تاريخ:سيزدهم مهر 1399 ساعت 11:15
کد : 41459

پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منتقدان امتا

پاسخ مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به منتقدان امتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اولین بخش این اطلاعیه در پاسخ به کسانی که یکی از ایرادات سامانه امتا را عدم ارائه API عنوان می‌کردند اعلام کرده است که این سامانه به صورت API در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.

به گزارش ایران هشدار به نقل از ‍‍‍‍‍‍‍‍‍‍پیوست، پس از الزام معاونت دادستانی کل کشور در امور فضای مجازی در خصوص الزام پلتفرم‌های آگهی خودرو و مسکن مبنی بر احراز هویت آگهی دهندگان خود از ابتدای مهرماه از طریق سامانه امتا انتقادات زیادی به سامانه امتا از سوی کسب و کارهای مختلف وارد شد. کسب و کارهای اینترنتی از طرق مختلف اعلام کردند که سامانه امتا API مورد نظر را دراختیار آنان نمی‌گذارد از همین رو اتصال بسیار سخت است یا فرایند احراز هویت از طریق امتا طولانی است و کاربرانشان را از دست خواهند داد. برخی دیگر نیز کارنامه امتا را در پروژه ثبت‌نام خودرو غیر موفق ارزیابی می‌کردند حال مرکز توسعه تجارت الکترونیکی با صدور بیانیه‌ای به تمامی این انتقادها پاسخ داده است. در این اطلاعیه مرکز اعلام کرده است که هرچند تقاضاهای کسب و کارها در مورد امتا که در جلسات مختلف از سوی آنان بیان شده روی امتا پیاده‌سازی شده است اما کسب و کارهای اینترنتی به وعده‌های خود مبنی بر اتصال به این سامانه عمل نکرده‌اند.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اولین بخش این اطلاعیه در پاسخ به کسانی که یکی از ایرادات سامانه امتا را عدم ارائه API عنوان می‌کردند اعلام کرده است که این سامانه به صورت API در اختیار کسب و کارها قرار می‌گیرد.
در این اطلاعیه آماده است: با توجه به اینکه مرحله اول و اصلی احراز هویت در فضای مجازی، شناسایی (ثبت‌نام) غیرحضوری کاربران است و در فرآیند این شناسایی، اطلاعات مهم هویتی کاربران اخذ می‌شودد، لذا کمیسیون عالی امنیت فضای مجازی زیر نظر شورای عالی فضای مجازی راه‌ اندازی این سامانه را با شرط صیانت از داده ‌های کاربران به تصویب رسانده است.
شورای عالی فضای مجازی تا کنون به سه سامانه اجازه احرازهویت کاربران در حوزه کسب و کار را داده است، سامانه سماوا که توسط سازمان فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده است و کارکردی همانند سامانه امتا دارد، سامانه امتا و یکی ازسامانه‌های بانک مرکزی. از میان سامانه‌هایی که تا کنون برای احراز هویت کاربران در محیط کسب و کارهای الکترونیکی ایجاد شده است سامانه امتا سبقه طولانی‌تری دارد.
سامانه امتا اولین بار در الکامپ سال ۹۸ رونمایی شد در همان زمان نیزمقرر شده بود تا کسب و کارها با اتصال به آن امکان احراز هویت کاربران خود را فراهم کنند.
طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی، یکی از اهداف اصلی تدوین و ابلاغ سند نظام هویت معتبر در فضای مجازی که برخی منتقدان به استناد آن به سامانه اِمتا ایراد گرفته‌اند نیز لزوم صیانت از داده‌‌های کاربران در فضای مجازی است، بنابراین فرآیند شناسایی و احراز کاربران باید در بستر این سامانه طی شود. ابزار احراز هویت گوگل (Login With Google Account) که مورد استفاده بسیاری از پلتفرم ‌ها و کاربران ایرانی است نیز به همین شیوه است.
یکی دیگر از انتقادهایی که به‌صورت مرتب از سوی کسب وکارهای مختلف به سامانه امتا وارد می‌شود، طولانی بودن فرآیند احراز هویت از طریق امتا است حال اینکه طبق اعلام مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از نقاط قوت احراز هویت امتا نسبت به شیوه پیشنهادی برخی کسب و کارها و منتقدان فرایند ساده و کوتاه احراز هویت از طریق امتا است.
کاربر از طریق سامانه امتا فقط یک مرتبه شناسایی می‌شود و در دفعات بعدی تنها با نام کاربری که همان شماره موبایل وی است و رمز عبور یکتایی که برای خود تعریف کرده شناسایی می‌شود.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در اطلاعیه خود اعلام کرده است که در حال حاضر فرآیند شناسایی بیش از هشت میلیون کاربر در سامانه اِمتا طی شده و این کاربران تنها با وارد نمودن شماره موبایل و رمز عبور خود برای کسب‌ و کارها احراز هویت می‌شوند.
در شرایطی که برخی از کسب و کارها احراز هویت در ثبت‌نام خودرو را یکی از نقاط ضعف امتا قلمداد می‌کنند اما این مرکز این تجربه را بسیار خوب می‌داند و از آن به عنوان یکی از نقاط قوت سامانه یاد می‌کند. در اطلاعیه مرکز آماده است که در مدت ۱۰ روز، بیش از هفت میلیون کاربر شناسایی و احراز هویت شده‌ند و رکورد کم ‌نظیر احراز هویت بیش از یک میلیون کاربر در یک روز با حجم بالای ترافیکی و استعلام همزمان از سه دستگاه مختلف و هدایت کاربران به سامانه ‌های دو خودروساز ثبت شد.
طبق اعلام مرکز کمیته خودرو در این طرح متقاضیان را ملزم به احراز کارت بانکی متعلق به خود از طریق سامانه اِمتا کرده بود و این وب‌ سرویس از سوی ارائه ‎‌دهنده آن به ‌روز و کامل نشده بود لذا برخی کاربران را با مشکل مواجه شدند.
مرکز اعلام کرده است که برخی انتقادات مبنی بر عدم شناسایی سیم‌ کارت‌های اعتباری از سوی سامانه اِمتا را نیز به کلی رد کرد. این سامانه تطابق شماره موبایل کاربران با کد ملی آنها را از طریق سرویس شاهکار که یکی از ابزارهای شناسایی و احراز هویت است انجام می‌‌دهد و این سرویس تمامی سیم‌ کارت‌های کشور اعم از دائمی و اعتباری را پوشش می‌‌دهد.
اما این تمام انتقادات مطرح شده از سوی کسب وکارهای مختلف به سامانه امتا نیست بسیاری از این کسب و کارها معتقدند که پیاده‌سازی این سامانه روی بستر پلتفرمشان موجب ریزش کاربران سکوهای آگهی و در نهایت هدایت آنها به شبکه‌های اجتماعی خارجی می‌شود حال اینکه به عقیده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی هیچ یک از پلتفرم‌‌ها و شبکه ‌های اجتماعی خارجی قابلیت‌های کاربردی در این خصوص را ندارند و از طرفی صرفاً کاربرانی ریزش می‌کنند که به قصد انجام اقدامات سوداگرانه و خلافکارانه در این بسترها فعالیت می‌کنند.
به عقیده مرکز توسعه تجارت الکترونیکی یکی از عللی که کاربران به سمت شبکه‌‌های اجتماعی خارجی هدایت می‌شوند استعلام قیمت برخی کالاهاست که از سکوهای آگهی حذف شده است. نظر کارشناسی مرکز توسعه تجارت الکترونیکی در این خصوص عدم حذف قیمت‌هاست و درصورتی که این سکوها دستورالعمل ابلاغی از سوی کمیته عالی نظارت بر کسب ‌و کارهای مجازی در شهریورماه سال گذشته را که یکی از بندهای مهم آن الزام احراز هویت آگهی‌ دهندگان است را رعایت می ‌کردند، قیمت‌های خودرو و مسکن از این سکوها حذف نمی‌شد.
مرکز توسعه تجارت الکترونیکی ذی‌نفع اصلی اجرای این طرح را مردم و مصرف کنندگان نهایی حوزه تجارت الکترونیکی می‌داند. مرکز توسعه تجارت الکترونیکی به استناد قانون تجارت الکترونیکی و وظایف محوله به موجب اساسنامه خود، به همان اندازه که مسئولیت حمایت از کسب‌ و کارهای اینترنتی و توسعه تجارت الکترونیکی را بر عهده دارد، مسئول صیانت از حقوق مصرف ‌کنندکان این حوزه نیز به شمار می‌آید، لذا در سیاستگذاری‌ها و ارائه خدمات همواره سعی کرده است تمامی جوانب امر را در نظر بگیرد. این مرکز در همین زمینه در دو مرحله (آذرماه سال گذشته و مردادماه سال جاری) با نمایندگان سکوهای ‌آگهی و اتحادیه کشوری کسب‌ و کارهای فضای مجازی طی جلسات رسمی در خصوص اجرای احراز هویت کاربران با مدل فعلی سامانه اِمتا به توافق رسید و اصلاحات مورد نظر کسب وکارها را نیز روی سامانه اعمال کرد اما سکوهای مذکور هیچ اقدام عملی نسبت به اتصال به این سامانه حتی در محیط تستی نیز انجام نداده‌اند.

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/41459
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی