کسر نماید؛ یعنی کمیسیونی که بابت فروش متقاضی بازخرید به گروه بالاسری ایشان پرداخت شده است از بازاریابان سطوح بالاتر در ماه های بعدی کسر خواهد شد.
شرکت ها می بایست در تمام مطالب آموزشی، جزوات و قراردادهایی که با بازاریابان منعقد می کنند، به طور واضح و روشن به موضوع بازخرید و شرایط آن اشاره کنند تا همه بازاریابان از حق قانونی خود مطلع باشند. این حق مشمول همه بازاریابان اعم از آن هایی که تازه وارد شرکت شده اند، بازاریابانی که قصد خروج از شرکت را دارند و حتی بازاریابانی که قراردادشان با شرکت رو به اتمام است می شود.
هدف از قرار دادن حق بازخرید برای بازاریابان، حذف ضررهای تشکیل انبار کالا برای بازاریابان است. بسیاری از بازاریابان برای رسیدن به رده های جدید و کسب درآمدهای بالاتر، بدون توجه به توانایی فروش، میزان مصرف واقعی شان و وجود مشتری اقدام به خرید حجم بالایی از محصول می نمایند که در یک دوره زمانی معقول توان فروش آن را ندارند. قانونگذاران با قائل شدن این حق برای بازاریابان مانع از تشکیل انبار کالاهای شرکت در نزد بازاریابان و ضررهای مالی به آن ها شده اند.
بر طبق دستورالعمل مصوب وزارت صنعت، معدن و تجارت رعایت این حق برای تمامی شرکت ها الزامی است.
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/4300
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی