تاريخ:هشتم ارديبهشت 1394 ساعت 12:34
کد : 1955

حقوق مصرف کننده در بازاریابی شبکه ای از دیدگاه انجمن فروش مستقیم

حقوق مصرف کننده در بازاریابی شبکه ای از دیدگاه انجمن فروش مستقیم
انجمن فروش مستقیم آمریکا (DSA) به‌منظور افزایش مسئولیت‌پذیری شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نسبت به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام به تدوین اصول اخلاقی نموده است که رعایت این اصول از شرایط اصلی عضویت و تبدیل به عضو فعال شدن در این انجمن می‌باشد.
ایران هشدار-انجمن فروش مستقیم آمریکا (DSA) به‌منظور افزایش مسئولیت‌پذیری شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای نسبت به حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان اقدام به تدوین اصول اخلاقی نموده است که رعایت این اصول از شرایط اصلی عضویت و تبدیل به عضو فعال شدن در این انجمن می‌باشد. این اصول که از آن با عنوان کدهای اخلاقی یاد می‌شود حقوق مصرف‌کنندگان و نمایندگان فروش(بازاریابان) از اولویت‌های مهمی بوده است که مورد توجه انجمن بوده و خط‌مشی‌هایی را برای شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای تعیین کرده‌اند.
در این اصول مواردی لحاظ شده که باعث می شود شرکت ها به سمت فعالیت‌های غیرقانونی سوق پیدا نکنند.
خلاصه این اصول به تفکیک به صورت زیر می‌باشد:
حقوق یک مصرف‌کننده که نمایندگان فروش(بازاریابان) باید آن را مدنظر قرار دهند:
• نمایندگان فروش باید به‌طور کامل خودشان را معرفی کنند و در مورد فعالیتشان و محصولاتی که معرفی می‌کنند توضیحات کامل دهند.
• اگر مصرف‌کنندگان در جلسات گردهمایی تمایلی برای ادامه معرفی محصول توسط نمایندگان فروش نداشته باشند، فروشندگان باید به خواهش آنان احترام گذاشته و فوری معرفی محصول را خاتمه دهند.
• در فاکتوری که تحویل مشتریان می‌شود باید دوره زمانی برای برگرداندن محصول لحاظ شود(Cooling off period) که حداقل 3 روز از زمان مبادله کالا بوده و مصرف‌کنندگان می‌توانند بدون پرداخت جریمه مبلغ پرداختی خود را با مرجوع کردن محصول پس بگیرند.
• در ابتدای فروش محصول نحوه لغوکردن سفارش را برای مصرف‌کنندگان توضیح دهند.
• برای مشتریان احتمالی رسیدی تهیه کنند که برخی از مشخصات شرکت‌ها و نمایندگان فروش شامل اطلاعات تماس شان در آن ثبت شده است.
• به حریم خصوصی مصرف‌کنندگان احترام گذاشته شود و در زمان‌هایی با آنان تماس گرفته شود که پاسخگویی برای آنان راحت باشد.
• اطلاعات دقیق و قابل اعتمادی در مورد قیمت، کیفیت، مقدار و قابلیت‌های محصولات و خدمات در اختیار مصرف‌کنندگان قرار گیرد.
• رسیدهای مکتوب به زبانی ارائه شود که برای مصرف‌کنندگان قابل درک باشد.
• محصولاتی که به نمایندگان فروش ارائه می‌شود به‌صورت منطقی قیمت‌گذاری شده باشد و مطابق با سیاست‌های مدون در بازاریابی شبکه‌ای باشد.
• شرکت‌ها باید اطمینان حاصل کنند که نمایندگان فروش محصولات را صرفاً جهت دریافت مبالغ بالای پورسانت نمی‌خرند.
• در بازخرید(Buy back) محصولات از نمایندگان فروش که قصد ادامه همکاری با شرکت را ندارند. این حق به آنان داده شود که تمامی محصولاتی را که قابل فروش مجدد است و در 12 ماه منتهی به تاریخ فسخ قرارداد شرکت خرید کرده‌اند به شرکت برگردانند و 90 درصد از قیمت اولیه محصول را بعد از کسر مبلغ پورسانتی که بابت آن پرداخت شده باز گردانند.

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/1955
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی