تاريخ:بيست و هفتم دی 1396 ساعت 11:43
کد : 28452

کسب و کارهایی که در بستر شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند

کسب و کارهایی که در بستر شبکه های اجتماعی فعالیت می کنند

شبکه های اجتماعی و نفوذ آنها در میان کاربران در تمام دنیا سبب شده تا این شبکه ها به ابزاری مناسب و فراگیر برای تبلیغات و تجارت الکترونیکی تبدیل شوند.

اختصاصی ایران هشدار - پس از ظهور شبکه های اجتماعی، کسب درآمد از طریق این شبکه ها را می توان مهم ترین رویدادی دانست که با توسعه این شبکه ها در جهان به وجود آمده است چرا که این شبکه ها ترکیبی از فعالیت های اجتماعی مجازی و یا بازاریابی و فروش آنلاین است. در واقع شبکه های اجتماعی و نفوذ آنها در میان کاربران در تمام دنیا سبب شده تا این شبکه ها به ابزاری مناسب و فراگیر برای تبلیغات و تجارت الکترونیکی تبدیل شوند.
در حقیقت امکان جلب اعتماد از طریق شبکه دوستان و کشف عادات مشتریان از طریق تعامل بیشتر با آنها بین فروشنده و مشتری باعث شده تا کارکرد تجاری آنها مورد توجه قرار گیرد.
بر طبق گزارش IB Inteligence، که در انتهای سال 2014 ارائه شد، میزان فروش تجارت الکترونیک از طریق شبکه های اجتماعی سه برابر بیشتر از فروش کل تجارت الکترونیکی کل جهان است.


به طور کلی کسب و کارهایی که در بستر اینترنت وجود دارند، به 10 دسته تقسیم می شوند:


• ایجاد اجتماعات آنلاین
• خرید و فروش و حراج کالا
• تبلیغات اینترنتی
• ارائه خدمات تخصصی
• ایجاد اطلاعات، اخبار و آموزش
• تهیه و ارائه نرم افزارهای مختلف
• چند رسانه ای یا مالتی مدیا
• پیوستن به شبکه های واسطه گری
• خدمات مربوط به ایمیل
• سرمایه گذاری مشتر


با اندکی تامل در موارد عنوان شده در فوق، مشاهده می شود که امروزه اکثر این موارد در بستر شبکه های اجتماعی انجام می شود و در این شبکه ها از خرید و فروش کالای مصرفی و خرده فروشی گرفته تا سرمایه گذاری های بزرگ و حتی شراکت انجام می شود. حال آنکه آیا همه افرادی که در این حوزه فعالیت می کنند، قابل اعتماد هستند؟


اگر بخواهیم بررسی دقیقی داشته باشیم، بر اساس آمار مرکز رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فقط در بستر شبکه اجتماعی تلگرام، 9 هزار کسب و کار خرد فعالیت دارند. در واقع در حال حاضر 600 هزار کانال تلگرامی مشغول فعالیت هستند که بیش از 40 درصد آنها فروشگاه های مجازی هستند. حال اینکه چه نظارتی روی محصولات و خدمات ارائه شده در این کانال ها وجود دارد؟
بر طبق آمار میتوان گفت اکثراین کانال ها و فروشگاه های مرتبط با آن فاقد هر گونه نماد الکترونیکی هستند که این امر در هنگام بروز مشکل، باعث تضییع حق خریدار می شود. بنابراین بهتر است نکاتی را قبل از خرید از این شبکه های اجتماعی رعایت کنیم تا با رعایت این موارد، به جای بروز مشکلات در این بازارهای نوظهور، حتی از مزایای آنها بهره برد.


1. حتما پیش از خرید از این شبکه های اجتماعی و کانال های فروش آنها، تحقیق کنید. صفحه های فروش معتبر عموما در قسمت bio یک سری اطلاعات از کسب و کار خود از قبیل تلفن، آدرس پستی و فیزیکی، شرایط باز پس گرفتن یا تعویض کالا و ... را ارائه می دهند و در صفحه آنها همه چیز شفاف بیان شده است.
2. حتما یه تاریخ بارگذاری محصولات در آن شبکه اجتماعی توجه کنید. صفحه هایی که قدمت بیشتری دارند مورد اعتماد تر هستند. البته دقت کنید که صفحه به تناوب به روز شده باشد و بی استفاده برای مدتی طولانی رها نشده باشد.
3. از صفحات فروشی در شبکه های اجتماعی خرید کنید که مشخصات و قیمیتن و جنس و نوع کالا را به طور کامل توضیح داده باشد.
4. سوء استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی و خلا فروشگاه های حقیقی و محدودیت های آن نشانه ای واضح از امکان وجود سوء استفاده و کلاهبرداری در صفحه اجتماعی است. چرا که فروش اجناس غیر قانونی، نا متعارف و یا غیر مرسوم یا اجناسی با قیمتی که تفاوت فاحشی با قیمت اصلی دارند، خود نشان از کلاهبرداری است.
5. تعداد افراد عضو شده در کانال یا صفحه شبکه اجتماعی دلیلی بر مناسب بودن یک صفحه نمی باشد و دلیل بر پر مشتری بودن آن نیست چرا که ترفند های مختلفی برای افزایش اعضا و کامنت ها وجود دارد که همگی ساختگی هستند.
6. کانال های معتبر عموما گزینه تحویل و پرداخت درب منزل را در شرایط فروش خود اعمال می نمایند.

 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/28452
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی