Telegram Sapp Instagram Aparat tvhoshdar

نماد های الکترونیکی که در وب سایت ها مشاهده می کنیم(قسمت اول)

نماد های الکترونیکی که در وب سایت ها مشاهده می کنیم(قسمت اول)
تاريخ:بيست و يکم بهمن 1397 ساعت 07:48   |   کد : 30049
نماد اعتماد در واقع نماد عمومی و مجوز عمومی برای فعالیت هر کسب و کاری فارغ از حوزه فعالیت آن می باشد اما ...

اختصاصی ایران هشدار - همگام با ورود اینترنت و دنیای دیجیتال به زندگی روزمره مردم، به مرور رنگ زندگی آنها رنگ دیجیتالی به خود گرفت به طوری که بسیاری از تفریحات، سرگرمی ها، دانش و تجربه و حتی خرید نیز در این فضا انجام می گیرد. در حال حاضر سهولت استفاده از اینترنت و دسترسی و ضریب نفوذ بالای آن در کشورهای مختلف مهم ترین عامل برای جلب نظر مردم به این حوزه شده است.
یکی از بحث های چالش برانگیز و جالب در این حوزه، بحث تجارت الکترونیک یا همان کسب و کار اینترنتی است که قشر وسیعی از مردم را چه به عنوان کسب و کار و چه به عنوان مشتری به خود جذب کرده است.
اولین کسب و کارهای اینترنتی در جهان حدودا در سال 1995 شکل گرفتند و به مرور با افزایش جذابیت و تنوع در این حوزه، نظر سرمایه گذاران و مردم به آن جلب شد و این حوزه رونق بسیاری یافت. اما تاریخچه این نوع کسب و کار در ایران به سال های 1382 برمی گردد. در آن زمان شاید عامه مردم به خرید اینترنتی رغبتی نشان نمی دادند و می توان اصلی ترین دلیل آن را عدم اعتماد آنها به این نوع کسب و کار عنوان کرد. اما هم اکنون پس از گذشت مدت زمان کوتاهی می توان گفت این فضا چنان پیشرفت چشمگیری داشته است که در حال حاضر یک درصد از مجموع خرده فروشی در کشور به صورت آنلاین انجام می شود که این میزان در ترکیه 3 درصد و در چین 13 درصد و در انگلیس 6 تا 8 درصد است.
طبق بررسی های صورت گرفته، در حال حاضر حدود 50000  کسب و کار آنلاین قانونی در کشور فعال هستند که 20 نهاد و سازمان مسئول بررسی، نظارت و قانون گذاری در این زمینه هستند. به طوری که طی چند سال اخیر که رغبت عمومی به سمت این کسب و کارها افزایش یافت، قوانین و آئین نامه های متعددی برای نظارت بر این کسب و کارها وضع شده است و با توجه به گستردگی حوزه های فعالیت این کسب و کارها، سازمان ها و نهاد هایی مسئول نظارت و فرهنگ سازی و رسیدگی به شکایت و مشکلات این حوزه شدند. اما مهم ترین اقدامی که در این زمینه صورت گرفت، اعتماد سازی نسبت به کسب و کارهای اینترنتی قانونمند و معتبر بود که این کار به واسطه اعطای نماد اعتماد الکترونیک انجام گرفت. از طرفی نماد های دیگری نیز با توجه به حوزه های مختلف فعالیت وب سایت ها اعطا شد که لازم است مفهوم آن توضیح داده شود تا هر کدام به تفکیک شناخته شوند تا موجبات سردرگمی و سوء تعبیر نشوند. در ادامه سعی داریم هر یک از نمادهایی را که در سایت های مختلف مشاهده می کنید را شرح دهیم و توضیحاتی در رابطه با موارد استفاده و اعتبار آنها ارائه نماییم.

 

نماد اعتماد الکترونیک (اینماد)


این نماد نشانی است که از جانب مرکز توسعه تجارت الکترونیکی وزارت صمت به عنوان تاییدیه به فعالیت های تجاری قانونمند در فضای مجازی که صاحب امتیاز آن احراز صلاحیت شده، اعطا می گردد و در واقع یکی از مجوز های اصلی در کنار پروانه کسب برای فعالیت کسب و کارها در فضای مجازی محسوب می شود.  نماد اعتماد در واقع مجوز عمومی کسب و کارها در اینترنت و نشانه قانونمند بودن کسب و کار اینترنتی است که صرف نظر از رشته و تخصص کسب و کارها به عنوان نماد اعتماد به آنها می بایست دریافت گردد. تا کنون حدود 50000 کسب و کار نسبت به دریافت نماد اعتماد اقدام نموده اند.
هدف از اعطای این نماد اعتماد سازی و رسمیت دهی به فعالیت کسب و کارهایاینترنتی و حمایت از حقوق مصرف کننده و جلوگیری از آسیب های احتمالی در ابعاد مختلف اعم از امنیتی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی است.

                    


مبنای قانونی و اسناد بالادستی این نماد شامل موارد زیر است:
• اساسنامه مرکز توسعه تجارت الکترونیکی مصوب سال 1388
• ضوابط فنی و اجرایی توسعه دولت الکترونیک
• هیات مقررات زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار در اجرای قانون( اصل 44)
• قانون تجارت الکترونیک مصوب سال 1382
• طرح و ساماندهی فروشگاه های اینترنتی مصوب سال 1391 شورای امنیت کشور

بارگذاری لوگوی نماد اعتماد در فروشگاه های اینترنتی به معنی قانونی بودن و به جهت اطمینان به این وب سایت ها می باشد که احراز اصالت و تارخ انقضای آن با کلیک بر روی لوگوی نماد در سایت های تجاری و مشاهده مشخصات کسب و کار مندرج بر روی صفحه صحت سنجی و مقایسه آن با سایت و اطلاعات نمایش داده شده در سایت می باشد. همچنین از طریق مراجعه به صفحه استعلام روی سایت نماد به آدرس https://enamad.ir و جستجوی دامنه کسب و کار اینترنتی مورد نظر، می توان احراز اصالت نماد را انجام داد.


لازم به ذکر است این نماد در حال حاضر به صورت تک ستاره و دو ستاره به کسب و کارهای اینترنتی اعطا می شود که تعداد بیشتر ستاره مبنای اطمینان بیشتر به کسب و کار می باشد. همچنین لازم به ذکر است که در صورت وجود مشکلی در رابطه با این کسب و کارهای دارای نماد، مشتری امکان ثبت شکایت و نارضایتی و پیگیری آن از مراجع نظارتی را خواهد داشت.
گفتنی است طبق قوانین، سایت هایی که در آن فرآیند فروش کالا یا خدمات صورت نمی گیرد، نیازی به دریافت این نماد ندارند.
نماد اعتماد در واقع نماد عمومی و مجوز عمومی برای فعالیت هر کسب و کاری فارغ از حوزه فعالیت آن می باشد. اما گاهی علاوه بر نماد اعتماد، سایت های تجاری بسته به نوع فعالیت مجوز اختصاصی را بر اساس حوزه فعالیت خود نیز می بایست دریافت نمایند. این مجزها شامل گروه های صنفی است و بر اساس تخصص و حوزه کاری کسب و کار می بایست در همان صنف دریافت شود. به عنوان مثال برای فروش محصولات سمعی و بصری یا فرهنگی می بایست مجوز از وزارت ارشاد نیز دریافت شود.

 

ادامه دارد...

Share

آدرس ايميل شما:  
آدرس ايميل دريافت کنندگان  
 


 

دسترسی ها
  info@iranhoshdar.ir

   کلیه حقوق این سایت متعلق به وبسایت iranhoshdar.ir می باشد و استفاده از مطالب آن با ذکر منبع بلامانع است.