کسب و کار الکترونیک
ویروس کرونا سرنوشت بسیاری از کسب و کارها را تحت تاثیر قرار داده است. بدون تردید دیگر هیچ کسب و کاری امکان بازگشت به دوران پیش از کرونا را ندارد بنابراین باید به نوعی با تغییر شرایط کنونی کنار آمد.
واحد رسیدگی به شکایات از کسب ‌و کارهای اینترنتی با همکاری مشترک مرکز توسعه تجارت الکترونیکی و سازمان حمایت مصرف‌ کنندگان و تولیدکنندگان، در آستانه عید سعید فطر به بهره‌ برداری رسید.

سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران و سازمان فناوری اطلاعات هر کدام با انتشار نامه‌‌ای جداگانه به صندوق نوآوری از این صندوق درخواست کرده‌اند تا نام شرکت‌های دریافت کننده تسهیلات را به صورت شفاف اعلام کند.

طبق آمار مربوط به سال ۲۰۱۸، ۸۵ درصد از جمعیت جهان در کشور‌هایی با بازار‌های نوپا و در حال ظهور زندگی می‌کنند و این بازار‌ها ۵۹ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان را تشکیل می‌دهند. این استارت‌آپ‌ها با دسترسی به چنین بازار مصرفی عظیمی نقش پررنگی در رشد و شکل گیری اقتصاد پسا کرونا خواهند داشت.

ایجاد فضای رقابتی و استفاده از ابزار مختلف در این بستر، پارامتری برای رشد و قرار گرفتن در جایگاه مناسب محسوب شد و در این میان، گروه هایی با سابقه بیشتر در فضای خرید و فروش مجازی گوی سبقت را از دیگران ربوده و با استفاده از راهکارهای مطلوب سعی در ایجاد فضای برد – برد در این عرصه کردند .

اقتصاد دیجیتال برای رقابت، یک مشکل حساب می‌شود. رقابت برای افزایش بهره‌وری و رشد بلند مدت حیاتی است چون تولیدکنندگان ناکارآمد را خارج می‌کند و نوآوری را تحریک می‌کند. اما چگونه این اتفاق با وجود بازیگران بزرگ و حکمفرما می‌تواند رخ دهد؟

خانه‌نشینی و قرنطینه باعث شیفت مردم به خریدهای آنلاین شد و به دنبال آن تجارت الکترونیک رشد چشم‌گیری پیدا کرد. جدیدترین گزارش کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد (آنکتاد) در این زمینه نشان می‌دهد مجموع فروش خرده‌فروشی‌های آنلاین در سراسر جهان از ۱۶درصد به ۱۹درصد در سال ۲۰۲۰ رسیده است.

وزیر ارتباطات اعلام کرده طی هماهنگی انجام شده با وزارت کشور سازمان تنظیم مقررات می‌تواند برای کسب و کارهای خدماتی آنلاین مجوز تردد صادر کند.

مرکز توسعه تجارت با توافق‌هایی که با وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشکی انجام داده است امکان احراز صلاحیت ارائه دهندگان خدمات بر بستر پلتفرم‌ها را فراهم کرده است. هم اکنون اتصال آنلاین سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت با مرکز توسعه تجارت الکترونیکی برقرار شده است و امکان استعلام افراد دارای صلاحیت در این سامانه‌های حاکمیتی فراهم است.

کسب‌وکارهای مبتنی بر پلتفرم‌ مانند آمازون، گوگل و فیس‌بوک، بر بازارهای هدف‌شان تسلط یافته‌اند. با افزایش محبوبیت این پلتفرم‌ها، ارزش کاربری آنها افزایش می‌یابد و چرخه‌ای ارزشمند شکل می‌گیرد که در آن کل شبکه حول محور آنها تجمع می‌کند.

اقتصاد دیجیتال چین حدود 40 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را در 2020 تشکیل می‌داد. مصرف‌کنندگان و کسب و کارها بسیاری از فعالیت‌های روزانه خود را در بحبوحه مشکلات به وجود آمده از بحران کرونا به صورت اینترنتی و آنلاین انجام می‌دادند. این بخش از اقتصاد چین در سال گذشته میلادی به 39.2 تریلیون یوان (6 تریلیون دلار) رسید یعنی 3.3 تریلیون یوان افزایش نسبت به 2019.

بر اساس گزارش عملکرد وضعیت وام وجوه اداره شده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، ۱۲۲ میلیارد و ۸۸ میلیون تومان وام به کسب وکارها تخصیص پیدا کرد.

شرایط سخت اقتصادی کشور و دست و پنجه نرم کردن فعالان اقتصادی با مشکلات ناشی از تحریم و کرونا، جدای از تهدیدها و موانعی که سر راه تولید و خدمت گذاشته، فرصتی را ایجاد کرده است تا مدیران بنگاه‌های تولید و خدماتی در بخش‌های خدمات، صنعت و کشاورزی بیش از پیش به ضرورت توجه به اقتصاد دیجیتال و بهره‌گیری از آن بیندیشند

علیرغم الزام قانونی بانک مرکزی و سازمان مالیاتی برای شناسایی وگسترانیدن چتر مالیاتی بر سر دستگاههای کارتخوان، نحوه اقدام به گونه ای بوده که بازار اجاره کارتخوان های قدیمی را داغ کرده است.
از همان روزهای ابتدایی آغاز کرونا، دسترسی برای خرید اینترنتی، آموزش مدارس و دانشگاه‌ها و سلامت افراد همگی بر بستر اینترنت فراهم شد. هر کدام از کسب و کارها برای این‌که موانع سر راه خود را از بین ببرند یا نیاز بیشتری از مردم را مرتفع کنند، ابتکاراتی به خرج دادند.
سهم اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی جهان ۲۶ تا ۲۷ درصد و در کشورهای در حال توسعه ۱۶.۵ درصد است. در کشور ما این میزان ۶.۵ درصد است که در سال ۱۴۰۰ پیش‌بینی ۷.۵ درصد را داریم.
ستاد توسعه فناوری های اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری یکی از نهادهایی است که برای حمایت از زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال در کشور پا به میدان گذاشته و در تلاش است تا با ارائه خدمات مالی و حمایتی، مسیر رسیدن ایده به محصول را برای جوانان کوتاه‌تر کند
ایجاد زیرساخت ‌های لازم و اتصال سامانه نماد اعتماد الکترونیکی به شرکت ملی پست، سیستم برخط احراز نشانی کسب ‌وکارهای اینترنتی مورد بهره‌ برداری قرار گرفت.
طبق بررسی ها، ایالات متحده آمریکا با ۷۲ درصد و چین با ۲۵ درصد بیشترین سهم بازار دیجیتال دنیا را به خود اختصاص داده و سهم کشورهای اروپا تنها ۲ درصد است.
سال 95 حدود 395 شرکت خلاق در حوزه اقتصاد دیجیتال و هوشمندسازی فعال بودند. اما به همت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در طی این 5 سال تعداد این شرکت‌ها روندی صعودی گرفته است و امروز 567 شرکت خلاق در حوزه کسب و کارهای دیجیتال و فضای مجازی فعالیت می‌کنند.
انتها123456
سامانه پیامکی ۳۰۰۰۶۰۸۲سامانه استعلام شرکت های هرمی و بازاریابی شبکه ای

ایران هشدار

درباره ما

تماس با ما

ایمیل

آپارات

دسترسی ها

کلاهبرداری ارتباطی

قمار و شرط بندی

هشدارها

مطالب برگزیده

قوانین و مقررات

اینفوگرافیک

مصاحبه

لینک های مرتبط

اطلاع رسانی فروش مستقیم

اینماد

پلیس فتا

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی

اتحادیه کشوری کسب و کارهای اینترنتی

مرکز ملی فضای مجازی