تاريخ:چهارم بهمن 1399 ساعت 11:57
کد : 41767

خلاصه گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتالی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی

خلاصه گزارش چشم‌انداز اقتصاد دیجیتالی سازمان همکاری و توسعه اقتصادی
آثار درازمدت همه‌گیری بر تحول دیجیتالی تازه آغاز شده و نمایی از وضعیت اقتصاد دیجیتالی و محیط خط‌مشی‌ها در این گزارش به دست داده شده است تا نقطه عزیمتی برای تدوین‌کنندگان خط‌مشی‌ها به منظور ساختن آینده دیجیتالی قوی‌تر و فراگیرتر باشد.

به گزارش ایران هشدار به نقل از پیوست، اقدامات معطوف به مهار همه‌گیری کووید-۱۹ بر رابطه کشورهای سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) با فناوری‌های دیجیتالی اثر ژرفی گذاشته است. پیش از این شاید هرگز وابستگی جهان‌گستر ما به فناوری دیجیتالی تمام وجوه جامعه از آموزش و پرورش تا بهداشت را در بر نگرفته بود. دورکاری، دورآموزی و تجارت دیجیتالی در سراسر کشورهای او.ای.سی.دی (OECD) جهش پیدا کرده است و این در مورد روی‌آوری کسب‌کارها به ابزارهای دیجیتالی هم صدق می‌کند. دولت‌ها، شرکت‌ها و دانشگاه‌ها به سرعت دریافتند که با توسل به قابلیت‌های هوش مصنوعی (AI) بهتر می‌توان با بحران مقابله کرد و همچنین به ضرورت دسترسی به‌موقع، امن و قابل اطمینان به داده‌های درون‌مرزی و فرامرزی پی بردند. میزان همرسانی (share) داده‌های تحقیقاتی و همکاری در این زمینه نیز بی‌سابقه بوده است.

اما این فعالیت‌های اینترنتی و پهنای‌باندبَر به تقاضا برای اتصال پرکیفیت دامن می‌زند و شکاف‌های دیجیتالی موجود را برملا می‌کند و ضرورت رویکردی فراگیرتر به تحول دیجیتالی را پررنگ‌ می‌کند. شیوع کووید-۱۹ با شتاب دادن به دورکاری و تجارت الکترونیکی محیطی مساعد برای خلافکاران مجازی نیز فراهم می‌کند. موسسات امنیت دیجیتالی در کشورهای «او.ای.سی.دی» فوری واکنش نشان دادند و زنگ آژیر را به صدا درآوردند و از متصدیان فعالیت‌های حساس به ویژه در بخش سلامت پشتیبانی کردند. موسسات بسیاری برای پشتیبانی از ردگیری تماس‌ها و سایر اقدامات مقابله‌ای در مورد گردآوری، پردازش و همرسانی داده‌های شخصی رهنمود صادر کردند.

آثار درازمدت همه‌گیری بر تحول دیجیتالی تازه آغاز شده و نمایی از وضعیت اقتصاد دیجیتالی و محیط خط‌مشی‌ها در این گزارش به دست داده شده است تا نقطه عزیمتی برای تدوین‌کنندگان خط‌مشی‌ها به منظور ساختن آینده دیجیتالی قوی‌تر و فراگیرتر باشد.

تقویت تحول دیجیتالی

تحول دیجیتالی بر اقتصادها و کشورها به روش‌هایی پیچیده و درهم‌تنیده اثر می‌گذارد و به رهیافت‌های راهبردی‌تری نیاز دارد. ۳۴ کشور عضو سازمان OECD برای تقویت هماهنگی خط‌مشی‌ها در بالاترین سطوح حکومتی مثل نخست‌وزیری یا صدراعظمی دارای راهبرد دیجیتالی ملی هستند یا وزارتخانه و سازمان خاصی دارند. این رهیافت راهبردی به ویژه در بستر فناوری‌های نوپدید مشخص می‌شود به طوری که ۲۴ کشور عضو سازمان او.ای.سی.دی در اواسط سال ۲۰۲۰ از راهبرد ملی هوش مصنوعی برخوردار بودند که در آن بر روی‌آوری به AI و مهارت‌های آن تأکید زیادی شده است. بسیاری از کشورهای این سازمان از سال ۲۰۱۷ راهبرد ملی خود برای فناوری نسل ۵ را تدوین کرده‌اند. در ضمن اکثرشان دارای راهبرد جامع امنیت دیجیتالی هستند که البته در موارد بسیاری از برنامه‌ دیجیتالی ملی جدا است و دارای بودجه مستقل و ابزار ارزیابی نیست.

بهبود اتصال

اتصال قابل اطمینان برای تحول دیجیتالی اهمیت اساسی دارد زیرا تعامل بین مردم، سازمان‌ها و دستگاه‌ها را افزایش می‌دهد. افزایش اشتراک خدمات ارتباطی همچنان رو به افزایش است به طوری که در هشت سال گذشته سهم خطوط پرسرعت فیبر در کل اشتراک خدمات فراخ‌باند ثابت در کشورهای او.ای.سی.دی بیش از دو برابر شده و در ۹ کشور عضو این سازمان دست‌کم به میزان ۵۰ درصد افزایش یافته است. در حوزه کسب‌وکار نیز شکاف بین شرکت‌های بزرگ و کوچک در سراسر کشورهای عضو او.ای.سی.دی بیشتر شده و ۹۳ درصد بنگاه‌ها در سال ۲۰۱۹ دارای خطوط فراخ‌باند بودند. در کشورهای او.ای.سی.دی در عرض چهار سال متوسط کاربری داده‌های سیار به ازای هر اشتراک چهار برابر شده است. این شاخص در سال ۲۰۱۸ به ۶/۴ گیگابایت در ماه رسید در حالی که قیمت بسته‌های فراخ‌باند همراه در فاصله ۲۰۱۳ تا ۲۰۱۹ حدود ۶۰ درصد کاهش یافت. سرانجام در ژوئن ۲۰۲۰ خدمات تجاری نسل ۵ در اماکن منتخبی در ۲۲ کشور او.ای.سی.دی در دسترس بود.

فرصت‌ها و چالش‌های کلان‌داده

کاربری داده، خواه به طرف‌های ثالث فروخته شده باشد خواه شرکت‌ها از آن برای تبلیغات یا ساماندهی محصولات خودشان استفاده کرده باشند، جزء جدایی‌ناپذیر مدل‌های کسب و کار شده است. در سال ۲۰۱۷ در کشورهای او.ای.سی.دی به طور میانگین ۱۲ درصد کسب‌وکارها و تا ۳۳ درصد شرکت‌های بزرگ به تحلیل کلان‌داده‌ها دست زدند. رسانه‌های اجتماعی منبع اصلی بودند و نیمی از کسب‌وکارهایی که در کشورهای او.ای.سی.دی به تحلیل کلان‌داده‌ها دست زدند از داده‌های آنها استفاده کردند.

فناوری‌های داده‌بَر (data-intensive) مثل هوش مصنوعی و اینترنت اشیا (اشیا نت) امکان انتخاب و شخصی‌سازی بیشتری برای مصرف‌کننده فراهم می‌کنند. اما در عین حال ایمنی، حریم خصوصی و امنیت را دستخوش خطرات جدیدی می‌کنند و ممکن است بر ضد گروه‌های نابرخوردار مثل زنان و اقلیت‌های قومی تبعیض پدید آورند.

به طوری که در سال ۲۰۱۹ بیش از ۸۰ درصد کشورهای OECD هوش مصنوعی و تحلیل کلان‌داده‌ای را بزرگ‌ترین چالش حریم خصوصی و پاسداری از حریم خصوصی به شمار آوردند و بلافاصله پس از آنها نیز اینترنت اشیا (IOT) و زیست‌سنجی قرار دارد.

به همین دلیل دولت‌ها در حال اجرای خط‌مشی‌هایی هستند تا در مورد حریم خصوصی و چارچوب‌‌های حفاظت از داده‌ها آگاهی‌افزایی، و اجرای آن را تقویت کنند و در عین حال مسئولیت‌پذیری نظارت‌کنندگان بر داده‌ها را افزایش دهند. در کشورهای او.ای.سی.دی همچنین برای رسیدگی به معضلات امنیت دیجیتالی و تشویق روش‌های مطلوب در پی راهکارهایی در حوزه خط‌مشی‌ها هستند. تداوم روی‌آوریِ اقتصادها و جوامع به فضای مجازی هم اهمیت این تلاش‌ها را دوچندان کرده است.

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/41767
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی