تاريخ:هجدهم شهريور 1394 ساعت 15:15
کد : 3278

هشدارهای NCAHF درمورد توزیع محصولات مرتبط با سلامت در بازاریابی شبکه ای

هشدارهای NCAHF درمورد توزیع محصولات مرتبط با سلامت در بازاریابی شبکه ای
NCAHF، سازمان بهداشتی، خصوصی و غیر انتفاعی است که تمرکز بر روی ترویج اطلاعات غلط مرتبط با سلامتی، کلاهبرداری ها و تقلب به عنوان مشکلات سلامت عمومی دارد. موضع این سازمان بر اصول علمی قرار گرفته است .
ایران هشدار - بیانیه NCAHF در مورد توزیع محصولات مرتبط با سلامتی در شرکت های بازاریابی چند سطحی
NCAHF (انجمن ملی مبارزه با کلاهبرداری های مرتبط با سلامتی)، سازمان بهداشتی، خصوصی و غیر انتفاعی است که تمرکز بر روی ترویج اطلاعات غلط مرتبط با سلامتی، کلاهبرداری ها و تقلب به عنوان مشکلات سلامت عمومی دارد. موضع این سازمان بر اصول علمی قرار گرفته است که این اصول نیز بر اساس قانون حمایت از حقوق مصرف کنندگان وضع شده است.
با توجه به افزایش توزیع محصولات مرتبط با سلامت در برخی شرکت های بازاریابی شبکه ای در آمریکا و ادعاهای بعضاً نادرستی که در مورد اثرات این محصولات در سلامتی افراد صورت گرفته، این انجمن موضع خود را به صورت زیر مطرح نموده است:
بیشتر از صد شرکت بازاریابی چند سطحی در حال بازاریابی محصولات سلامت هستند، بیشتر آنان ادعا می کنند که محصولاتشان در پیشگیری و یا درمان بیماری ها مؤثر است. تعداد کمی از این شرکت ها هستند که ادعاهایی واقعی در تبلیغات این محصولات به کار می برند و بیان می کنند که با مصرف این محصولات افراد صرفاً احساس بهتری خواهند داشت و یا انرژی بیشتری خواهند داشت و بهتر به نظر خواهند آمد؛ برخی از این شرکت ها تحقیقاتی را در تبلیغاتشان مطرح می کنند که به شکل ضعیفی طراحی شده است و یا حتی غیر مرتبط با ادعاهای واقعی آن هاست؛ تنها زمانی که ادعاهای درمانی به صورت مستقیم و شفاف مطرح شود، این شرکت ها در معرفی اقدامات اجرایی دولتی قرار خواهند گرفت. برخی از این شرکت این خطر را می پذیرند زیرا این امید را دارند که به دلیل تثبیت تعداد مشتریان بتوانند در برابر اقدامات دولتی از خودشان دفاع کنند، برخی دیگر از این شرکت ها چنین ادعاهایی را مطرح نمی کنند اما تأکید بر شهادت های مصرف کنندگان دارند که از این طریق افراد را تشویق به امتحان کردن محصولات می نمایند. در خط مشی های تعیین شده برای شرکت های ثبت شده ادعاهای درمانی ممنوع اعلام شده است، اما شرکت ها با این روش ها مشتریان را تشویق به تجربه خود درمانی می نمایند؛ این اقدامات منجر به بی اعتمادی افراد به مشاوره های پزشکی و روش های درمانی آنان می شود.
استفن برت معاون انجمن ملی مبارزه با کلاهبرداری های سلامت، محصولات بیش از 100 شرکت بازاریابی چند سطحی را مورد آزمایش قرار داده است و نتیجه را این گونه بیان کرده است که اکثر آن ها ادعاهای دروغ و گمراه کننده در تبلیغاتشان به کار برده اند.
همچنین او بیان می کند محصولاتی که دارای ارزش غذایی هستند همانند مولتی ویتامین ها گران قیمت هستند و نیاز ضروری به آنان وجود ندارد؛ این محصولات که به عنوان راه حل درمانی ارایه می شود، اغلب تقلبی بوده و خاصیت درمان کنندگی آنان اثبات نشده است.
او در مورد بالاتر بودن قیمت محصولات ارائه شده در سیستم بازاریابی چند سطحی نظرش را این گونه بیان می نماید:
«محصولات ارائه شده در شرکت های بازاریابی، قیمتی بالاتر از قیمت محصولات مشابه خود در بازارا دارند و علت آن پرداخت کمیسیون در این سیستم برای محصولات و همچنین سختی های فروش شخص به شخص است.
این فروشندگان برای رقابت با فروشگاه های خرده فروشی باید مشتریانشان را متقاعد کنند که محصولاتشان نسبت به محصولات مشابه در داروخانه ها و فروشگاه ها که قیمت پائین تری دارد عالی تر است؛ در صورتی که در واقعیت این گونه نیست، بنابراین برای این متقاعد سازی ملزم به ارائه اطلاعات نادرست هستند.
هرچند شرکت ها به توزیع کنندگانشان هشدار می دهند که ادعاهایی جز آنچه در آگهی های تبلیغاتی محصول وجود دارد، نکنند اما در واقع این راهی برای شانه خالی کردن شرکت ها از مسئولیت کارهایی است که توزیع کنندگانشان انجام می دهند. این شرکت ها خودشان جلسات فروشی را برگزار می کنند که در آن افراد تشویق به گفتن داستان های موفقیت شان می شوند و یا حتی برخی دیگر کنفرانس های تلفنی را حمایت می کنند که در آن توزیع کنندگانشان را تشویق به توصیف موفقیت های مالی، دستورالعمل های فروش و تجربیات شخصی که با محصولات داشتند، می کنند که همین ادعاهای رضایت از مصرف محصولات به نوعی تشویق مصرف کنندگان به استفاده از محصولات است و بسیاری از آنان برخلاف واقعیت است؛ البته اگر ادعا ها و شهادت های رضایت از مصرف محصولات و تأثیر درمانی به صورت مستقیم بیان شود، سازمان های نظارتی می توانند شرکت ها را تحت پیگرد قرار دهند اما به دلیل زمان بر بودن جمع آوری مدارک معمولا این سازمان ها به ندرت زحمت پیگیرری را به خودشان می دهند.
در بخش دیگر مقاله به اقدامات بازاریابی که توسط پزشکان صورت گرفته اشاره شده است. در طول چندین سال گذشته بسیاری از پزشکان اقدام به معرفی محصولات سلامت و فروش آن در مطب هایشان می نمودند. این پزشکان جذب وعده های در آمدی بالای داده شده به آنان توسط شرکت های بازاریابی چند سطحی و توزیع کنندگان آنان شده بودند.
این فروش که برای کسب منفعت صورت می گیرد تعهد اولیه پزشکان را که مقدم بودن منفعت بیمار به منفعت پزشک است، تضعیف می کند. برای جلوگیری از این اقدام در ژوئن 1999 مجلس نمایندگان دستور العمل اخلاقی را تصویب کرده اند که در آن پزشکان را از هرگونه اقدام بازاریابی در مطب و اقناع بیماران به خرید محصولات مرتبط با سلامتی و یا جذب آنان برای مشارکت در برنامه های بازاریابی که پزشکان ازآن نفع شخصی و یا مالی می برند منع کرده است؛ اگر چه در این دستورالعمل اشاره به محصولات فروخته شده از طریق شرکت های بازاریابی شبکه ای نشده است، اما رئیس اداره قضایی و اخلاقی مجلس اشاره کرده بود که این تصمیم به دلیل افزایش شمار پزشکانی بوده که محصولات ارائه شده شرکت های بازاریابی را می فروختند.
در بخش نهایی این مقاله اشاره به ناکافی بودن مقررات دولتی در آمریکا شده است و عنوان شده است اقدامات اجرایی دولت در مقابل شرکت های بازاریابی چند سطحی به اندازه کافی قدرتمند نبوده است. این شرکت ها معمولا به حال خودشان رها شده اند مگر اینکه تبلیغات انگشت نما داشته باشند و یا حجم فروش آنان، آنچنان بزرگ باشد که سازمان های نظارتی مربوطه احساس نیاز به مداخله نمایند.
در طول 20 سال گذشته بیشتر از 25 شرکت بازاریابی شبکه ای که ارائه دهنده محصولات مرتبط با سلامتی بوده اند به علت تبلیغات دروغین و اجرای طرح های هرمی با اقدامات نظارتی مواجه شده اند، اگر چه این اقدامات باعث بهبود رفتارهای در آینده خواهد شد اما آن ها به ندرت جبران خسارت قربانیان را کرده اند.
برخی توصیه های این انجمن به مصرف کنندگان و سازمان های حرفه ای و دولتی
• از محصولات سلامتی که توسط شرکت های بازاریابی چند سطحی ارائه می شود، دوری کنید. آن هایی که ارزش غذایی دارند گران قیمت هستند و ضرورتی برای استفاده از آن ها وجود دارند و حتی نمی توانند جانشین درمانی باشند.
• انجمن پزشکی باید دستورالعمل اخلاقی تصویب شده در مورد محصولات ارائه شده سلامتی را اطلاع رسانی عمومی کند تا از ایجاد مشکلات پیشگیری کند.
• سازمان های نظارتی دولتی باید شرکت های بازاریابی شبکه ای را کنترل کنند، از بازرسی های نامحسوس استفاده کنند و زمانی که تخلفی شناسایی شد آن ها را تحت پیگرد قرار دهند.
• کمیسیون تجارت فدرال (FTC) می بایست شرکت های بازاریابی چند سطحی را ملزم کند که ادعاهای خلاف واقع در مورد محصولات نداشته باشند و همچنین برای افرادی که خواستار مشارکت در طرح هستند اطلاعات درآمدی صادقانه شان را افشاء کنند.
 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/3278
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی