تاريخ:بيست و چهارم فروردين 1400 ساعت 12:29
کد : 41958

اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه

اقتصاد دیجیتال زیربنای توسعه
سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی جهان ۲۶ تا ۲۷ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۶.۵ درصد است. در کشور ما این میزان ۶.۵ درصد است که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی ۷.۵ درصد را داریم.

به گزارش ایران هشدار به نقل از فابانیوز، اقتصاد دیجیتال از جمله اصطلاحاتی است که طی دهه‌ اخیر، به شکلی گسترده رواج یافته و به این علت که بر سر تعریف آن هم، اتفاق‌نظر وجود ندارد، تقریباً به‌جای هر واژه‌ مرتبط با تکنولوژی به‌کار می‌رود. از افزایش فروش موبایل تا رشد مصرف ترافیک اینترنتی، از بررسی تعداد سایت‌‌های فعال تا تعداد پلتفرم‌های دیجیتال، همگی زیر عنوان توسعه اقتصاد دیجیتال مورد بحث قرار می‌گیرند. اقتصاد دیجیتالی به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به‌عنوان «انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی» در نظر گرفته شده‌ است. اقتصاد دیجیتال نیز گاهی اوقات به نام اینترنت اقتصاد، اقتصاد جدید یا اقتصاد وب شناخته می‌شود. به‌طور فزاینده، «اقتصاد دیجیتال» با اقتصاد سنتی درهم آمیخته‌است و مشخص‌شدن آن سخت است. از همین رو محمدجواد آذری‌جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است؛ بنا بر برنامه ششم توسعه رشد ارزش افزوده بخش فناوری اطلاعات باید ۱۹.۱ درصد باشد، اکنون سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی جهان ۲۶ تا ۲۷ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۶.۵ درصد است. در کشور ما این میزان ۶.۵ درصد است که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی ۷.۵ درصد را داریم. در کشورهای پیشرفته، هسته اصلی اقتصاد دیجیتال ۶.۵ درصد است، زیرا شرکت‌های سخت‌افزاری و وندورهای (فروشندگان) قوی دارند.

اقتصاد دیجیتالی به یک اقتصاد مبتنی بر فناوری‌های محاسبات دیجیتال اشاره دارد. همچنین این مفهوم به‌عنوان «انجام دادن فعالیت‌های اقتصادی از طریق بازارهایی مبتنی بر اینترنت و شبکه گسترده جهانی» در نظر گرفته شده‌ است. اقتصاد دیجیتال نیز با زیربنای تسهیل و اخذ منافع بیش‌تر از مبادلات و تجارت در بعد ملی و بین‌المللی شکل گرفته‌است

 اقتصاد دیجیتالی مفهومی نیست که یکباره خلق شده باشد، بلکه در یک روند تکاملی در ساختار اقتصاد شکل گرفته‌است. مروری کوتاه بر مفاهیم مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی که تمامی در راستای استقرار تخصصی شدن، تقسیم کار و مبادله در جوامع ارائه شده‌اند، به درک دلایل ظهور اقتصاد دیجیتال و چگونگی سمت و سوی آن کمک می‌کند. مزیت مطلق، مزیت نسبی و مزیت رقابتی، مراحلی هستند که در فرایند تاریخی جوامع منتهی به پیدایش اقتصاد دیجیتالی در عصر حاضر شده‌اند. نکته اساسی و کلیدی که باید در نظر داشت این است که تمامی این نظریه‌ها در مورد تجارت بین‌الملل مطرح شدند و سپس به سایر بخش‌های اقتصاد نیز تسری پیدا کردند. به بیان دیگر اقتصاد دیجیتال نیز با زیربنای تسهیل و اخذ منافع بیش‌تر از مبادلات و تجارت در بعد ملی و بین‌المللی شکل گرفته‌است.

بانکداری الکترونیک، سلامت الکترونیک و صنعت توریست در کشور ما جای رشد دارند، یکی از دلایل کندی پیشرفت شرکت‌های این حوزه عدم حضور در بورس است که دلیل آن عدم شناسایی دارایی‌های نامشهود بود که اکنون برخی از آن‌ها رفع شده است. حوزه‌هایی مانند کشاورزی، سلامت و انرژی حوزه‌هایی هستند که می‌توانند اقتصاد دیجیتال را به اندازه ۱۰ درصد رشد دهند.

جهرمی در این باره می‌گوید؛ مسیر اقتصاد دیجیتال یک مسیر برگشت ناپذیر است. هر کاندیدای ریاست جمهوری که برنامه اقتصادی داشته باشد و به این ظرفیت نگاه کند مجبور است ۵G و FTTH را توسعه دهد، چرا که اگر در این مسیر پیش نرود جلوی توسعه دولت خود را می‌گیرد. فرصت اقتصاد دیجیتال در دولت آینده فرصت بسیار بزرگی برای رشد است، زیرا ما پتانسیل داخلی را داریم و این جای خالی را می‌توانیم به راحتی پر کنیم. در سال ۹۶ سهم اقتصاد دیجیتال ۲.۷ درصد بود که در سال ۹۹ به ۶.۴ درصد رسید و رشد قابل توجهی را تجربه کرد.

وزیر ارتباطات می‌افزاید؛ بخش اقتصاد دیجیتال یک بخش امیدوار کننده است و جز پیروی از آن چاره‌ای نداریم. با توجه به مجموع شرایط کسی در اداره این کشور موفق است که روی بهره‌روی کار کند. راه نجات اقتصاد کشور بهبود بهره‌وری است و یکی از ابزارهای مهم در این زمینه فناوری اطلاعات وتوسعه اقتصاد هوشمند است.

در سال ۱۴۰۰ رشد قابل توجهی را برای اقتصاد دیجیتال پیش‌بینی شده است. با رفع موانعی که از سوی وزارت صمت انجام شده به زودی دو استارتاپ بزرگ وارد حوزه بورس خواهند شد. ۲.۵ برابر کردن بازار آی.سی.تی تکلیفی است که در برنامه ششم توسعه بر عهده وزارت ارتباطات گذاشته شده است، پس استراتژی ۲.۵ برابر کردن بازار بود که می‌توانست با افزایش تعرفه و تورم در بخش آی.سی.تی با تعداد مشترک ثابت یا تثبیت نرخ و افزایش مشترکان حاصل شود.

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/41958
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی