تاريخ:بيست و يکم مهر 1394 ساعت 12:45
کد : 3540

کدهای راهنمای بازاریابان، مصوب Seldia

کدهای راهنمای بازاریابان، مصوب Seldia
اطلاعات ارائه شده به مصرف کننده می بایست با شیوه ای روشن و قابل فهم ارائه شود و در آن توجه به اصول حسن نیت در معاملات بازرگانی، حفاظت از افراد ناتوان ضروری است و برای کسب رضایت از مصرف کنندگان پیروی از قوانین ملی نیز ضروری می باشد.
ایران هشدار- کدهای راهنمای فروشندگان در مورد حقوق مصرف کنندگان.
seldia (انجمن فروش مستقیم اروپا) به منظور حمایت از حقوق مصرف کنندگان و توزیع کنندگان اقدام به تدوین کدهایی نموده که راهنمای فعالیت بازاریابان و شرکت ها می باشد.

اقدامات منع شده

فروشندگان نباید از روش های فروش غیر منصفانه، اغواگرانه و گمراه کننده استفاده کنند.

مشخصات و تظاهرات

از زمان شروع ارتباط با مصرف کنندگان، فروشندگان می بایست خودشان و شرکتشان را معرفی کنند و هدف از درخواستشان را توضیح بدهند. در گردهمایی فروش باید هدف از برگزاری این مراسم توضیح داده شود و قبل از اتمام فروش نیز، فروشندگان باید همراه با توضیحات در مورد محصول اطلاعات زیر را نیز در اختیار مصرف کنندگان قرار دهند :
مشخصات شرکت و آدرس آن؛
ویژگی های اصلی محصولاتی که ارایه شده است؛
قیمت محصولات علی رغم همه مالیات ها؛
هزینه های حمل؛
شروط پرداخت، تنظیمات اعتبار، تحویل؛
وجود حق باز پس گیری یا لغو؛
شروط هرنوع ضمانت نامه؛
جزئیات و محدودیت های خدمات پس از فروش.
اطلاعات ارائه شده به مصرف کننده می بایست با شیوه ای روشن و قابل فهم ارائه شود و در آن توجه به اصول حسن نیت در معاملات بازرگانی، حفاظت از افراد ناتوان ضروری است و برای کسب رضایت از مصرف کنندگان پیروی از قوانین ملی نیز ضروری می باشد.

پاسخگویی به سؤالات

فروشندگان باید به سؤالات مصرف کنندگان در مورد کالا و خدمات ارائه شده، پاسخ قابل درک و دقیق بدهند.

فرم سفارش

در زمان فروش به مشتریان باید فرم سفارش تحوبل آنان گردد. در این فرم باید شرکت و توزیع کننده معرفی شوند و برای مصرف کنندگان جزئیات کامل شرایط فروش، نحوه تماس با شرکت و مکان هایی که توزیع کننده در دسترس است فراهم شود.
وعده های کلامی

فروشندگان فقط باید کالاهایی را به مصرف کنندگان وعده بدهند که شرکت اجازه آن ها را داده است.

حق بازپس گیری و برگرداندن کالاها

شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید مطمئن شوند که در همه ی فرم های سفارش به این حق اشاره شده است. حق بازپس دادن کالا یک حق قانونی است که توسط قوانین حمایت از حقوق مصرف کننده الزام شده است، این حق شامل بازگرداندن هر نوع پرداخت یا کالای مبادله شده است. شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید حق بدون قید و شرط بازپس گیری را به صورت مکتوب فراهم کنند.

ضمانت نامه و خدمات پس از فروش

شروط گارانتی یا وارانتی جزئیات و محدودیت های خدمات پس از فروش، نام و آدرس ضمانت نامه طول مدت گارانتی و اقدامات جبرانی برای خریداران باید به صورت شفاف در فرم فروش یا دیگر مدارک با اینکه همراه محصولات ارائه شود.

بروشور ها ( جزوات )

بروشورهای تبلیغاتی یا ایمیل ها نباید حاوی هرگونه توصیفات، ادعاها و یا توضیحاتی باشد که گمراه کننده یا کلاهبردارانه است، این بروشورها باید حاوی نام ، آدرس یا شماره تلفن شرکت باشد همچنین می تواند شماره تلفن توزیع کننده را نیز در خود داشته باشد. این بروشورها باید با کدهای حاضر تطابق داشته باشد و اصول مشخص شده در قوانین بازاریابی کودکان و افراد جوان، قوانین در مورد عملکرد های بازرگانی غیر منتظره و مصوبات بخش نامه خدمات رسانه ای سمعی و بصری را رعایت کرده باشد.

گواهی نامه های رضایت

شرکت ها و فروشندگان باید ازارائه هر گونه گواهی نامه یا تائیدیه که غیر مجاز، نادرست، منسوخ و غیر قابل اجرا و حتی غیر مرتبط با موارد ارائه شده شان، خودداری کنند. همچنین مواردی که منجر به گمراهی مصرف کنندگان می گردد را نیز نباید مطرح کنند.

مقایسه و کم ارزش سازی


شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید از مقایسه هایی که ایجاد گمراهی می کند و یا اینکه در تطابق با اصول رقابت منصفانه نیست ، خودداری کنند. مقایسه ها باید بر اساس اصول تبلیغات رقابتی تعیین شده در بخشنامه 2006 که تمرکز بر تبلیغات رقابتی دارد، باشد.
شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید شرکت های دیگر و یا تولیدات دیگر را به صورت مستقیم یا ضمنی بد نام کنند. شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید از نام تجاری و علامت تجاری سایر شرکت ها و محصولات آن بهره برداری ناعادلانه کنند و حسن سابقه آن ها را تخریب کنند.

احترام به حریم شخصی

تماس ها ی الکترونیک، تلفنی و شخصی باید به یک روش منطقی و در یک ساعت معقول بر قرار شود تا از تداخل در زندگی شخصی افراد جلوگیری شود. فروشندگان باید معرفی و ارائه محصولات را زمانی که برخلاف درخواست مشتری است، متوقف کنند. شرکت ها و فروشندگان مستقیم باید گام های موثری برای اعتماد سازی در زمینه محافظت از اطلاعات شخصی که توسط مشتریان احتمالی و واقعی ارائه می شود، بردارند.

رعایت عدالت

فروشندگان نباید از اعتماد مصرف کنندگان شخصی، سوء استفاده کنند. باید احترام به کمبود تجربه بازرگانی مصرف کنندگان بگذارند و نباید از سن ، بیماری ، ضعف روانی یا جسمی، ساده لوحی، کمبود آگاهی یا کمبود دانش زبانی مصرف کنندگان سوء استفاده کنند.

فروش مرجوعی

شرکت ها و فروشندگان مستقیم نباید مصرف کنندگان را با بهانه کاهش قیمت ترغیب به خرید کنند، همچنین با بهانه کاهش قیمت و بازیافت نباید آنان را ترغیب به معرفی مشتریان دیگر به خرید نمایند.

عملکرد

همه سفارشات باید با بیشترین سرعت ممکن و در ظرف مدت 30 روز از زمانی که مشتری سفارشی را امضا می کند، اجرا شوند مگر اینکه اشخاص توافقی جز این را داشته باشند.
مصرف کنندگان باید بدانند که شرکت ها یا فروشندگان اگر محصولی که سفارش داده اند در دسترس نباشد قادر به اجرای قرارداد خودشان نیستند. در این موارد مصرف کنندگان می توانند با بیشترین سرعت ممکن و ظرف مدت 30 روز از زمانی که شرکت ابطال قرار داد را اعلام می کند، مبلغشان را پس بگیرند.
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/3540
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی