تاريخ:دوازدهم آذر 1390 ساعت 00:00
کد : 302

استفتائات در مورد آلات قمار، شرط بندی و بخت آزمایی

استفتائات در مورد آلات قمار، شرط بندی و بخت آزمایی
در این بخش استفتائات دفتر مقام معظم رهبری در مورد آلات قمار و بخت آزمایی و استفتائات آیت الله مکارم شیرازی در مورد گرفتن مبالغی از شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی و یا برگه های ارمغان بهزیستی و... را جهت اطلاع هموطنان مان بیان می داریم.
استفتائات دفتر مقام معظم رهبری درمورد آلات قمار و بخت آزمایی

آلات قمار :

سوال: آيا اگر افراد بدون شرط بندى و قصد قمار و بُرد و باخت و كسب درآمد بلكه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق كنند، آن افراد مرتكب حرام شده‏ اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفريح چه حكمى دارد؟
جواب: بازى با ورقى كه عرفاً از آلات قمار محسوب مى ‏شود، بطور مطلق حرام است و جايز نيست انسان با اختيار در مجلس قمار يا بازى با آلات قمار شركت كند.

سوال: آيا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى كه براى بازيهاى فكرى محض كه بدون شرط بندى بوده و متضمّن مفاهيم علمى و دينى باشند، جايز است؟ بازى با ورق‏ هايى كه با چيدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شكلها مثل موتورسيكلت يا ماشين و مانند آن ايجاد مى‏ شود و در عين حال استفاده از آنها براى شرط بندى و مسابقه هم ممكن است، چه حكمى دارد؟
جواب: بازى با ورق‏هايى كه عرفاً، آلات قمار محسوب مى‏ شوند، مطلقاً جايز نيست ولى بازى با ورق‏هايى كه عرفاً آلت قمار محسوب نمى ‏شوند، بدون شرط بندى اشكال ندارد.
و بطور كلى بازى با هر چيزى كه مكلّف تشخيص دهد از آلات قمار است و يا در آن شرط بندى شود، به هيچ وجه، جایز نيست.
و بازى با هر وسيله‏اى كه جزء آلات قمار به حساب نيايد، بدون شرط بندى، اشكال ندارد.

سوال: بازى با گردو و تخم‏ مرغ و چيزهاى ديگرى كه شرعاً ماليّت دارند، چه حكمى دارد؟ آيا اين بازيها براى كودكان جايز است؟
جواب: اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعاً حرام است و طرف برنده، مالك چيزى كه برده و از طرف مقابل گرفته است، نمی شود. ولى اگر بازى‏ كنندگان غيربالغ باشند شرعاً مكلّف نبوده و تكليفى ندارند، هر چند كه مالك چيزى كه می‏ برند نمی شوند.

سوال: آيا شرط‌ بندى با پول يا غير آن در بازى با غير آلات قمار جايز است؟
جواب: شرط‌ بندى در بازى جايز نيست هر چند بازى با غير آلات قمار باشد.

سوال: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غير آن از طريق كامپيوتر چه حكمى دارد؟
جواب: حكم بازى با آلات قمار را دارد.

سوال: بازى با «أنو» چه حكمى دارد؟
جواب: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جايز نيست هر چند بدون شرط‌ بندى باشد.

سوال: اگر بعضى از وسيله‏ هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر ديگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آيا بازى با آنها جايز است؟
جواب: بايد عرف هر دو مكان رعايت شود به اين معنى كه اگر آن وسيله‏ ها در يكى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مكان از آلات قمار بوده‏ اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.

بخت آزمایی :

سوال: خريد و فروش بليط هاى بخت‏ آزمايى و جايزه‏ایى كه مكلّف می برد، چه حكمى دارد؟
جواب: خريد و فروش بليط هاى بخت آزمايى صحيح نيست و شخصى كه جايزه را برده ‏است، مالك آن نمی شود و حق دريافت آن را ندارد.

سوال: تهيه اوراقى كه به نام ارمغان بهزيستى بين مردم منتشر مى ‏شود و پرداخت پول براى آنها و شركت در قرعه‏ كشى اين برگه‏ ها، چه حكمى ‏دارد؟
جواب: توزيع و نشر اوراق جمع ‏آورى تبرّعات از مردم براى صرف آن در امور خيريّه و تشويق و ترغيب متبرّعين با قيد قرعه منع شرعى ندارد و همچنين پرداخت وجه براى تهيّه اين اوراق به قصد شركت در امور خير، مانعى ندارد.

سوال: شخصى ماشينى دارد كه آن را در معرض بخت آزمايى قرار داده است، به اين صورت كه فرد شركت‏ كننده در مسابقه اقدام به خريد برگه‏اى كه در تاريخ معيّن و به قيمت معيّنى قرعه‏ كشى خواهد شد مى ‏كند و در پايان مدّت مذكور و شركت كردن تعدادى از مردم، قرعه‏ كشى صورت می‏ گيرد و كسى كه قرعه به نام او در آمده، برنده می شود و ماشين گران قيمت را تحويل می گيرد، آيا اين روش براى فروش ماشين از طريق قرعه‏ كشى شرعاً جايز است؟
جواب: فروش ماشين به شخصى كه در قرعه ‏كشى شركت كرده و قرعه به نام او افتاده، در صورتى كه خريد و فروش بعد از قرعه كشى انجام پذيرد، اشكال ندارد، ولى تصرّف فروشنده در اموال افراد ديگرى كه مال خود را براى شركت در قرعه‏ كشى به او پرداخت كرده ‏اند، أكل مال به باطل است و واجب است آن اموال را به آنان برگرداند.

سوال: آيا فروش اوراق جمع‏ آورى كمكهاى خيرخواهانه عموم مردم به اين صورت كه بعداً قرعه‏ كشى شده و قسمتى از مال جمع‏ آورى شده به عنوان هديه به برندگان داده شود و بقيه آن صرف كارهاى عام المنفعه شود، جايز است؟
جواب: نامگذارى اين عمل تحت عنوان «بيع» صحيح نيست، بله انتشار اين اوراق و جمع ‏آورى كمك‏ها براى امور خيريّه اشكال ندارد و تشويق مردم به كمك‏ كردن با وعده اعطاى جايزه به كسى كه قرعه به نام او در آيد، جايز است. مشروط بر اين كه مردم اين اوراق را به قصد شركت در امور خير، تهيّه نمايند.

سوال: آيا خريد اوراق قرعه‏ كشى بخت آزمايى(لوتو)، با توجه به اينكه تحت مالكيت شركت خاصى است و 20% سود آن به مؤسسه ‏هاى خيريّه زنان پرداخت مى‏ شود، جايز است يا خير؟
جواب: برگه‏ هاى بخت آزمايى، ماليّت ندارند و اين اوراق در حكم آلت قمار هستند بنابراين خريد و فروش آنها جايز نيست و مبلغى را هم كه برندگان قرعه‏ كشى اين برگه‏ ها دريافت مى‏ كنند، حلال نيست.
منبع: کتاب رسالهءاجوبهَ الاستفتائات حضرت آیت الله العظمی حاج سید علی خامنه ای (مدظله العالی)صفحات 241و242و269و270


استفتائات آیت الله مکارم شیرازی

1- گرفتن مبالغی از شرکت کنندگان در مسابقات فرهنگی

سوال: مسابقاتى براى رشد و شکوفایى مردم در زمینه آشنایى بیشتر آنان با زندگى ائمّه اطهار(علیهم السلام) و احکام شرعیّه برگزار مى شود:
الف) چنین مسابقاتى از نظر شرعى چه حکمى دارد؟
ب) اگر براى کمک به مخارج مسابقه، با رضایت شرکت کنندگان وجهى از آنها دریافت شود، حکم آن چیست؟
ج) اهداى جوایز جهت ایجاد رقابت فرهنگى بین مردم از وجوه پرداختى توسّط شرکت کنندگان در مسابقه، چه حکمى دارد؟
د) در صورتى که به شرکت کنندگان اعلام شود، در آمد احتمالى مسابقه صرف کارهاى فرهنگى فلان مرکز مى شود، آیا صرف آن در کارهاى مذکور اشکالى دارد؟
پاسخ: این کار از نظر شرعی اشکال دارد؛ مگر این که پولی از مردم نگیرند، و افراد نیکوکار هزینه آن را بپردازند. آنچه فعلا معمول شده، در واقع شبیه بخت آزمایی و ازلام است.

2- برگه های ارمغان بهزیستی

سوال: برگه هایى به نام ارمغان بهزیستى از طرف یک سازمان دولتى به مبلغ معیّنى به مردم فروخته مى شود، و در برخى از آنها سؤال یا سؤالاتى مطرح شده است. کسانى که پاسخ صحیح بدهند، به قرعه کشى راه پیدا مى کنند، و به اشخاصى که قرعه به نام آنها اصابت کند، جوایزى مى دهند. در آمد این برگه ها طبق اظهار مسئولین امر، صرف امور خیریّه مى گردد. خریداران این برگه ها سه دسته اند:
1ـ کسانى که فقط براى شرکت در امور خیریّه این برگه ها را مى خرند.
2ـ اشخاصى که فقط براى شرکت در قرعه کشى در این مسابقه شرکت مى کنند.
3ـ افرادى که چه قرعه به نامشان درآید و چه درنیاید، تفاوتى براى آنها نمى کند.
لطفاً حکم فروشنده، دست اندرکاران، و خریداران را بیان فرمایید.
در ضمن برگه هاى دیگرى را همین شرکت براى کمک به سیل زدگان به مبلغ 1000 تومان مى فروشد، و در بین تمام خریداران قرعه کشى مى کند. با این تفاوت که دیگر سؤالى مطرح نشده، بلکه تمامى کسانى که بخرند مى توانند در قرعه کشى شرکت کنند. حکم این برگه ها چیست؟

پاسخ: همه اینها از قبیل بخت آزمایى هاى سابق است، و شرعاً اشکال دارد; مگر این که همه افراد از قبیل گروه اوّل باشند; یعنى فقط به نیّت کمک برگه ها را خریدارى کنند. ولى مى دانیم همه افراد چنین نیستند; بلکه بسیارى براى شرکت در قرعه کشى برگه ها را مى خرند، و اگر بدانند که آنها را در قرعه کشى شرکت نداده اند، راضى نیستند. و صَرف درآمد آن در امور خیریّه، ماهیّت مسأله را تغییر نمى دهد، و طرح سؤال نیز تأثیرى در حلّ این مشکل ندارد. امید است براى کمک به نیازمندان راههایى انتخاب شود که با احکام شرعى، که مصلحت جامعه در آن است، سازگار باشد.

3- جایزه دادن از کمکهای مردمی عام المنفعه

سوال: دامنه فعالیّتهاى انجمن حمایت از زندانیان در خصوص خانواده هاى زندانیان بسیار گسترده، و شامل تعلیم، تربیت، اصلاح و ارشاد، نگهدارى و سرپرستى، کمک به مسکن و اجاره ماهیانه، لوازم معیشت، بهداشت و درمان، مراقبت بعد از خروج، ایجاد اشتغال و تهیّه فرصتهاى شغلى یا کمک مالى، ترغیب و تشویق به فعالیّت هاى فرهنگى و مانند آن مى باشد. لکن به لحاظ ضعف بنیه مالى قادر به انجام رسالت خویش نمى باشد.
به استناد مفاد اساسنامه و آیین نامه، مبنى بر جذب کمک هاى مردمى، اعم از نقدى و غیر نقدى، فعالیّت هاى عام المنفعه، خیریّه و اقتصادى، انجمن مجاز است به منظور سر و سامان بخشیدن به امور  معیشتى و رفع معضلات این خانواده ها، که حجم وسیعى را در سطح کشور در برمى گیرد، تحت عنوان جذب کمکهاى مردمى مبادرت به فروش اوراق بهادارى به نام «امید آوران ابتسام» به افراد خیّر و نیکوکار نماید، و بخشى از وجوه حاصل از فروش اوراق را با اذن خریداران آن صرف اهداى جوایز به قید قرعه بین خریداران جهت ترغیب و تشویق افراد به این امر خیر نماید. این امر مستلزم کسب مجوّز شرعى است. نظر حضرتعالى در این مورد چیست؟

پاسخ: هرگاه کمکها به طور کامل صرف امور خیر شود مانعى ندارد; ولى چنانچه بخشى از آن به صورت جایزه و قرعه کشى درآید، و انگیزه شرکت افراد در این امور گردد اشکال دارد.

منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر آیت الله مکارم شیرازی (بخش استفتائات)به نشانی اینترنتی
persian.makarem.ir



http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/302
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی