شرح ساختار یک حراجی آنلاین

شرح ساختار یک حراجی آنلاین
تاريخ:ششم دی 1390 ساعت 00:00   |   کد : 410
با توجه به ظهور و رشد حراجی آنلاین در کشورمان و ادعای برخی از سایت ها در مورد اینکه فعالیتشان یک نوع حراجی آنلاین می باشد، بر آن شدیم تا در این مطلب به ساختار معمول و سالم یک حراجی آنلاین اشاره کنیم. حراجی های آنلاین مکان های بزرگ الکترونیکی هستند که خریداران و فروشندگان هزاران نوع کالا را کنار هم جمع می کنند.

با توجه به ظهور و رشد حراجی آنلاین در کشورمان و ادعای برخی از سایت ها در مورد اینکه فعالیتشان یک نوع حراجی آنلاین می باشد، در این مطلب سعی داریم به ساختار معمول و سالم یک حراجی آنلاین اشاره کنیم. حراجی های آنلاین مکان های بزرگ الکترونیکی هستند که خریداران و فروشندگان هزاران نوع کالا را کنار هم جمع می کنند. ظهور و رشد این سایت ها به طور بسیار موثری کار تجارت و خرید و فروش محصولات خاصی مانند، اجناس دست دوم و مستعمل، را آسان کرده است و به این ترتیب مردم قادر هستند کالاها و اجناسی که دیگر به آنها نیاز ندارند، را به آسانی بفروشند و شرکت ها نیز می توانند از این بازار به عنوان یک فروشگاه مجازی استفاده کنند.

بزرگترین بازارهای اینترنتی سایت هایی هستند که کالاها را به صورت مزایده ای در معرض فروش قرار می دهند جایی که در آن خریداران و فروشندگان هزاران نوع محصول و کالا دور هم جمع می شوند. این سایت ها به «حراجی اینترنتی» معروف هستند. به طور کلی وب سایت های حراجی بازارهایی هستند که با دعوت کردن افراد به مزایده های رقابتی، خدماتی را با هدف تسهیل تجارت ارائه می دهند. این در حالی است که بسیاری از آنها چارچوبی را برای فروش فوری نیز تعریف می کنند. دو نمونه از این سایت ها eBay و eBid هستند. این سایت ها مانند حراجی خانه های سنتی و قدیمی نیستند. برای مثال، آنها نه نماینده فروشنده هستند و نه کاتالوگ محصولات را آماده می کنند.عبارت حراجی اینترنتی در این مطلب به مدل تجاری که مورد استفاده دو سایت eBay و eBid است، اشاره می کند، نه به حراجی خانه هایی که در اینترنت نیز فعالیت می کنند و در حقیقت وب سایت آنها در اینترنت شعبه ای از دفتر واقعی آنها است. به طور کلی حراجی به روشی از فروش دارایی از طریق مزایده گفته می شود که در یک رقابت عمومی، کالا در اختیار کسی قرار می گیرد که بالاترین قیمت را پیشنهاد دهد.

به طور کلی حراجی  چند ویژگی دارد:

• یک قلم کالا یا مجموعه ای از کالاها به فروش گذاشته می شوند.

• هر مزایده پیشنهادی برای خرید است.

• هر مزایده به شیوه ای که از قبل مشخص است، به پایان می رسد. مانند زدن چکش بر روی میز یا به پایان رسیدن مهلت مزایده.

• طبق قرارداد برنده مزایده متعهد به پرداخت قیمت کالا است.

تفاوت بارز بین حراجی های سنتی و اینترنتی عدم حضور متصدی حراج است. در یک حراجی سنتی متصدی حراج بعنوان نماینده فروشنده عمل می کند و از مهارت های خود برای گرفتن بالاترین قیمت برای کالاها استفاده می کند. متصدی حراجی مالکیت کالا را در اختیار می گیرد و مسؤل تهیه کاتالوگ برای فروش است که در این کاتالوگ ویژگی های کالاها شرح داده شده اند. در حراجی های اینترنتی، اگر چه مالک وب سایت خدمات را به فروشنده و خریدار ارائه می کند ولی وب سایت حراجی ضوابط و رویه های یک حراجی سنتی را اجرا نمی کند.

روش های معمول در حراجی های اینترنتی:

روش هایی که حراجی های اینترنت استفاده می کنند، می توانند از یکدیگر متفاوت باشند اما فروشندگان برای لیست کالاهایی که قصد فروش آنها را دارند، باید بعنوان عضو ثبت نام کنند. معمولاٌ همه می توانند ثبت نام کنند اما به طور معمول قبل از آن که بتوانند برای مزایده قیمت بدهند یا خرید کنند، لازم است ثبت نام کنند.
خریداران و فروشندگان از طیف گسترده نظیر اشخاصی که می خواهند کالاهای دست دوم خود را بفروشند گرفته تا شرکت هایی که محصولات جدید می فروشند و انبارهای اضافی در ظرفیت ها بزرگ دارند، می توانند باشند.

یکی دیگر از روشهای حراجی های اینترنتی این است که آنها این امکان را به فروشندگان می دهند که کالاهای خود را برای فروش با یک قیمت ثابت لیست کنند. استفاده قیمت های ثابت رو به تزاید است و در سال 2005، 38% فروش در حراجی eBay به فروش به قیمت ثابت تعلق داشت. حراجی های اینترنتی تسهیلاتی را نیز برای خریداران و فروشندگان فراهم می کنند. این تسهیلات نوعاً شامل توانایی اعضا برای ارتباط داشتن با یکدیگر، بررسی نظرات و بازخوردهای سایر کاربران و ارائه خدمات برای حل و فصل اختلافات در صورتی که اعضا به مشکلاتی برخوردند کنند، می باشد.

از دیگر امکاناتی که حراجی های اینترنتی برای خریداران و فروشگاه خود فراهم می کنند امکان لیست کردن کالاها می باشد. این می تواند در حکم یکی کردن لیست ها برای خریداران یا به عنوان یک ویترین مجازی برای تاجران باشد که امکان لیست کردن بسیاری از کالاهای آماده برای فروش در غالب یک فروشگاه را به وجود می آورد. امکان جستجو در کالاها و برقراری ارتباط به منظور تبادل پیام بین اعضاء به منظور بحث در مورد یک قلم کالا از ویژگی های دیگر حراجی های اینترنتی می باشد. سایت های حراجی روی اعتماد کاربران به یکدیگر تکیه می کنند. آنها معمولاً روش هایی را برای اعتبارسنجی ارائه می کنند بنابراین خریداران و فروشندگان می توانند به یکدیگر امتیاز دهند و تجارب خود را در برخورد با طرف های مقابل در اختیار یکدیگر قرار دهند. حراجی های اینترنتی همچنین توصیه هایی در زمینه چگونگی خرید و فروش محصولات در بازار خود را ارائه می دهند و اغلب در مورد تجارت یا خرید و فروش مطمئن و سالم توصیه هایی را ارائه می کنند. حراجی های اینترنتی سیستم های پرداخت یکپارچه ای ارائه کنند و این کار را با مشارکت طرف های سوم انجام دهند.

به طور کلی در حراجی های اینترنتی برای فروشنده دو هزینه اصلی وجود دارد: هزینه قرار دادن کالاها بر روی سایت و کمیسیون فروش. هزینه قرار دادن کالاها بر روی سایت به قیمت کالاهای لیست شده بستگی دارد. در هر حال مدل های تجاری در این بخش به شدت در حال رشد و با یکدیگر متفاوت هستند. برای مثال، بعضی از سایت ها هزینه ای بابت لیست کردن دریافت نمی کنند و تنها درصدی از قیمت فروش را به عنوان هزینه ارزش نهایی دریافت می کنند. همچنین سایت ها اغلب پیشنهادات خاصی شامل عدم دریافت هزینه های لیست کردن و یا تخفیف در آن یا انجام معاملات فروش بدون دریافت هزینه، را ارائه می کنند.

به طور کلی وظیفه حراجی اینترنتی و مسئولیت آن تشریح کردن جزئیات و خصوصیات کالای فروخته شده، گذاشتن هر گونه شرط در نحوه پرداخت قیمت کالا و تحویل آن و همچنین تعیین قیمت احتیاطی و (در صورت لزوم) مدت زمان حراجی است. فروش اینترنتی تاثیر بسیار مهمی بر بازارها گذاشته است. در واقع با ارائه لیست کالاها به تعداد بسیار زیاد و به قیمت کم به خریداران اصلی، اینگونه فعالیت به طرز موثری تجارت کالاهایی خاص مانند کالاهای دست دوم را آسان کرد. به طور کلی حراجی های اینترنتی توانایی مردم برای فروختن کالاهای مستعمل خود را افزایش داده است. از طریق حراجی های اینترنتی شرکت ها می توانند بدون تأسیس وب سایت خود و یا راه اندازی یک فروشگاه در خیابان, به میلیون ها خریدار دسترسی پیدا کنند و یا می توانند از این بازار به عنوان یک فروشگاه جانبی استفاده کنند.


 


Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 



دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.