تاريخ:بيست و هفتم خرداد 1394 ساعت 10:21
کد : 2472

بازاریابی شبکه ای در آستانه بحران

بازاریابی شبکه ای در آستانه بحران
اثرات نگاه سطحی به بازاریابی شبکه ای به قدری فراگیر شده است که متاسفانه جامعه اعتماد خود را به بازاریابی شبکه ای از دست داده و روزانه در رسانه های عمومی شاهد درج مطالبی علیه بازار یابی شبکه ای هستیم.
ایران هشدار- بعد از برخورد قضایی با شرکت های هرمی در سال 1388  و در راستای مقابله با آسیب های ناشی از فعالیت های غیر قانونی و ناسالم این گونه شرکت ها بازاریابی شبکه ای در کشور راه اندازی و شروع به فعالیت نمود. کسب و کار نوپایی که همه انتظار داشتند علاوه بر رفع تهدیدات و نواقص شرکت های هرمی باعث کمک به رشد اقتصادی، تولید، اشتغال و افزایش تولید ملی و بهره وری گردد. با تصویب آیین نامه نظارت بر بازاریابی شبکه ای توسط وزارت صنعت معدن تجارت اعطای مجوز و سامان دهی شرکت های متقاضی پیگیری شد و از سال 1390 رسما شرکت های بازاریابی شبکه ای کار خود را آغاز نمودند. با این حرکت ارزشمند کمیته ی نظارت بر فعالیت بازاریابی شبکه ای، بسیاری از افرادی که در گذشته بدنه شرکت های هرمی و غیر قانونی را تشکیل می دادند فضا را برای انجام فعالیت مهیا دیدند. در واقع بستری مناسب برای مدیران، بازاریاب ها و شرکت های مختلف ایجاد شد تا از توانایی بازاریابی چند سطحی برای فروش محصولات خود استفاده نمایند. فرصتی که می توانست بازاریابی چند سطحی رابه یکی از سیستم های مهم فروش در کشور تبدیل نماید. اما متاسفانه قدر این فرصت مناسب که برای رشد و بالندگی بازاریابی شبکه ای فراهم گردید، دانسته نشد. در حال حاضر شاهد وجود مشکلات عدیده در بین شرکت های مختلف هستیم؛ به طوریکه این مشکلات گریبان کشور را گرفته و باعث به وجود آمدن هزاران شاکی در استان های مختلف کشور شده است. در ذیل به 4 نکته از مواردی که باعث به وجود آمدن این نابسامانی ها برای بازاریابی شبکه ای شده است اشاره می نماییم، تا شاید با برطرف نمودن این معضلات بار دیگر بازاریابی شبکه ای به مسیر صحیح خود بازگردد و شرایط برای ادامه ی فعالیت صحیح و قانونی شرکت ها مهیا شود.

الف) نگاه کوتاه مدت مدیران شرکت ها به بازاریابی شبکه ای

لازم به ذکر نیست که این سیستم فروش در واقع فعالیتی بلند مدت است که برای رسیدن به بهره وری و سود مورد نظر باید سال ها تلاش و کوشش نمود. اکثر شرکت های این حرفه در سطح بین المللی بعد از سال ها کوشش به بازدهی مناسب و رشد بالندگی رسیده اند. در حالی که متاسفانه در کشور ما بعضا مدیران برخی از این شرکت ها نگاه کوتاه مدت و مقطعی به بازاریابی شبکه ای داشته و بدون انجام فعالیت های اصولی و علمی خواهان نتیجه گیری و رسیدن به بهره وری مالی هستند. سرمایه گذاری در زمینه ی آموزش بازاریابان، تولید محصولات با کیفیت و عدم انجام تحقیق و توسعه در این زمینه از مواردی است که از نظر مسؤلان و مدیران ارشد شرکت ها مغفول مانده و آن ها را وادار به واسطه گری در زمینه ی فروش کالا ها نموده است. اثرات این نگاه سطحی به قدری فراگیر شده است که متاسفانه جامعه اعتماد خود را به بازاریابی شبکه ای از دست داده و روزانه در رسانه های عمومی شاهد درج مطالبی علیه بازار یابی شبکه ای هستیم.

ب) ارایه محصولات بی کیفیت با قیمت های ناعادلانه

وقتی نگاهی به لیست محصولات شرکت ها و قیمت های آن ها بیاندازیم به این موضع پی خواهیم برد که در پاره ای از موارد چه اختلاف فاحشی هم از نظر کیفیت و هم از نظر قیمت بین محصولات ارائه شده در سیستم بازاریابی شبکه ای و محصولات ارائه شده در خارج از سیستم بازاریابی شبکه ای وجود دارد. این اختلاف به قدری معنادار است که مشتریان محصولات شرکت تبدیل به شاکیان از شرکت شده اند. مشابه این محصولات با قیمت پایین تر و کیفیت بالاتر در بازار سنتی در حال ارائه است، که دیگر میل و رغبتی بین مشتریان برای خرید از چرخه ی بازاریابی شبکه ای باقی نمی ماند. شایان ذکر است در بین شرکت های دارای مجوز به جز معدودی از آن ها اکثرا،ً تولید کننده ی محصولات خود نمی باشند و فقط نقش واسطه گر را برای ارائه محصول ایفا می نمایند، که این خود دلیلی برای عدم ارائه محصولات با کیفیت و قیمت مناسب است.

ج) نحوه ی آموزش توسط لیدر ها

بدنه ی اصلی شرکت ها و سیستم بازاریابی شبکه ای از افرادی تشکیل شده است که عملکرد آن ها نقش مستقیم در این حرفه دارد. بازاریابانی که بعضا ًتحت آموزش صحیح قرار نگرفته و با نگاهی اشتباه وارد سیستم شده اند. توقع این است که این گونه آموزش ها و مهارت ها توسط لیدر های شرکت در اختیار بازاریابان قرار گیرد تا شاهد تشکیل بدنه ای سالم در بین شرکت ها باشیم. اگر از القاء تفکر و نگرش هرمی که بعضا توسط این لیدر ها به بازاریابان القا می شود، جلوگیری نشود دیگر امیدی برای ادامه ی فعالیت شرکت ها و بازاریابی شبکه ای در کشور متصور نیست. آموزش های غلطی که مبنای آن کسب پورسانت براساس عضو گیری و نه خرده فروشی محصولات شرکت است. متاسفانه برخی از این لیدر ها که سوابق فعالیت هرمی داشته، توانسته اند در سایه عدم نظارت مدیران در شرکت ها رسوخ کرده و باعث بد نامی بازاریابی شبکه ای شوند.

د) عدم انجام مطالعات و تحقیقات کافی


با توجه به نوظهور بودن بازاریابی شبکه ای در کشور عزیزمان و عدم انجام تحقیقات علمی از سمت مراکز آموزشی و دانشگاهی هنوز قابلیت های بالقوه این سیستم فروش شناسایی نشده و در اختیار بنگاه های تولیدی و اقتصادی برای استفاده از آن قرار نگرفته است. ضروری است که ابعاد مختلف بازاریابی شبکه ای توسط محققان و پژوهشگران مورد بررسی قرار گیرد و با توجه به فرهنگ ایرانی اسلامی کشور به صورت بومی به جامعه عرضه گردد. شناسایی کدهای اخلاقی، نحوه آموزش صحیح، بررسی انواع طرح های بازپرداخت و چگونگی مدیریت افراد موفق در این سیستم از موضوعات مهمی است که باید راجع به آن مطالعات وسیعی صورت بگیرد و پشتوانه ی غنی برای گسترش صنعت بازاریابی شبکه ای در کشور ایجاد گردد.
در پایان ذکر دو نکته ضروری است اول آنکه با تمامی مشکلات بیان شده معدود شرکت هایی هم مشغول فعالیت هستند که خواهان رسیدن به استاندارد های بین المللی در این عرصه هستند که ما به نوبه ی خود به این نوع عملکرد و شیوه آن ها ارج می نهیم . دوم آنکه با توجه به نوپا بودن بازاریابی شبکه ای لزوم حمایت و توجه بیشتر مسوولین به این سیستم فروش محصولات، امری انکار ناپذیر است که می تواند باعث رشد و پویایی این حرفه گردد.

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/2472
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 
سعید
 
تاريخ: اول مرداد 1395 ساعت 21:28
 
توضيحات: ممنون از توجهتون امیدوارم افرادی که دارند در این حرفه فعالیت میکنند یکم وجدانی تر و انسانی تر فعالیت کنند تا شغلی که میتونه خیلی ها رو به اهدافشون برسونه و خیلی چیز هارو بهتر کنه سر جاش پایدار بمونه . همچنین از مسیولین تقاضا داریم بجای اینکه این مسایل رو از این شغل ببیند از شرکت ها و لیدر هایی ببینند که دارند نا سالم فعالیت میکنند و اخطار های لازم رو بهشون بدن حتما ممنون
qqqq

حسین
 
تاريخ: اول شهريور 1395 ساعت 04:14
 
توضيحات: دقیقا بعد از دوماه فهمیدم اساس کاری که دارم انجام میدم همون فعالیت شرکت هرمی هست و با کمی تحقیق فهمیدم که یکی از بالاسریم چهارده سال شرکت هرمی کار کرده و با توجه به قانون تکثیر خوب تونست مغز کلی جوون بیکار رو تحت کنترل خودش در بیاره. مطمعنم خیلیا ضرر میکنن تا این صنعت پاک بشه . بخاطر بی لیاقتی یک نفر که زودتر عضو شده و کلی تکنیک چیده خیلی از جوونای ما دارن تاوان پس میدن .یکیش من که گول خوردم و تو دو ماه سه میلیون خرید زدم و هیچکس یادم نداد چجور بفروشم
qqqq

محمد
 
تاريخ: اول مهر 1395 ساعت 22:00
 
توضيحات: با سلام این جانب مدتی است که با این شرکتها اشنا شده ام ومشکلات ومعظلاتی که این شرکنا با ان در گیر هستند اول محصولاتی است که ارایه میکنند وبه نسبت بازار بر خلاف ادعای مسئولین شرکتها ولیدر های این شرکتها کیفیت پایین وقیمت گرانتری دارند وفردی که پا به این عرصه میگذارد باید حتما دروغهای جور و واجور بگوید تا بتونه مشتری ومجموعه جذب کند وبه درامد برسد یعنی اصل صداقت که سر لوحه اصلی این حرفه است بکلی فراموش شده است ودر ثانی هیچ نظارتی بر قیمت گذاری و کیفیت کالا ها نیست ومسئله اصلی اینکه محصولات ارائه شده نیاز مبرم و روز مره جامعه نیست و نیازهای ضروری جامعه در این سیستم فروش عرضه نمیشود من سوالم از مسولین امر این است که چرا واقعا تجربه کشورهای پیشرفته رو بررسی واجرا نمیکنند و ازمون وخطا میکنند وسومین مسئله اینه که هنوز پس از گذشت 4 سال خود نهادهایی که مسئول نظارت بر این شرکتها هستند هنوز این شرکتها ونحوه درامد زایی اون رو تایید نمیکنند وانرا هرمی میدانند ومردم را سر گردان دارند واز لحاظ شرعی هم هیچ مرجع تقلیدی انرا بطور شفاف تایید نکرده است خواهشمند است مسئولین امر بصورت شفاف قوانین رو بازنگری کنند و تاییدیه انرا از مراجع محترم تقلید با توضیح کامل نحوه درامد زایی بگیرند واگر واقعا این درامد مشروع نیست این شرکتها را تعطیل کنند تا تکلیف مردم روشن شود چون مسئولیت سنگین این وظیفه خطیر برعهده دولت ومجلس وشورای محترم نگهبان است وباید پاسخگو باشند در پایان خواهشمندم این نظرات رو حتما درج کنید وبرای مسئولین امر هم ارسال فرمایید تا متوجه قضایا باشند باتشکر
qqqq

اسفندیار رحیمی نژاد
 
تاريخ: بيستم آذر 1395 ساعت 11:11
 
توضيحات: طرح درآمدی فوق العاده خوبیه فقط قیمت محصولات بالا. و تنوع محصولات کم فقط روی محصولات خاصی رو عرضه میکنن
qqqq

ali
 
تاريخ: دهم بهمن 1395 ساعت 13:04
 
توضيحات: بازاریابی شبکه ای در ایران جای رشد بسیاری داره و امیدوارم سایت شما کمک به سزایی در فرهنگ سازی صحیح این صنعت در ایران داشته باشه http://mlmarketing.ir
qqqq


سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی