تاريخ:بيست و هفتم آذر 1390 ساعت 00:00
کد : 355

بررسی فقهی قمار

بررسی فقهی قمار
مقصود از آلات قمار، چیزی است که نوعاً با آن قمار بازی می کنند. به عبارت دیگر در عرف متدینین و کسانی که تقید شرعی دارند، آن وسیله را ابزار قمار بازی بدانند ولو آن که در برخی موارد خاص، چند نفر بدون برد و باخت و شرط بندی بلکه به قصد سر گرمی یا بازی فکری با آن بازی کنند، این بازی با آلات قمار است و طبق روایات حرام می‌باشد.

بازیها به چهار گروه تقسیم می شوند:

1- بازی با آلات قمار با شرط بندی 2 - بازی با آلات قمار بدون شرط بندی 3- بازی با غیر آلات قمار با شرط بندی 4 - بازی با غیر آلات قمار، بدون شرط بندی.

طبق اتفاق نظر علمای دینی قسم اول و سوم باطل و حرام می باشند و قسم چهارم قمار نبوده و به هیچ وجه حرمتی ندارد. تنها مورد محل اختلاف، قسم دوم است که نظر اکثر فقها در این خصوص نیز حرمت است.

اما مقصود از آلات قمار، چیزی است که نوعاً با آن قمار بازی می کنند. به عبارت دیگر در عرف متدینین و کسانی که تقید شرعی دارند، آن وسیله را ابزار قمار بازی بدانند ولو آن که در برخی موارد خاص، چند نفر بدون برد و باخت و شرط بندی بلکه به قصد سرگرمی یا بازی فکری با آن بازی کنند، این بازی با آلات قمار است و طبق روایات حرام می‌باشد. اما دلیل تغییر حکم برخی بازیها به این جهت است که ممکن است در گذشته چیزی از آلات قمار محسوب شود ولی رفته رفته تغییر ماهیت داده و دیگر در عرف متدینین از ابزار قمار محسوب نشود، بلکه به عنوان یک بازی فکری درآید ( چنان که برخی در مورد شطرنج اظهار می دارند)، در این صورت حکم آن تغییر خواهد یافت زیرا حکم تابع موضوع است و اگر موضوع عوض شود، در واقع موضوع جدید، حکم جدید خواهد داشت. بنابراین بهتر است به جای عبارت «تغییر حکم» در این گونه موارد به عنوان «تغییر موضوع» یاد کنیم تا افرادی که دقت کافی به عمل نمی آورند نگویند اگر حلال و حرام پیغمبر (ص) ابدی است ،پس چرا حکم خدا عوض می شود و در یک زمان حرام است و در زمان دیگر حلال.
مطلب دیگر آنکه روایاتی داریم که شنا، تیراندازی با کمان و اسب سواری را از بحث حرمت شرط بندی استثنا کرده اند. در این راستا فتاوای مختلفی را از فقها مشاهده می نماییم. عده ای طبق نص روایات فتوی داده اند که شرط بندی در این سه مورد حلال است.

برخی دیگر سوارکاری را تفسیرِ به روز نموده و گفته اند که در زمان حاضر ماشین سواری و موتور سواری مصداق آن می باشد و همین مطلب را در مورد تیراندازی که مصداق به روز آن سلاح گرم می باشد ذکر کرده اند. لکن در این میان فقهایی مانند آیت ا... مظاهری ملاک را در این روایات بررسی نموده اند و فرموده اند که مسابقاتی که در زمان حاضر متداول است و به آن آمادگی رزمی می گویند، نظیر تیر اندازی، مین گذاری، قایقرانی، طرز حمله به دشمن یا فرار از او و مانند اینها، گر چه با برد و باخت باشد حلال می باشد. در واقع ملاک، همان مسابقاتی است که منجر به آمادگی دفاعی و جنگی برای مسلمین می شود و می بایست برای آن مصادیق به روز یافت. حتی آیت ا... مظاهری اعلام می دارند که اسب دوانی چون در این زمان برای آمادگی رزمی نیست، اگر با برد و باخت باشد حرام است.

به هر حال هر چند نظرات آیت ا... مظاهری بهتر به نظر می رسد، لکن بر هر مکلّف لازم است که در این مورد به نظر مرجع تقلید خود مراجعه نماید.
مطلبی که باید به آن توجه داشت این است که از آنجایی که قمار و شرط بندی معامله ای باطل است، لذا برندۀ مال صاحب آن نمی شود و بر وی واجب است که آن را به مالک آن برگرداند.
موضوع آخر آنکه در صورتی که وسیله ای به عنوان وسیلۀ قمار شناخته شود، ساخت و ساز و خرید و فروش آن حرام می باشد و درآمد حاصل از آن نیز نامشروع خواهد بود.






http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/355
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی