اختصاصی ایران هشدار - همگام با رشد جهانی تجارت الکترونیک، پس از آمریکا و اروپا، خاور میانه نیز دستخوش تغییراتی در نحوه خرید و فروش شده و به سمت تجارت الکترونیک پیش رفته است:
در حال حاضر بیش از یک چهارم ( 29 درصد) از مشتریان در خاورمیانه به صورت ماهانه خرید اینترنتی انجام می دهند. حدود 36 درصد از این خریداران در خاورمیانه افرادی در رده سنی 18 تا 24 سال و 13 درصد از آنها در سنین بالای 55 سال هستند.
بر طبق نظر سنجی ها، انگیزه افراد برای تمایل به خرید اینترنتی به شرح زیر بیان شده است:
1 . خرید محصولاتی با قیمت پایین تر در خرید اینترنتی نسبت به خرید سنتی (40 درصد).
2 . سهولت انتخاب کالای بهتر (31 درصد).
3 . خرید اینترنتی را راحت تر از خرید سنتی می دانستند ( 17 درصد).
بر اساس آمار منتشر شده، 52 درصد از خریداران اینترنتی در خاورمیانه از کانال های شبکه های اجتماعی برای انتخاب و بررسی محصول مدنظر خود استفاده کرده اند و 56 درصد از افرادی که خرید اینترنتی انجام داده اند، از دستگاه تلفن همراه خود برای این کار استفاده کرده اند.
از میان افرادی که در نظر سنجی شرکت کرده اند، 80 درصد از خرید اینترنتی خود کاملا رضایت داشته اند و از میان خریدهایی که به صورت اینترنتی انجام شده است، 58 درصد از میان محصولات شرکت های خارج از خاورمیانه صورت گرفته است.
خریداران از فروشگاه های اینترنتی در خاورمیانه تمایل به پرداخت درب منزل (cash on delivery) دارند به صورتی که از بین این خریدهای انجام شده، 80 درصد از موارد به صورت پرداخت درب منزل می باشد که این نشان می دهد آنها به خریدهای اینترنتی و پرداخت اینترنتی اعتماد کامل ندارند.
در بین خریداران اینترنتی در خاورمیانه، بالاترین خریدها نسبت به سبد خریداران در بازار سنتی به صورت زیر بوده است:
• 54 درصد کتاب، موسیقی، فیلم و بازی های ویدئویی
• 48 درصد محصولات سلامتی و زیبایی و آرایشی
• 44 درصد وسایل الکترونیکی و کامپیوتری
• 44 درصد وسایل ورزشی و تفریحی
• 44 درصد اسباب بازی
• 42 درصد جواهرات و ساعت
• 35 درصد لوازم خانگی و مبلمان
• 41 درصد پوشاک و کیف و کفش
• 27 درصد موارد غذایی
با توجه به آمار مشاهده می شود سهولت و تنوع در خریدهای اینترنتی باعث جذب افراد به این نوع تجارت در دنیا و خاورمیانه شده است که لزوم بررسی و قانونگذاری و نظارت دقیق بر این عرصه را هر چه بیشتر نمایان می سازد.
منبع: https: www.go-gulf.com