تاريخ:بيست و پنجم اسفند 1393 ساعت 12:46
کد : 1747

انواع تخلفات بازاریابی شبکه‌ای

انواع تخلفات بازاریابی شبکه‌ای
هر بازاریاب می‌بایست با مشخصات کامل فردی اقدام به ثبت‌نام در شرکت‌های داری مجوز نماید و تا هنگامی که در یک شرکت فعالیت می‌کند به عضویت سایر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در نیاید.

ایران هشدار-با توجه به رشد و گسترش شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در سال‌های اخیر و همچنین لزوم هوشیاری و آگاهی بازاریابان در مورد چگونگی نحوۀ فعالیت در این شرکت‌ها در ذیل به برخی از تخلفاتی که بعضاً توسط شرکت‌ها یا بازاریابان اتفاق افتاده اشاره نموده تا با اطلاع‌رسانی در این زمینه شاهد کاهش این تخلفات باشیم.

1. استراتژی فروش و پیش انباشته سازی کالا:

با عنایت به اطلاع‌رسانی‌های انجام شده در زمینه خرید اجباری، این تخلف به‌طور مستقیم از دستور کار متخلفین خارج شده است و افراد متخلف با استفاده از حربه استراتژی فروش، مبلغی مشخصی برای فعالیت بازاریابان مشخص می‌کنند که این مبلغ مشخص شده منجر به پیش انباشته سازی کالا شده و باعث ضرر زیان بازاریابان می‌شود.

استراتژی فروش چیست؟ تعیین مقدار مشخص از خرید برای بازاریابان به‌عنوان شرط فعالیت در گروه‌های مشخص شرکت می‌باشد. به بیان دیگر اجباراً برای قرار گرفتن در زیرمجموعه لیدرهای شرکت می‌بایست مبلغ مشخصی خرید توسط بازاریاب انجام شود. نکته حائز اهمیت این است که افراد بالای 18 سال قادر به ثبت سفارش و خرید کالا می‌باشند و حتی محدودیتی از این حیث وجود ندارد، به شرطی که این ثبت سفارش واقعی باشد.

استفاده این حربه و استراتژی فروش منجر به اغوای ناخواسته بازاریابانی خواهد شد که صرفاً با انگیزه دریافت پورسانت و بدون نیاز واقعی به کالا، ثبت سفارش را انجام می‌دهند. این امر در نهایت منجر به تشکیل انبار کالایی یا اصطلاحاً پیش انباشته سازی کالا خواهد شد.

درواقع پیش انباشته سازی کالا ثبت سفارش خرید کالا بدون نیاز واقعی به کالای خریداری شده و همچنین عدم وجود مصرف‌کننده نهایی برای کالای خریداری شده توسط آن بازاریاب است که در نهایت منجر به تشکیل انبار کالایی در ازای دریافت پورسانت ناچیز استحقاقی خواهد شد.

2 . فعالیت به‌طور همزمان در چند شرکت:

مطابق الزامات تعیین شده توسط کمیته نظارت بر بازاریابی شبکه‌ای برای بازاریابان هر بازاریاب می‌بایست با مشخصات کامل فردی اقدام به ثبت‌نام در شرکت‌های داری مجوز نماید و تا هنگامی که در یک شرکت فعالیت می‌کند به عضویت سایر شرکت‌های بازاریابی شبکه‌ای در نیاید. لازم به ذکر است که این نوع تخلف توسط سامانۀ یک پارچه‌ای که اطلاعات دقیق بازاریابان در آن ثبت است قابل شناسایی می‌باشد. در صورت کشف چنین تخلفی فعالیت بازاریاب به حالت تعلیق در خواهد آمد.

3. فروش محصولات بی کیفیت و قیمت گران:

مطابق ماده 8 دستورالعمل بازاریابی شبکه‌ای، کالاهای عرضه شده در سیستم بازاریابی شبکه‌ای نمی‌بایست از قیمت متعارف بازارگران تر باشد.

4. فعالیت بازاریابی، خارج از شعب و دفاتر مرکزی مورد تأیید مرکز امور اصناف:

مطابق ماده 14 دستورالعمل بازاریابی شبکه‌ای تمامی فعالیت‌های شرکت به غیر از فروش مستقیم به مصرف‌کننده نهایی باید صرفاً در محل دفتر مرکزی یا شعب مورد تأیید دبیرخانه صورت پذیرد؛ بنابراین فعالیت درغیر از محل‌های ذکر شده تخلف محسوب می‌شود.

یادآوری شود اطلاع‌رسانی در مورد دفاتر و شعب رسمی شرکت‌های دارای مجوز از طریق سایت بازاریابی شبکه‌ای به نشانی

www.networkmarketing.moc.mimt.ir

انجام می‌گیرد.

5 . پرداخت‌های نقدی توسط بازاریابان جهت خرید کالا:

مطابق ماده 7 دستورالعمل بازاریابی شبکه‌ای با توجه به اینکه تمامی واریزها و برداشت‌ها توسط شرکت و بازاریابان می‌بایست از طریق سیستم بانکی انجام گیرد، بازاریابان می‌بایست شماره‌حساب خود را در دفتر کاری مجازی شرکت وارد نمایند و از این طریق مبادلات مالی را انجام دهند. بعضاً برخی از بازاریابان با دریافت مبالغ خرید از زیرمجموعه خود، در جایگاه خودشان اقدام به ثبت سفارش کالا می‌کند که منجر به ضرر بازاریاب اصلی درخواست دهنده ثبت سفارش خرید می­شود.

6. فروش کالاهایی که از مبادی رسمی مجوز ورود و فروش نگرفته‌اند:

با توجه به مقررات موجود، تمامی کالایی که در سبد فروش شرکت‌ها قرار می‌گیرند می‌بایست بعد از معرفی به اصناف و بررسی مدارک و استعلام قیمت از مراجع ذی الصلاح قابلیت عرضه پیدا نمایند. اگر شرکتی بدون طی مراتب یاد شده اقدام به عرضۀ کالاهای خود نمایند دچار تخلف شده است.


 

http://www.iranhoshdar.ir/Newsb/1/1747
آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی